Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kierunki współczesnego językoznawstwa 260-SDJ3-1KWJ
Konwersatorium (KON) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

- Henryk Kardela, 2012, Ile jest strukturalizmu w kognitywizmie lub czy istnieją rewolucje naukowe w językoznawstwie?, Biuletyn Polskiego

Towarzystwa Językoznawczego. Zeszyt LXVII

- Artur Rejter, 2016, Dyskurs(y) posthumanizmu w kontekście współczesnej komunikacji, Poznańskie Spotkania Językoznawcze 32, 21-30.

- Magdalena Steciąg, 2017, Słowa-klucze w ekologii i ich krytyka

z perspektywy ekolingiwistycznej, Problemy ekorozwoju 4(2), 61-68

- Krytyczna Analiza Dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, red. A. Duszak, N. Fairclough, Kraków 2008

Efekty uczenia się:

oktorant

1. zna terminologię z zakresu językoznawstwa na poziomie rozszerzonym (odniesienie do zakładanych efektów kierunkowych: SD_W02), sposób weryfikacji: egzamin pisemny (odpowiedzi na pytania);

2. ma szczegółową i pogłębioną wiedzę na temat poszczególnych systemów języka oraz związku językoznawstwa z innymi dyscyplinami i dziedzinami naukowymi (odniesienie do zakładanych efektów kierunkowych: SD_W01, SD_W03, SD_U02), sposób weryfikacji: egzamin – etap pisemny (odpowiedzi na pytania);

3. ma pogłębioną wiedzę o metodach i zasadach badania zjawisk stosowanych w językoznawstwie (odniesienie do zakładanych efektów kierunkowych: SD_W04), sposób weryfikacji: egzamin ustny (odpowiedzi na pytania);

4. ma szczegółową wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju i szkołach badawczych z dziedziny językoznawstwa (odniesienie do zakładanych efektów kierunkowych: SD_W05, SD_U02, SD_U03, SD_U04, SD_U05, SD_U06, SD_U07, SD_U08), sposób weryfikacji: egzamin pisemny (odpowiedzi na pytania);

5. charakteryzuje językoznawczy tekst naukowy pod względem zastosowanej w nim metody analizy materiału językowego (odniesienie do zakładanych efektów kierunkowych: SD_U01, SD_U02, SD_U03, SD_U04, SD_U05, SD_U06, SD_U07, SD_U08), sposób weryfikacji: wypowiedzi ustne na zajęciach;

6. umie indywidualnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności analityczno-badawcze (odniesienie do zakładanych efektów kierunkowych: SD_U04).

7. rozumie i realizuje potrzebę ustawicznego kształcenia się jako filologa inspirując inne osoby (odniesienie do zakładanych efektów kierunkowych: SD_K01)

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny

Zakres tematów:

Konwersatorium obejmuje następujące zagadnienia:

- początki współczesnego językoznawstwa

- strukturalizm w językoznawstwie,

- gramatyka generatywna,

- językoznawstwo kognitywne,

- językoznawstwo funkcjonalne,

- badania nad językowym obrazem świata,

- zwrot pragmatyczny w badaniach językoznawczych,

- teorie krytyczne: krytyczna analiza dyskursu, feministyczna krytyczna analiza dyskursu, posthumanizm.

- nurty "eko": ekolingwistyka, ekostylistyka,

Bilans nakładu pracy doktoranta:

udział w konwersatoriach: 15 godz.

przygotowanie do zajęć: 7 godz.

przygotowanie do egzaminu: 10 godz.

Metody dydaktyczne:

konwersatorium, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, czwartek (niestandardowa częstotliwość), 15:00 - 16:30, sala 74
wielokrotnie, czwartek (niestandardowa częstotliwość), 13:15 - 14:45, sala 74
Agata Rozumko 2/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Filologicznego
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)