Podstawy dydaktyki ogólnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-2PDY |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki ogólnej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok SPC SJ sem.zimowy Przedmioty obowiązkowe - stac. jednolite kier. Ped. Spec. |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Założeniem wykładów i ćwiczeń z "Podstaw dydaktyki ogólnej" jest zdobycie podstaw wiedzy o współczesnym środowisku edukacyjnym, ukształtowanie podstaw umiejętności projektowania zróżnicowanych strategii dydaktycznych oraz poszerzanie kompetencji społecznych w zakresie działalności dydaktycznej wynikającej z pełnienia w przyszłości roli nauczyciela w edukacji specjalnej.- |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: II rok, III semestr Wymagania wstępne: wiedza z zakresu treści humanistycznych i społecznych wymaganych od absolwenta kształcenia średniego oraz ukształtowanych w toku studiowania treści pedagogicznych z I roku (Wprowadzenie do pedagogiki, Teoria wychowania, Historia wychowania, Pedagogika społeczna). Liczba godzin ćwiczeń: 15 Liczba godzin wykładów: 15 Metody kształcenia: wykład, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, gry dydaktyczne, metoda ćwiczebna Formy organizacji zajęć: praca zbiorowa i grupowa Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godz. - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - przygotowanie się do ćwiczeń: 10 godz. - przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie: 13 godz. - przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń (kolokwium pisemnego): 12 godz. - konsultacje związane z przygotowaniem się do zajęć, zaliczenia, egzaminu: 10 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 41 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 34 godz. Celem realizacji treści przedmiotu "Podstawy dydaktyki" w zakresie ćwiczeń jest zdobycie przez studentów wiedzy o procesie uczenia się i nauczania, wybranych elementach instrumentarium pracy dydaktycznej nauczyciela, kształtowanie umiejętności niezbędnych do projektowania zajęć dydaktycznych oraz rozwijanie kompetencji społecznych wymaganych do wykonywania zadań zawodowych wynikających z przyszłej roli nauczyciela kształcenia specjalnego. Celem realizacji treści wykładów z "Podstaw dydaktyki" jest ukształtowanie wiedzy studentów o współczesnym środowisku edukacyjnym, zdobycie przez studentów wiedzy o dydaktyce jako subdyscyplinie pedagogicznej; poznanie i zrozumienie współczesnych teorii uczenia się i nauczania, jak i różnych ujęć koncepcji szkoły; poznanie wybranych elementów procesu projektowania działań dydaktycznych i elementów procesu porozumiewania się z uczniami w środowisku klasy szkolnej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: *Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994. * Błaszczak M., Przybylski R., Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2010. * Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, IMPULS, Kraków 2015. * Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa 2018. *Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczania, PWN, Warszawa 2007. * Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki.PWN, Warszawa 2019. *Kupisiewicz C., Dydaktyka, IMPULS, Kraków 2012. * Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007. * Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
1) Student posiada wiedzę z zakresu: -- współczesnych teorii dotyczących uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów (KA7_WG2) 2) Student w zakresie umiejętności potrafi: -- twórczo korzystać z teorii dotyczących rozwoju człowieka, socjalizacji, wychowania, nauczania-uczenia się oraz krytycznie je oceniać (KA7_UK6); --analizować własne działania dydaktyczne, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych (KA7_UU1); --dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć (KA7_UK2); -- wykorzystywać aktualne koncepcje dydaktyczne w projektowaniu procesu kształcenia uczniów (KA_7UW5; KA7_UO2). 3) Student w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do: -- komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne (KA7_KO2) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: test pisemny (wykład); kolokwium pisemne (ćwiczenia). Kryteria oceniania testu: zaliczenie egzaminu/ćwiczeń następuje przy uzyskaniu min. 51% ogólnej liczby punktów: 0% - 50% niedostateczny 51% - 60% dostateczny 61% - 70% dostateczny plus 71% - 80% dobry 81% - 90% dobry plus 91% - 100% bardzo dobry |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Borawska-Kalbarczyk | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Walentyna Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Borawska-Kalbarczyk | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Monika Zińczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Borawska-Kalbarczyk | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Borawska-Kalbarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.