Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Media w edukacji wczesnoszkolnej 380-WN2-2GMN
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 16
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

PODRĘCZNIKI

Siemieniecki, B. (2021). Pedagogika mediana : Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.

Siemieniecki, B. (2007/2008). Pedagogika mediana : Podręcznik Akademicki. [T.] 1, 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

PODSTAWOWA

[1] Bednarek, J., Andrzejewska, A. (2009). Cyberświat – możliwości i zagrożenia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

[2] Gajda, J., Juszczyk, S., Siemieniecki, B., Wenta, K. (red.). (2002). Edukacja medialna. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

[3] Jabłońska, M. R. (2018). Człowiek w cyberprzestrzeni : wprowadzenie do psychologii Internetu. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

[4] Lewowicki, T., Siemieniecki, B. (red.). (2012). Cyberprzestrzeń i edukacja. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

[5] Nowicka, M., Dziekońska, J. (red.). (2018). Cyfrowy tubylec w szkole – diagnozy i otwarcia. T. 1, Współczesny uczeń a dydaktyka 2.0. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

[6] Ogonowska, A., Ptaszek, G. (red.). (2015). Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

[7] Pisarek, W. (2008). Wstęp do nauki o komunikowaniu – edukacja medialna – podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

[8] Potyrała, K. (2017). iEdukacja – synergia nowych mediów i dydaktyki – ewolucja, antynomie, konteksty. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP.

[9] Zbróg, Z. (red.). (2008). Edukacja medialna w kształceniu wczesnoszkolnym. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka z.o.o.

[10] Zielińska, M. (2017). Interpersonalne kontakty nauczycieli z rodzicami w dobie dziennika elektronicznego. Edukacja – Technika – Informatyka, 3 (21), s. 157-162. Pobrane z: http://eti.rzeszow.pl/docs/ETI_7_3.pdf (10.01.22). DOI: 10.15584/eti.2017.3.22.

[11] Kozłowska, A. (2016). Oddziaływanie mass mediów. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa – Oficyna Wydawnicza.

[12] Federowicz, M., Ratajski, S. (2015). O potrzebie edukacji medialnej w Polsce. Warszawa: Polski Komitet do spraw UNESCO oraz Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Pobrane z: http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/edukacja-medialna/o_potrzebie_edukacji_medialnej_uaktualnione.pdf (11.01.22).

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie terminologii, teorii oraz metod dot. zastosowania różnorodnych środków przekazu w edukacji wczesnoszkolnej oraz ich wpływie na rozwój dzieci (KA7_WG5).

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi twórczo animować prace nad rozwojem uczestników procesu edukacyjno-wychowawczego oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy z wykorzystaniem mediów poprzez właściwy ich dobór do realizowanych treści kształcenia (KA7_UU2).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu działań pedagogicznych z wykorzystaniem mediów biorąc pod uwagę prawidłowe wartości, cele i zadania praktyki pedagogicznej (KA7_KK4).

Metody i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA

Obowiązuje ustna forma zaliczenia – student potwierdza podpisem znajomość oceny końcowej (podpisy potwierdzające akceptację oceny nie obowiązują w sytuacji wprowadzenia obostrzeń wynikających z pandemii COVID-19). Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział (przygotowanie do zajęć, zaangażowanie studenta) w minimum 90% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z realizacji prac indywidualnych/grupowych. Tematy prac indywidualnych są przydzielane w drodze losowania. Efekty pracy indywidualnej/grupowej studenci prezentują w ramach ćwiczeń.

Prowadzący zastrzega możliwość przeprowadzenia niezapowiedzianego kolokwium sprawdzającego bieżące wiadomości, którego wynik wpływa na ocenę końcową.

UZUPEŁNIANIE ZALEGŁOŚCI

Student, który przekroczył limit dopuszczalnych nieobecności może w uzasadnionych sytuacjach uzupełnić zaległości poprzez udział w konsultacjach (najpóźniej w ciągu dwóch tygodni od ustania przyczyny nieobecności).

Zakres tematów:

1. Przemiany myśli o uczeniu się w toku rozwoju mediów analogowych oraz cyfrowych, w tym:

- opracowanie katalogu analogowych oraz cyfrowych środków przekazu stosowanych w edukacji [45 minut];

- cechy charakterystyczne procesu uczenia się cyfrowych tubylców [45 minut].

2. Przykładowe zastosowania edukacyjne materiałów medialnych w formie analogowej oraz cyfrowej [90 minut].

3. Multimedialny warsztat pracy nauczyciela, w tym przygotowanie katalogu:

- zasad korzystania z mediów cyfrowych w pracy z dziećmi [90 minut];

- usług on-line, aplikacji i programów komputerowych do wykorzystania w pracy z dziećmi w oparciu o krytyczną analizę dostępnych narzędzi [90 minut].

4. Wykorzystanie mediów w różnych rodzajach edukacji – krytyczna analiza propozycji i opracowanie własnych [180 minut].

5. Wybrane systemy i koncepcje kształcenia w klasach I-III zakładające wykorzystanie TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych), w tym między innymi:

- gamifikacja w edukacji uczniów klas 1-3 [45 minut];

- nauczanie zdalne [45 minut];

- e-Twinning i możliwości jego wykorzystania w edukacji wczesnoszkolnej [90 minut].

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, dyskusja, ćwiczenia praktyczne (w miarę możliwości technicznych: z zastosowaniem programów komputerowych, aplikacji oraz usług cyfrowych dostępnych on-line). Zadania do indywidualnej lub zespołowej realizacji połączone z prezentowaniem uzyskanych efektów na forum grupy.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda sobota, 18:50 - 20:20, sala A203 (cwi)
Adam Naruszewicz 25/ szczegóły
2 każda sobota, 15:30 - 17:00, sala A209 (cwi)
Adam Naruszewicz 26/ szczegóły
3 każda sobota, 17:10 - 18:40, sala B125 (cwi)
Adam Naruszewicz 24/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)