Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aktywność intelektualna dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DN5-3JEC
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Aktywność intelektualna dziecka
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok PiW NJ
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest teoretyczne i metodyczne odniesienie się do sytuacji organizowania działań edukacyjnych nastawionych na konstruowanie wiedzy przez dzieci w wieku przedszkolnym (problematyka relacji pomiędzy procesami rozwoju intelektualnego i nauczania).

Skrócony opis:

Omawiane na zajęciach zagadnienia dotyczą: koncepcji pedagogicznych i psychologicznych dotyczących aktywności poznawczej, strategii stymulowania aktywności i samodzielności poznawczej dzieci, identyfikowania oraz rozbudzania zainteresowań i zdolności poznawczych dzieci, dostosowywania sposobów i treści uczenia się do ich zasobów, diagnozowania strefy aktualnego i najbliższego rozwoju, wielozmysłowego poznania świata przez dziecko, stosowania gier w rozbudzaniu aktywności intelektualnej dzieci,

przestrzeni edukacyjnej jako zewnętrznego kontekst, podejmowania przez dziecko aktywności poznawczej oraz organizowania działań edukacyjnych nastawionych na konstruowanie wiedzy przez dzieci w przedszkolu.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika

Rok studiów/semestr: III/6

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): pedagogika przedszkolna

Liczba godzin: 8 (w) i 14 (ćw)

Metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, opis, praca z książką

dyskusja, metoda zajęć praktycznych, metoda problemowa, metoda symulacyjna, metoda projektu

Punkty ECTS: 4.0

Bilans nakładu pracy studenta:

Rodzaje aktywności:

udział w wykładach - 8h

udział w ćwiczeniach - 14h

przygotowanie do ćwiczeń - 30h

przygotowanie do realizacji projektu - 24h

udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h

przygotowanie do egzaminu- 20h

egzamin - 2h

Wskaźniki ilościowe:

-Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 26h, ECTS 1.0

-Zajęcia niewymagające udziału bezpośredniego nauczyciela - 74h ECTS 3.0

Literatura:

Płóciennik E. (2016), Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź..

Filipiak, E. (2015) (red.). Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmian w praktyce, Bydgoszcz.

Muchacka, B. (1999). Stymulowanie aktywności poznawczej dzieci w przedszkolu, Kraków.

Efekty uczenia się:

KA7_WG6 Student poszerza wiedzę dotyczącą metodyki wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w procesie stymulowania aktywności i samodzielności poznawczej dzieci – sposób weryfikacji: egzamin.

KA7_UW3 Student wykorzystuje w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy - sposób weryfikacji: egzamin.

KA7_UW4 Student uczy się dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody, wykorzystywane w procesie identyfikowania oraz rozbudzania zainteresowań i zdolności poznawczych dzieci - sposób weryfikacji: krytyczna analiza programów edukacyjnych i projektowanie działań zgodnie ze zdobytą wiedzą.

KA7_UO2 Student rozwija kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów - sposób weryfikacji: wypowiedź ustna Studenta.

KA7_KK2 Student jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej – sposób weryfikacji: samoocena Studenta.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń na ocenę.

Egzamin pisemny po semestrze 6 w zakresie tematyki realizowanej w ramach przedmiotu (wykłady i ćwiczenia).

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń.

Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu.

Formy pomiaru/oceny pracy studenta: ocena pracy egzaminacyjnej z zastosowaniem skali ocen od 2.0 do 5.0.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Bilewicz
Prowadzący grup: Magdalena Bartoszewicz, Małgorzata Bilewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Bilewicz
Prowadzący grup: Małgorzata Bilewicz, Agnieszka Laskowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)