Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dziecko i zdrowie 380-WN2-2GMM
Wykład (WYK) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura:

Sokołowska E., Zdrowie psychiczne młodych dorosłych wybrane zagadnienia, Wydawca: Difin, 2015

Kowalczyk R., Lew-Starowicz Z., Tritt R. J., LGB Zdrowie psychiczne i seksualne, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2021

Stokowska-Zagdan E., Szynkowska L., Stankiewicz A., i in. System edukacji zdrowotnej w przedszkolu integracyjnym Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu, 2020.

Chruściel P., Ciechaniewicz W. (red.), Edukacja zdrowotna z elementami teorii wychowania, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2018.

Woynarowska B., Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2008.

Kowalewski I., Franczyk J. L., Zdrowie emocjonalne młodzieży, Wydawnictwo Petrus, Kraków 2017.

Zawadzka B., Łączka T. (red.), Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, Kielce 2017 e-book

Duda M., Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2016.

Cudowska A. Twórcze orientacje życiowe: zdrowie i dobrostan, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2017.

Żuchelkowska K., Edukacja zdrowotna w przedszkolu, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2013.

Wolny B., Liba J. (red.), Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w nauczaniu uczniów najmłodszych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2014.

Wolny B., Liba J., Juśko F., Edukacja zdrowotna - przedszkole – szkoła, Wydawnictwo KUL, Lublin 2016.

Literatura uzupełniająca:

• J. Bulska, Budowanie kompetencji zdrowotnych ludzi w środowisku ich życia: propozycje metodyczne dla pedagogów, nauczycieli, wychowawców i pracowników medycznych, wskazówki dla rodziców, Toruń 2008.

• Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej: (skrypt dla studentów), red. A. Jaczewskiego, K. Komosińskiej, Płock 2004.

• http://www.edukacjazdrowotna.pl/

• http://hej.sagepub.com/

Narodowy Program Zdrowia na lata 2021 – 2025, https://www.gov.pl/web/zdrowie/npz-2021-2025

https://www.who.int/

Efekty uczenia się:

KA7_KK4 - utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w

praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i

zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu

działań pedagogicznych

KA7_WG1 - zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w

dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym

Studentka/Student:

- wyjaśnia znaczenie podstawowych terminów z zakresu edukacji zdrowotnej

- wymienia i charakteryzuje elementy projektu profilaktycznego

- zna podstawowe teorie związane z problematyką przedmiotu

- dokonuje charakterystyki wybranych modeli zdrowia

sposób weryfikacji: egzamin pisemny.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin składający się z pytań otwartych i zamkniętych (test wielokrotnego wyboru). Student musi posiadać ponad 51% obecności na wykładzie. Student musi uzyskać minimum 51% punktów z egzaminu, aby otrzymać pozytywną ocenę.

Zakres tematów:

1 Wprowadzenie do przedmiotu. Omówienie literatury, zakresu poruszanych treści, warunków zaliczenia. Poszukiwanie relacji dziecko i zdrowie.

2. Rozumienie zdrowia i choroby. Modele zdrowia. Środowiska i osoby odpowiedzialne za kształtowanie postaw wobec zdrowia.

3. Zdrowie dziecka a rozwój fizyczny, psychiczny, emocjonalny i społeczny.

5. Terminologia, cele i koncepcje współczesnej edukacji zdrowotnej.

6. Teorie i modele wykorzystywane w edukacji zdrowotnej.

7. Metodyka Edukacji zdrowotnej

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne – wykład z elementami dyskusji

Konsultacje indywidualne według potrzeb Studentów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda sobota, 13:45 - 15:15, sala A204/1 (war)
Agnieszka Sobolewska-Popko 75/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)