Aktywność intelektualna dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DN5-3JEC |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Aktywność intelektualna dziecka |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok PiW NJ |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest teoretyczne i metodyczne odniesienie się do sytuacji organizowania działań edukacyjnych nastawionych na konstruowanie wiedzy przez dzieci w wieku przedszkolnym (problematyka relacji pomiędzy procesami rozwoju intelektualnego i nauczania). |
Skrócony opis: |
Omawiane na zajęciach zagadnienia dotyczą: koncepcji pedagogicznych i psychologicznych dotyczących aktywności poznawczej, strategii stymulowania aktywności i samodzielności poznawczej dzieci, identyfikowania oraz rozbudzania zainteresowań i zdolności poznawczych dzieci, dostosowywania sposobów i treści uczenia się do ich zasobów, diagnozowania strefy aktualnego i najbliższego rozwoju, wielozmysłowego poznania świata przez dziecko, stosowania gier w rozbudzaniu aktywności intelektualnej dzieci, przestrzeni edukacyjnej jako zewnętrznego kontekst, podejmowania przez dziecko aktywności poznawczej oraz organizowania działań edukacyjnych nastawionych na konstruowanie wiedzy przez dzieci w przedszkolu. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: III/6 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): pedagogika przedszkolna Liczba godzin: 8 (w) i 14 (ćw) Metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, opis, praca z książką dyskusja, metoda zajęć praktycznych, metoda problemowa, metoda symulacyjna, metoda projektu Punkty ECTS: 4.0 Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaje aktywności: udział w wykładach - 8h udział w ćwiczeniach - 14h przygotowanie do ćwiczeń - 30h przygotowanie do realizacji projektu - 24h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h przygotowanie do egzaminu- 20h egzamin - 2h Wskaźniki ilościowe: -Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 26h, ECTS 1.0 -Zajęcia niewymagające udziału bezpośredniego nauczyciela - 74h ECTS 3.0 |
Literatura: |
Płóciennik E. (2016), Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.. Filipiak, E. (2015) (red.). Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmian w praktyce, Bydgoszcz. Muchacka, B. (1999). Stymulowanie aktywności poznawczej dzieci w przedszkolu, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG6 Student poszerza wiedzę dotyczącą metodyki wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w procesie stymulowania aktywności i samodzielności poznawczej dzieci – sposób weryfikacji: egzamin. KA7_UW3 Student wykorzystuje w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy - sposób weryfikacji: egzamin. KA7_UW4 Student uczy się dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody, wykorzystywane w procesie identyfikowania oraz rozbudzania zainteresowań i zdolności poznawczych dzieci - sposób weryfikacji: krytyczna analiza programów edukacyjnych i projektowanie działań zgodnie ze zdobytą wiedzą. KA7_UO2 Student rozwija kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów - sposób weryfikacji: wypowiedź ustna Studenta. KA7_KK2 Student jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej – sposób weryfikacji: samoocena Studenta. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę. Egzamin pisemny po semestrze 6 w zakresie tematyki realizowanej w ramach przedmiotu (wykłady i ćwiczenia). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu. Formy pomiaru/oceny pracy studenta: ocena pracy egzaminacyjnej z zastosowaniem skali ocen od 2.0 do 5.0. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bilewicz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszewicz, Małgorzata Bilewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bilewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bilewicz, Agnieszka Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.