Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki 380-DN5-1JAZ
Laboratorium (LAB) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 14
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

* Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.

* Gołębniak B.D., Proces kształcenia, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.) Pedagogika. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2019.

* Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczania, PWN, Warszawa 2007.

* Kupisiewicz C., Dydaktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.

* Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007.

* Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003.

* Ornstein A.., Hunkins F.P., Program szkolny: założenia, zasady, problematyka, WSiP, Warszawa 1998.

*Śliwerski B., Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2022.

Efekty uczenia się:

Student z zakresu wiedzy zna i rozumie:

- zna i rozumie istotę i znaczenie innowacyjnych działań dydaktycznych w obszarze edukacji szkolnej, inspirujących do projektowania i realizowania własnej pracy jako nauczyciela (KA7_WG8, weryfikacja: test).

Student w zakresie umiejętności potrafi:

- dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody i formy adekwatnie do celów kształcenia (KA7_UW4, weryfikacja: ocena efektów pracy grupowej),

- skutecznie wykorzystywać technologię informacyjno-komunikacyjną w realizacji zadań dydaktycznych (KA7_UW5, weryfikacja: ocena wykonania zadania podczas zajęć).

Student w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do:

- projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy w przedszkolu lub szkole (KA7_KR2, weryfikacja: samoocena studenta, obserwacja).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie laboratorium na ocenę na podstawie:

- frekwencji (jedna dopuszczalna nieobecność, każdą następną należy zaliczyć w czasie konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację przedmiotu),

- aktywności na zajęciach,

- zaliczenia zadań praktycznych,

- pozytywnej oceny z kolokwium pisemnego (test dydaktyczny, 51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędna do uzyskania przez niego oceny pozytywnej).

Zakres tematów:

1. Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Istota, rodzaje, zasady krytycznej praktyki.

2. Proces nauczania-uczenia się: cele kształcenia i ich operacjonalizacja.

3. Współczesne treści kształcenia w perspektywie rozwoju kompetencji kluczowych uczniów. Programy kształcenia i innowacje pedagogiczne. Zasady tworzenia autorskich programów kształcenia.

4. Metody kształcenia, style i techniki pracy z uczniem. Twórcza interpretacja – procesy stymulowania partycypacyjnego, proaktywnego, i refleksyjnego uczniów.

5. Formy organizacji kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem kooperatywnego uczenia się.

6. Uczeń w procesie kształcenia – poznawanie uczniów, indywidualizacja procesu kształcenia.

7. Ewaluacja wyników uczenia się.

Metody dydaktyczne:

praca z tekstem, pogadanka, dyskusja, gry dydaktyczne, metoda ćwiczebna, metoda zadań praktycznych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda niedziela, 15:30 - 17:00, sala A209 (cwi)
Alina Szwarc 12/ szczegóły
2 każda sobota, 10:15 - 11:45, sala B123 (cwi)
Alina Szwarc 12/ szczegóły
3 każda niedziela, 13:45 - 15:15, sala A208 (cwi)
Alina Szwarc 12/ szczegóły
4 każda sobota, 8:30 - 10:00, sala B123 (cwi)
Alina Szwarc 10/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)