Kierunki współczesnego językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 260-SDJ3-1KWJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kierunki współczesnego językoznawstwa |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych |
Grupy: |
Szkoła doktorska SDNH 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zakłada się, że doktorant posiada podstawową wiedzę w zakresie językoznawstwa ogólnego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy ze współczesnymi teoriami językoznawczymi oraz kierunkami badań prowadzonych w obrębie współczesnego językoznawstwa w Polsce i za granicą. |
Pełny opis: |
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok, semestr I Wymagania wstępne: podstawowa wiedza w zakresie językoznawstwa ogólnego Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godzin Bilans nakładu pracy doktoranta: uczestnictwo w zajęciach – 30 godz. przygotowanie do zajęć – 15 godz. przygotowanie do egzaminu – 10 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, red. P. Stalmaszczyk, Łódź 2006. Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, red. P. Stelmaszczyk, Kraków 2008. Metodologie językoznawstwa. Ewolucja języka. Ewolucja teorii językoznawczych, red. P. Stalmaszczyk, Łódź 2013. Literatura uzupełniająca aktualizowana jest corocznie, zgodnie z zainteresowaniami i potrzebami doktorantów. |
Efekty uczenia się: |
Doktorant 1. identyfikuje główne założenia poszczególnych kierunków lingwistycznych, ich głównych przedstawicieli, osiągnięcia i kontekst, w jakim powstawały (SD_WG01, SD_WG02, SD_WG03); 2. ma szczegółową i pogłębioną wiedzę na temat kierunków rozwoju współczesnego językoznawstwa (SD_WG02, SD_WG03); 3. porównuje lingwistyczne kierunki i szkoły badawcze pod względem teoretycznym i aplikatywnym w celu ich właściwego stosowania w badaniach językoznawczych (SD_UW01); 4. czyta językoznawcze teksty naukowe w języku obcym (SD_KK01); 5. umie indywidualnie zdobywać wiedzę, poszerzać swoje umiejętności analityczno-badawcze i dyskutować o zróżnicowanych problemach językoznawczych (SD_KKW03). |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Awramiuk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Awramiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma na celu zapoznanie uczestników zajęć ze współczesnymi teoriami językoznawczymi oraz kierunkami badań prowadzonych w obrębie współczesnego językoznawstwa w Polsce i za granicą. |
|
Pełny opis: |
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo Rok studiów/semestr: I rok, semestr I Wymagania wstępne: podstawowa wiedza w zakresie językoznawstwa ogólnego Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godzin Bilans nakładu pracy doktoranta: uczestnictwo w zajęciach – 30 godz. przygotowanie do zajęć – 15 godz. przygotowanie do egzaminu – 10 godz. |
|
Literatura: |
LLiteratura podstawowa: Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, red. P. Stalmaszczyk, Łódź 2006. Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje i kontrowersje, red. P. Stelmaszczyk, Kraków 2008. Metodologie językoznawstwa. Ewolucja języka. Ewolucja teorii językoznawczych, red. P. Stalmaszczyk, Łódź 2013. Literatura uzupełniająca: - wybrane słowniki i encyklopedie lingwistyczne - wybrane artykuły z czasopism językoznawczych, dostosowane do zainteresowań uczestników zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.