Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika kreatywności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-WN2-2PKR
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika kreatywności
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 2st. PW niestac.
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest rozwijanie kompetencji studentów z zakresu projektowania i realizowania założeń edukacji twórczej (do twórczości i przez twórczość) dzieci w młodszym wieku szkolnym. Przygotowanie studentów do harmonijnego rozwijania myślenia dywergencyjnego (twórczego) i konwergencyjnego, postaw twórczych i odtwórczych dzieci w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych. Studenci w ramach przedmiotu zdobędą umiejętności z zakresu diagnozowania twórczego potencjału dzieci (diagnoza zasobów, zdolności, uzdolnień i postaw twórczych dzieci). Poznają metody i techniki rozwijania twórczego myślenia i wyobraźni dzieci. Dokonają analizy i oceny koncepcji i programów rozwijania twórczości dzieci a w konsekwencji będą przygotowani do projektowania twórczej edukacji dzieci.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

W ramach tego przedmiotu studencie zdobędą praktyczną wiedzę o twórczości, rozwiną umiejętności praktyczne (diagnostyczne i metodyczne) oraz rozwiną motywację do twórczej, autorskiej realizacji treści programowych w klasach I-III szkoły podstawowej, poprzez stymulowanie ich twórczej aktywności w różnych dziedzinach: plastycznej, językowej, muzycznej i ruchowej.

Pełny opis:

Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji

Nazwa kierunku studiów: Pedagogika Wczesnoszkolna

Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika i psychologia twórczości

ECTS: 5 pkt.

Język przedmiotu - polski

Rodzaj przedmiotu: Grupa zajęć 8d Moduł do wyboru

Rok studiów /II rok/ II stopień

Wymagania wstępne: Pedagogika twórczości lub Trening twórczości.

Liczba godzin dydaktycznych – 18h, w tym 10h wykładów i 8h ćwiczeń

Bilans nakładu pracy studenta –18 godz. wykłady i ćwiczenia, 7 godz. konsultacje indywidualne, 30 godz. – przygotowanie autorskiego projektu (prace metodyczne projektowe), 25 samodzielne studiowanie literatury naukowej i metodycznej, 25h - przygotowanie się do egzaminu

Wskaźniki ilościowe – 25 godzin – 1 punkt – zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela; 80 godzin – 4 punkty – praca własna studenta, w tym przygotowanie projektu zaliczeniowego (prace metodyczne projektowe) i przygotowanie się do zaliczenia i egzaminu.

Literatura:

WYKŁADY:

Karwowski, M. (2009) Klimat dla kreatywności. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Karwowski, M. red. (2009). Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria, metodologia, diagnostyka. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej.

Karwowski, M., Gajda, A., red. (2010). Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Szmidt, J.K. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.

Szmidt, K., red. (2009). Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria. Łódź: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin.

Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin.

Uszyńska-Jarmoc, J. (2003). Twórcza aktywność dziecka. Teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju. Białystok: Trans Humana.

Uszyńska-Jarmoc, J. (2007). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok: Trans Humana.

ĆWICZENIA:

Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard.

Bonar, J. (2008). Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego. Łódź: Wyd. UŁ.

Braun, D. (2007). Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi. Kielce: Wyd. Jedność.

Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: „Impuls”.

Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Kraków: Wyd. Impuls.

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”.

Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2020). Metoda i wyobraźnia. Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 1 (część 1) i w klasie 2 (część 2). Warszawa: Difin.

Szmidt, K.J. (2008). Trening kreatywności. Gliwice: Wyd. Helion.

Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II, Gliwice: Sensus.

Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion.

Efekty uczenia się:

Wiedza, student zna i rozumie:

KA7_WG1 zna terminologię używaną w pedagogice kreatywności oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym

KA7_WG8 ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii edukacji twórczej dziecka

Umiejętności, student potrafi:

KA7_UK2 potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące zagadnień pedagogicznych (dotyczących twórczej edukacji dziecka) z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych pedagogiki kreatywności

KA7_UU2 potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem twórczym oraz rozwojem twórczego potencjału i kreatywności dzieci w młodszym wieku szkolnym

Kompetencje społeczne, student jest gotów do:

KA7_KK4 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu twórczych działań pedagogicznych

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny (zadanie problemowe) lub ustny (dla chętnych osób). Liczba punktów wymagana do zaliczenia egzaminu (51%)

91-100% - ocena bdb

81-90% - ocena db plus

71-80% - ocena dobra

61-70% - ocena dost. plus

51-60% - ocena dostateczna

0-50% - ocena niedostateczna

Zaliczenie ćwiczeń:

- dwie prace metodyczne (projektowe);

- aktywność na ćwiczeniach,

- samoocena efektów pracy indywidualnej i zespołowej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)