Literatura: |
Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard.
Bonar, J. (2008). Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego. Łódź: Wyd. UŁ.
Braun, D. (2007). Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi. Kielce: Wyd. Jedność.
Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: „Impuls”.
Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Kraków: Wyd. Impuls.
Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”.
Nęcka, E., Gruszka, A., Orzechowski, J., Szymura, B. (2019). Trening twórczości. Sopot: Smak Słowa.
Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2020). Metoda i wyobraźnia. Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 1 (część 1) i w klasie 2 (część 2). Warszawa: Difin.
Szmidt, K.J. (2008). Trening kreatywności. Gliwice: Wyd. Helion.
Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II, Gliwice: Sensus.
Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion.
|
Efekty uczenia się: |
Umiejętności, student potrafi:
KA7_UK2 potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące zagadnień pedagogicznych (dotyczących twórczej edukacji dziecka) z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych pedagogiki kreatywności (prace projektowe, zadania warsztatowe)
KA7_UU2 potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem twórczym oraz rozwojem twórczego potencjału i kreatywności dzieci w młodszym wieku szkolnym (prace projektowe, zadania warsztatowe)
Kompetencje społeczne, student jest gotów do:
KA7_KK4 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu twórczych działań pedagogicznych (zadania warsztatowe)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Liczba punktów wymagana do zaliczenia ćwiczeń (51%)
91-100% - ocena bdb
81-90% - ocena db plus
71-80% - ocena dobra
61-70% - ocena dost. plus
51-60% - ocena dostateczna
0-50% - ocena niedostateczna
Zaliczenie ćwiczeń:
- dwie prace metodyczne (projektowe);
- aktywność na ćwiczeniach,
- samoocena efektów pracy indywidualnej i zespołowej.
|
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia będą prowadzone zgodnie z zasadami psychoedukacyjnego treningu kreatywności. W ramach zajęć wykorzystane będę metody dydaktyki twórczości rozwijające zdolności i umiejętności twórczego myślenia, a także dyspozycje emocjonalno-motywacyjne i działaniowe, będące komponentami postawy twórczej (metody pokonywania sztywności myślenia, twórczego rozwiązywania problemów, rozwijania myślenia wyobrażeniowego i ciekawości poznawczej, rozwijania zdolności skojarzeniowych: transformacje, asocjacje, analogie i metafory).
|