Literatura: |
Podstawowa:
- Finansowe aspekty globalizacji, red. B. Szopa, E. Ślęzak, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2016,
- J. E. Stiglitz, People, power, and profits: progressive capitalism for an age of discontent, Allen Lane, London 2019,
- A. Zielińska- Głębocka, Dostosowania strukturalne gospodarek do globalizacji, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2016.
Uzupełniająca:
- Globalizacja współcześnie: komponenty i cechy charakterystyczne, red. R. Malik, A. A. Janowska, R. Wosiek, Oficyna Wydawnicza SGH, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2018,
- J. E. Stiglitz, Ludzie chcą zysku, nie wyzysku: postępowy kapitalizm na czasy niezadowolenia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020,
- bazy danych dostępne na oficjalnych stronach internetowych instytucji międzynarodowych, w tym ECB i MFW,
- baza danych serwisu online "notoria.serwis" zakupiona przez UwB w ramach projektu pt. „Zwiększenie kompetencji kadry dydaktycznej Uniwersytetu w Białymstoku z zakresu projektowania uniwersalnego” (POWR.03.04.00-00-KP15/21) dofinansowanego ze środków UE.
|
Efekty uczenia się: |
2EGL_U01: kolokwium na ocenę (test), aktywność na zajęciach,
2EGL_U02: kolokwium na ocenę (test), aktywność na zajęciach
2EGL_K01: kolokwium na ocenę (test), aktywność na zajęciach
|
Metody i kryteria oceniania: |
System punktowy: aktywność na zajęciach (15p.) i kolokwium (10p.)- razem 25p., aby uzyskać zaliczenie przedmiotu, należy zgromadzić co najmniej 51% liczby punktów;
oceny:
dostateczna (3) 13p. – 14p.
dostateczna plus (3,5) 15p. – 17p.
dobra (4) 18p. – 20p.
dobra plus (4,5) 21p. – 23p.
bardzo dobra (5) 24p. – 25p.
Dopuszczalne są dwie nieobecności na ćwiczeniach. Nieobecności należy odrobić na konsultacjach.
|
Zakres tematów: |
1. Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.
2. Globalizacja a integracja.
3. Globalizacja a rynek pracy.
4. Globalizacja a rynek finansowy.
5. Pozytywne i negatywne efekty globalizacji.
6. Kolokwium zaliczeniowe.
|
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia są prowadzone następująco: praca indywidualna, praca zespołowa (na zajęciach, w tym burza mózgów oraz tworzenie grup problemowych), moderowana dyskusja na zajęciach, uwzględniając zasady projektowania uniwersalnego w edukacji.
|