Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
1) J. M. Szaban, Rynek pracy w Polsce i w Unii Europejskiej, DIFIN, Warszawa 2013.
2) K. Wach, Europejski rynek pracy, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków 2007.
Literatura uzupełniająca:
1) Elastyczny rynek pracy i bezpieczeństwo socjalne, Flexicurity po polsku?, red. M. Rymsza, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2005.
2) The Principle of Equal Chances Versus The Concepts of Labor Market Marek Proniewski, Paweł Piątkowski, Arkadiusz Niedźwiecki, Optimum. Studia Ekonomiczne. Czasopismo Poświęcone Potrzebom Nauki i Praktyki. - Nr 5(89) (2017), s. 51-66.
2) bazy danych GUS i Eurostatu.
|
Efekty uczenia się: |
Sposoby weryfikacji:
2RPR_W1: egzamin końcowy (test), uczestnictwo w dyskusji na wykładach
2RPR_W2: egzamin końcowy (test), uczestnictwo w dyskusji na wykładach
2RPR_U1: egzamin końcowy (test), uczestnictwo w dyskusji na wykładach
2RPR_U2: egzamin końcowy (test), uczestnictwo w dyskusji na wykładach
2RPR_U3: egzamin końcowy (test), uczestnictwo w dyskusji na wykładach
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne (test wyboru: 11 pytań zamkniętych (max 11pkt.)). Skala ocen:
6 pkt.- 3,
7 pkt.- 3,5,
8 pkt.- 4,
9 pkt.- 4,5,
10 pkt.- 5.
W procesie oceniania zostanie uwzględniona aktywność podczas wykładów konwersatoryjnych.
W szczególnych przypadkach (w szczególności w przypadku osób, które zaliczyły wcześniej przedmiot rynek pracy) możliwe jest zaliczenie ustne.
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do rynku pracy.
2. Koncepcje i modele rynku pracy, znaczenie instytucji rynku pracy.
3. Praca jako czynnik produkcji.
4. Bezrobocie jako problem rynku pracy, nierównowaga rynku pracy.
5. Wynagrodzenia i motywowanie.
6. Współczesne tendencje rynku pracy, w tym koncepcja modelowania uniwersalnego.
7. Modele współpracy partnerskiej na rynku pracy- konflikt.
|
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: - wykład informacyjny (jak też konwersatoryjny) prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, angażujący słuchaczy (m.in. poprzez burzę mózgów), - komentarz aktualnych wydarzeń, analiza dokumentów, studia przypadków, prezentacje opracowanych problemów badawczych. W ramach dydaktyki uwzględnia się zasady projektowania uniwersalnego w edukacji.
|