Literatura podstawowa:
Dewey J., Demokracja i wychowanie. Warszawa 1972.
Ewolucja tożsamości pedagogiki. H. Kwiatkowska (red.), Warszawa 1994.
Gnitecki J., Status metodologiczny nauk pedagogicznych, Poznań 2006.
Gutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. GWP, Gdańsk 2003.
Hejnicka - Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym. Warszawa 2015.
Hejnicka - Bezwińska T., Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności. Warszawa 1997.
Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin 1992.
Klus-Stańska, D. (2012). Wiedza, która zniewala – transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji. Forum Oświatowe, 46(1), 21–40.
Kohlberg L., Mayer R., Rozwój jako cel wychowania. W: Spory o edukację, Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Warszawa 1993.
Kowalczuk – Walędziak M. (2014), Transfer wiedzy miedzy uczelniami a instytucjami społecznej praktyki edukacyjnej. [w:] Twórcze wiązanie teorii i praktyki pedagogicznej. Możliwości, wyzwania, inspiracje, (red.) M. Kowalczuk – Walędziak, A. Korzeniecka – Bondar, K. Bocheńska – Włostowska, Kraków.
Kunowski S. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 1997.
Kwieciński Zbigniew, Edukacja jako blokada rozwoju. Hipotezy dysfunkcjonalności po 20 latach. Nauka 2012, nr 4, s. 77 – 85. Dostępne w pdf na stronie: www.pan.poznan.pl/nauki/N_412_07_Kwiecinski.pdf
Kwieciński Zbigniew, Edukacja publiczna w chybotliwej demokracji. Nauka 2017, nr 3, s. 57 – 70. Dostępne w pdf na stronie: cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-1231.../731-754.pdf
Kwieciński Zbigniew, Edukacja wobec opóźnienia kulturowego. Nauka 2013, nr 1, s. 19 – 30. Dostępne w pdf na stronie: www.pan.poznan.pl/nauki/N_113_02_Kwiecinski.pdf
Pedagogika T.1. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Warszawa 2004.
Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu. Tom 1, B. Śliwerski (red.). Gdańsk 2006.
Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. S. Palka (red.), Kraków 2004.
Prokopiuk W., Szanse urzeczywistnienia idei humanizacji kształcenia u schyłku XX wieku. W: Współczesność a kształcenie nauczycieli. H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Warszawa 2000.
Rubacha K. (2004). Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin. [W:] Pedagogika. T.1. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Warszawa, s. 24 – 29.
Suchodolski B., Świat humanistyczny. „Kwartalnik Pedagogiczny” 1985, nr 2.
Śliwerski B. (2015), Potoczna wiedza pedagogiczna w popularnym piśmiennictwie poradnikowym. "Studia Poradoznawcze", nr 4, s. 15-29.
Śliwerski Bogusław, Pedagogika na zakręcie. Kultura i Edukacja , 2014, nr 2. Dostępne w pdf na stronie: http://www.kultura-i-edukacja.pl/ojs/index.php?journal=kie&page=article&op=view&path%5B%5D=306&path%5B%5D=300
Śliwerski Bogusław, Pedagogika nadziei. Prima Educatione , 2017, nr 1. Dostępne w pdf na stronie: http://journals.umcs.pl/pe/article/view/6392/4489
Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak – Walczak (red.), Tom I, Gdańsk 2007.
Literatura uzupełniająca:
Chalmers A., Czym jest to co zwiemy nauką? Wrocław 1993 .
Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle porównawczym. Warszawa 1998.
|