Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aktywność intelektualna dziecka 380-DN5-3JEC
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 14
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bałachowicz J. (2009), Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie.

2. Czaja-Chudyba I. (2020), Myślenie krytyczne w edukacji, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

3. Filipek E. (2008) (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

4. Filipek E. (2011), Z Wygotskim i Braunerem w tle. Słownik pojęć kluczowych, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

5. Filipiak E. (2015) (red.), Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce, Bydgoszcz: Agencja Reklamowo – Wydawnicza ArtStudio.

6. Filipiak E., Lemańska – Lewandowska E. (2015) (red.), Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji, Bydgoszcz: Agencja Reklamowo – Wydawnicza ArtStudio.

7. Helm J., Katz L. G. (2003), Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa: Wydawnictwa CODN, Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży.

8. Jaszczyszyn E., Szada – Borzyszkowska J. (2010) (red.), Edukacja dziecka – mity i fakty, Białystok: Trans Humana.

9. Laskowska A. (2023), Wartości w wieku przedszkolnym. Czyli o rzeczach ważnych dla dzieci, "Kultura i Edukacja" 3(141), s. 76-90.

10. Laskowska A. (2024), Family as a Value in the Lives of Six-year-old Children, "Polish Journal of Educational Studies" 1(76), s. 36-4.

11. Leksicka K. (1997), Próba spełniania marzeń, Wrocław: Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne.

12. Lutomski G. (1994) (red.), Uczyć inaczej, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

13. Michalak R. (2002), Metody wyzwalające aktywność dziecka, [w:] H. Sowińska, E. Misiorna, R. Michalak (red.), Konteksty edukacji zintegrowanej, Poznań: Wydawnictwo Eruditus.

14. Muchacka B., Kurcz J. (2006) (red.), Wspieranie dziecięcej kreatywności, Nowy Sącz: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa.

15. Płóciennik E. (2016), Rozwijanie mądrości dziecka, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

16. Płóciennik E. (2016), Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

17. Sternberg R. J., Jarvin L., Grigorenko E. L. (2018), Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

18. Sternberg R. J., Spear-Swerling L. (2003), Jak nauczyć dzieci myślenia, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

19. Uszyńska – Jarmoc J. (2009), O potrzebie budowania koncepcji uczenia się, jak się uczyć, [w:] L. Hurmo, D. Klus – Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

20. Uszyńska – Jarmoc J., Dudel B., Głoskowska – Sołdatow M. (2013) (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków – Białystok: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Efekty uczenia się:

KA7_WG6 Student wykorzystuje wiedzę z metodyki wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej; sposób weryfikacji: projektowanie zadań z wykorzystaniem zdobytej wiedzy.

KA7_UW3 Student stosuje w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy; sposób weryfikacji: projektowanie środowiska uczenia się i nauczania podczas zajęć.

KA7_UW4 Student dobiera, tworzy, testuje i modyfikuje materiały, środki oraz dostosowuje metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia; sposób weryfikacji: krytyczna analiza dostępnych materiałów dydaktycznych.

KA7_UO2 Student rozwija kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów; sposób weryfikacji: tworzenie mapy myśli.

KA7_KK2 Student buduje relacje oparte na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej; sposób weryfikacji: samoocena Studenta.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczeniem ćwiczeń będzie:

- kolokwium,

- aktywność studenta na zajęciach,

- obecność na zajęciach.

Dopuszczalna jest 1 nieobecność. Zaliczeniem kolejnej nieobecności będzie odpowiedź ustna lub referat, na podany temat, przedstawiony podczas konsultacji - w ciągu 2 dwóch tygodni od powrotu na zajęcia.

50% nieobecności upoważnia osobę prowadzącą do niezaliczenia przedmiotu.

Ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu.

Punktacja:

91% -100% bdb

81% - 90% db+

71% - 80% db

61% - 70 % dst+

51% - 60% dst

50 % - ndst

Zakres tematów:

1.Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie wczesnej edukacji (4h):

- Istota i rodzaje kompetencji kluczowych.

- Konstruktywizm poznawczy i społeczny jako podstawa teoretyczna nabywania kompetencji kluczowych.

- Uczenie się dzieci jako warunek ich rozwoju i nabywania kompetencji kluczowych. Uczenie się dziecka według L. S. Wygotskiego, strefa najbliższego i aktualnego rozwoju dziecka.

2. Metody organizowania uczenia się dziecka w praktyce edukacyjnej (6h):

- metoda inicjowania zabaw spontanicznych,

- metoda projektowania okazji edukacyjnych,

- metoda projektów.

3. Istota aktywnego uczestnictwa ucznia i nauczyciela. Klasyfikacja możliwych rodzajów aktywności edukacyjnej dziecka w przedszkolu i w szkole – analiza scenariuszy pracy z dziećmi (2h).

4. Rodzaje uczenia się - porównywanie możliwego przebiegu i efektów uczenia się dzieci w zależności od rodzaju uczenia się (4h).

5. Style działań edukacyjnych nauczyciela (2h).

6. Metodyka rozwijania zdolności i mądrości na poziomie wczesnej edukacji . Analiza przykładów sytuacji edukacyjnych służących rozwijaniu mądrości dzieci (2h).

7. Jak nauczyć dzieci myślenia? – umiejętności i strategie działań nauczyciela, które pozwolą skutecznie uczyć poprawnego myślenia (2h).

8. Zastosowanie gier i zabaw w rozbudzaniu aktywności intelektualnej dzieci (2h).

9. Analiza i krytyczna interpretacja gotowych projektów edukacyjnych (2h).

10. Projektowanie działań z dziećmi zgodnie z uzyskaną wiedzą naukową (4h).

Metody dydaktyczne:

dyskusja, metoda zajęć praktycznych, metoda problemowa, metoda symulacyjna, metoda projektu

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda niedziela, 13:45 - 15:15, sala A204/1 (cwi)
Agnieszka Laskowska 18/ szczegóły
2 każda niedziela, 12:00 - 13:30, sala A204/1 (cwi)
Agnieszka Laskowska 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)