Podstawy pedagogiki 380-OS1-1PPE
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2022/23
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Dewey J., Demokracja i wychowanie. Warszawa 1972. Ewolucja tożsamości pedagogiki. H. Kwiatkowska (red.), Warszawa 1994. Gnitecki J., Status metodologiczny nauk pedagogicznych, Poznań 2006. Gutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. GWP, Gdańsk 2003. Hejnicka - Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym. Warszawa 2015. Hejnicka - Bezwińska T., Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności. Warszawa 1997. Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin 1992. Klus-Stańska, D. (2012). Wiedza, która zniewala – transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji. Forum Oświatowe, 46(1), 21–40. Kohlberg L., Mayer R., Rozwój jako cel wychowania. W: Spory o edukację, Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Warszawa 1993. Kowalczuk – Walędziak M. (2014), Transfer wiedzy miedzy uczelniami a instytucjami społecznej praktyki edukacyjnej. [w:] Twórcze wiązanie teorii i praktyki pedagogicznej. Możliwości, wyzwania, inspiracje, (red.) M. Kowalczuk – Walędziak, A. Korzeniecka – Bondar, K. Bocheńska – Włostowska, Kraków. Kunowski S. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 1997. Kwieciński Zbigniew, Edukacja jako blokada rozwoju. Hipotezy dysfunkcjonalności po 20 latach. Nauka 2012, nr 4, s. 77 – 85. Dostępne w pdf na stronie: www.pan.poznan.pl/nauki/N_412_07_Kwiecinski.pdf Kwieciński Zbigniew, Edukacja publiczna w chybotliwej demokracji. Nauka 2017, nr 3, s. 57 – 70. Dostępne w pdf na stronie: cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-1231.../731-754.pdf Kwieciński Zbigniew, Edukacja wobec opóźnienia kulturowego. Nauka 2013, nr 1, s. 19 – 30. Dostępne w pdf na stronie: www.pan.poznan.pl/nauki/N_113_02_Kwiecinski.pdf Pedagogika T.1. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Warszawa 2004. Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu. Tom 1, B. Śliwerski (red.). Gdańsk 2006. Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. S. Palka (red.), Kraków 2004. Prokopiuk W., Szanse urzeczywistnienia idei humanizacji kształcenia u schyłku XX wieku. W: Współczesność a kształcenie nauczycieli. H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Warszawa 2000. Rubacha K. (2004). Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin. [W:] Pedagogika. T.1. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Warszawa, s. 24 – 29. Suchodolski B., Świat humanistyczny. „Kwartalnik Pedagogiczny” 1985, nr 2. Śliwerski B. (2015), Potoczna wiedza pedagogiczna w popularnym piśmiennictwie poradnikowym. "Studia Poradoznawcze", nr 4, s. 15-29. Śliwerski Bogusław, Pedagogika na zakręcie. Kultura i Edukacja , 2014, nr 2. Dostępne w pdf na stronie: http://www.kultura-i-edukacja.pl/ojs/index.php?journal=kie&page=article&op=view&path%5B%5D=306&path%5B%5D=300 Śliwerski Bogusław, Pedagogika nadziei. Prima Educatione , 2017, nr 1. Dostępne w pdf na stronie: http://journals.umcs.pl/pe/article/view/6392/4489 Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak – Walczak (red.), Tom I, Gdańsk 2007. Literatura uzupełniająca: Chalmers A., Czym jest to co zwiemy nauką? Wrocław 1993 . Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle porównawczym. Warszawa 1998. |
||
Efekty uczenia się: |
Odniesienie przedmiotowych efektów uczenia się do kierunkowych efektów uczenia się: zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła (KA6_WG1) ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi (KA6_WG2) ma uporządkowaną wiedzę na temat opieki, wychowania i kształcenia, jego filozoficznych podstaw (KA6_WG3) potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych (KA6_UW2) potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych (KA6_UK1) ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności (KA6_KK1) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny (test); 30 pytań; 35 min 30-28 pkt bdb 27-25 pkt db+ 24-22 pkt db 21-19 pkt dst + 18-16 pkt dst 15 pkt i mniej ndst |
||
Zakres tematów: |
Nauka wśród innych form ludzkiego doświadczenia. Rodzaje wiedzy tworzonej w naukach społecznych. Krytyczna analiza założeń pozytywizmu i antypozytywizmu. Przedmiot badań i system pojęciowy współczesnej polskiej pedagogiki Klasyfikacje nauk pedagogicznych. Interakcje nauk pedagogicznych z innymi naukami Pojęcie edukacja. Filozoficzne podstawy edukacji |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład, dyskusja, pokaz, burza mózgów |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.