Literatura: |
Literatura podstawowa:
*Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.
* Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, IMPULS, Kraków 2015.
* Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa 2018.
*Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczania, PWN, Warszawa 2007.
* Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki.PWN, Warszawa 2019.
*Kupisiewicz C., Dydaktyka, IMPULS, Kraków 2012.
* Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007.
* Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
* Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w kontekście zmian szkolnego środowiska uczenia się, Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2015.
* Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Szwarc A. (red.), Edukacja w przestrzeni społecznej - paradygmaty zmian, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2021.
* Karpińska A., M. Zińczuk, K. Kowalczuk (red.), Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2021.
* Karpińska A., Wróblewska W., Remża P. (red.), Edukacja zorientowana na ucznia i studenta, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2021.
* Wróblewska W., Trendy we współczesnej dydaktyce, Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2019.
|
Zakres tematów: |
1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe.
2. Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa. Główne nurty myślenia o edukacji szkolnej i szkole.
3. Współczesne ujęcia i interpretacje procesu uczenia się i nauczania. Założenia konstruktywistycznej teorii kształcenia.
4. Cele kształcenia. Pojęcie, klasyfikacje, źródła, rodzaje, sposoby formułowania.
5. Treści kształcenia a kompetencje współczesnego ucznia.
6. Metody i zasady kształcenia. Klasyfikacje, charakterystyka i wykorzystanie wybranych metod i zasad dydaktycznych w pracy nauczyciela.
7. Niepowodzenia dydaktyczne - koncepcja pedagogiczna i sposoby zapobiegania.
|