Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopedagogiczne aspekty trudności w uczeniu się 380-WN2-2AJP
Wykład (WYK) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 9
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Cichocka-Segiet K.,Mostowski P., Rutkowski P. (2019), Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych. W: I. Chrzanowska, G.Szumski (red.) Edukacja włączająca

w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.

Domagała-Zyśk E. (2015). Projektowanie uniwersalne w edukacji osób z

wadą słuchu. W: M. Nowak, E. Stoch, B. Borowska (red.) Z problematyki

teatrologii i pedagogiki. Lublin: Wydawnictwo KUL, 553-568.

Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukacje uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik.

Wyd. Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa 2010.

Głodkowska J. (red.). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : podręcznik

akademicki, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej Warszawa 2012.

Gruszczyk- Kolczyńska E.; Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. WSiP, Warszawa 1994.

Górniewicz E.; Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Toruń 1994.

Guza A., Krzyżyk D. (red.), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 1, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2012.

Jas M., Jarosińska M.,współpr. E. Wojdyła, Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży: prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2010.

Paszkiewicz A., Łobacz Małgorzata (2013). Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej, Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Skorek E.M. (red.) (2005). Terapia pedagogiczna, Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls".

Thompson J. (2013). Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli, (tłum. Jolanta Bartosik), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wyczesany J., Gajdzica Z. (2006). Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach w rozwoju, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Efekty uczenia się:

W efekcie zajęć, student:

- ma pogłębioną wiedzę na temat psychopedagogicznych aspektów trudności i niepowodzeń uczniów w procesie uczenia się oraz jego biopsychicznych i środowiskowych uwarunkowań;

- zna rodzaje zaburzeń rozwojowych stanowiących przyczyny trudności i niepowodzeń w uczeniu się;

- zna zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole;

- potrafi wyszukiwać i interpretować informacje na temat specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia oraz specyficznych i niespecyficznych trudności w uczeniu się;

- potrafi podejmować decyzję o strategii działań naprawczych;

- potrafi racjonalnie ocenić sytuacje edukacyjne, dokonać analizy zachowania uczniów przejawiających trudności i niepowodzenia szkolne;

- potrafi zastosować właściwą dla pomocy psychologiczno-pedagogicznej strategię postępowania z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- potrafi planować pracę uczniów ze SPE zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego oraz dostosowaną do ich indywidualnych potrzeb i możliwości z uwzględnieniem adekwatnych do specyfiki funkcjonowania dziecka metod pracy terapeutycznej.

Metody i kryteria oceniania:

Pozytywna ocena z ćwiczeń umożliwia przystąpienie do egzaminu z przedmiotu.

Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi i częścią testową. Min. 51% punktów uzyskanych przez studenta z egzaminu jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z przedmiotu.

Skala ocen:

bardzo dobry - bdb - (co najmniej 91%)

dobry plus - 4,5 -(co najmniej 81%)

dobry - 4 - (co najmniej 71%)

dostateczny plus - 3,5 - (co najmniej 61%)

dostateczny - 3 - (co najmniej 51%)

Zakres tematów:

Teoretyczne podstawy psychopedagogicznych aspektów trudności w uczeniu się.

Specjalne potrzeby edukacyjne- wyjaśnienie pojęcia, jego zakres. Podstawy prawne organizacji pomocy pedagogiczno- psychologicznej w przedszkolu i szkole podstawowej.

Modele kształcenia i wspomagania uczniów należących do różnych grup dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – specyfika ich funkcjonowania i możliwości kształcenia (dzieci określone w ustawie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej- jako dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).

Planowanie oddziaływań terapeutycznych wobec dzieci ze SPE.

Kształcenie włączające-główne problemy inkluzji.

Zasady projektowania uniwersalnego w odniesieniu do organizacji przestrzeni edukacyjnej i społecznej dzieci z SPE.

Zastosowanie zasad projektowania uniwersalnego w praktyce pedagogicznej.

Metody dydaktyczne:

wykład, wykład problemowy, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda niedziela, 12:00 - 15:00, sala A204/1 (war)
Jolanta Szada-Borzyszkowska 75/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)