Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aktywność intelektualna dziecka 380-DN5-3JEC
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 14
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. J. Uszyńska – Jarmoc, B. Dudel, M. Głoskowska – Sołdatow (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków – Białystok 2013.

2. R. J. Sternberg, L. Spear-Swerling, Jak nauczyć dzieci myślenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

3. R. J. Sternberg, L. Jarvin, E. L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018.

4. I. Czaja-Chudyba, Myślenie krytyczne w edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.

5. E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.

6. E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości dziecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.

7. B. Muchacka, J. Kurcz (red.), Wspieranie dziecięcej kreatywności, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Nowy Sącz 2006.

8. E. Filipiak (red.), Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskieg. Od teorii do zmiany w praktyce, Agencja Reklamowo – Wydawnicza ArtStudio, Bydgoszcz 2015.

9. E. Filipiak, E. Lemańska – Lewandowska (red.), Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwość aplikacji, Agencja Reklamowo – Wydawnicza ArtStudio, Bydgoszcz 2015.

10. G. Lutomski (red.), Uczyć inaczej, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1994.

11. J. Bałachowicz, Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie, Warszawa 2009.

12. K. Leksicka, Próba spełniania marzeń, Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne, Wrocław 1997.

13. J. Helm, L. G. Katz, Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa 2003.

14. K. Lubomirska, Zadaniowe formy pracy z dziećmi w przedszkolu, Badania Oświatowe, nr 4, 1981.

15. R. Michalak, Metody wyzwalające aktywność dziecka, [w:] Sowińska, Misiorna, Michalak, Konteksty edukacji zintegrowanej, Poznań 2002.

16. Jaszczyszyn E., Szada – Borzyszkowska J. (red.), Edukacja dziecka – mity i fakty, Trans Humana, Białystok 2010.

17. J. Uszyńska – Jarmoc, O potrzebie budowania koncepcji uczenia się, jak się uczyć, [w:] L. Hurmo, D. Klus – Stańska, M. Łojko, Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków 2009.

18. E. Filipek, Z Wygotskim i Braunerem w tle. Słownik pojęć kluczowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2011.

Efekty uczenia się:

KA7_WG6 metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej;

KA7_UW3 wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy;

KA7_UW4 dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia;

KA7_UO2 rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów;

KA7_KK2 budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczeniem ćwiczeń będzie projekt oraz obecność na zajęciach.

Ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu.

Punktacja:

91% -100% bdb

81% - 90% db+

71% - 80% db

61% - 70 % dst+

51% - 60% dst

50 % - ndst

Zakres tematów:

1. Podmiotowość dziecka w edukacji – warunki realizacji w praktyce edukacyjnej – analiza i projektowanie scenariuszy zajęć edukacyjnych.

2. Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie wczesnej edukacji:

- Istota i rodzaje kompetencji kluczowych.

- Konstruktywizm poznawczy i społeczny jako podstawa teoretyczna nabywania kompetencji kluczowych.

3. Metody organizowania uczenia się dziecka w praktyce edukacyjnej:

- metoda inicjowania zabaw spontanicznych,

- metoda projektowania okazji edukacyjnych,

- metoda projektów,

4.Rodzaje uczenia się - porównywanie możliwego przebiegu i efektów uczenia się dzieci w zależności od rodzaju uczenia się.

5. Style działań edukacyjnych nauczyciela.

6. Metodyka rozwijania zdolności i mądrości na poziomie wczesnej edukacji. Analiza przykładów sytuacji edukacyjnych służących rozwijaniu mądrości dzieci.

7. Jak nauczyć dzieci myślenia? – umiejętności i strategie działań nauczyciela, które pozwolą skutecznie uczyć poprawnego myślenia.

8. Analiza i krytyczna interpretacja gotowych projektów edukacyjnych.

9. Projektowanie działań z dziećmi zgodnie z uzyskaną wiedzą naukową.

Metody dydaktyczne:

dyskusja, metoda zajęć praktycznych, metoda problemowa, metoda symulacyjna, metoda projektu

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda sobota, 17:55 - 19:25, sala A203 (cwi)
Małgorzata Bilewicz 22/ szczegóły
2 każda sobota, 16:15 - 17:45, sala A203 (cwi)
Małgorzata Bilewicz 22/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)