Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie uniwersalne w przestrzeni edukacyjnej i społecznej 380-SN1-3JER
Wykład (WYK) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 5
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Błaszczak M, Przybylski M.. (2010) „Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania”, Wydawnictwo Naukowe Scholar Warszawa.

Informacja dla wszystkich. Europejskie standardy przygotowania tekstu łatwego do czytania i zrozumienia, , Inclusion Europe, tłum. A. Wojłowicz-Pomienna, Warszawa 2010.

Śmiechowska-Petrovskij E. (2010). Adaptacja podręczników do potrzeb uczniów niewidomych. „Nasze Dzieci”, nr1, 31-46.

Więckowska E. (2011). Instrukcja tworzenia i adaptowania ilustracji i materiałów tyfografcznych dla uczniów niewidomych, opracowana na zlecenie Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej przez zespół tyfopedagogów ze specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych dla Niewidomych i Słabo Widzących w Polsce.

Domagała-Zyśk, E. (2020).Projektowanie uniwersalne w inkluzyjnej edukacji uczniów ze spektrum autyzmu. Strategie i rekomendacje, [w:] Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia, red. A. Prokopiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Żórawska A. Więckowski R., Kunstler I., Butkiewicz U.,(2012) Napisy dla osób niesłyszących i słabosłyszących – zasady tworzenia, Fundacja Kultury Bez Barier, Warszawa.

Efekty uczenia się:

KA6_WK4 - ma elementarną wiedzę na temat współczesnych tendencji w podejściu do uczestnictwa osób z niepełnosprawnością w przestrzeni życia społecznego (podmiotowość, autonomia, inkluzja społeczna, normalizacja środowisk, zasada równości szans i niedyskryminacji), w tym kreowania środowiska włączającego zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego;

KA6_UW6 - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z projektowaniem uniwersalnym w różnych sferach pracy socjalnej

KA6_KO3 - posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie wprowadzania idei projektowania uniwersalnego w przyszłej pracy zawodowej; wykazuje aktywność i odznacza się odpowiedzialnością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań na rzecz kreowania środowiska włączającego.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w formie pisemnej- test (platforma eduPortal )

Zakres tematów:

1. Projektowanie uniwersalne szansą na autonomię, niezależne życie i równość praw osób ze szczególnymi potrzebami.

2.Projektowanie uniwersalne i dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami- wyjaśnienie koncepcji

3.Projektowanie uniwersalne w przestrzeni edukacyjnej i społecznej- wytyczne i przykładowe rozwiązania praktyczne

Metody dydaktyczne:

Wykład w formie stacjonarnej i e-learningu (platforma eduPortal )

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda sobota, 15:30 - 17:45, sala A112 (war)
Dorota Otapowicz 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)