Pedagogika kreatywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-WN2-2PKR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika kreatywności |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. PW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest rozwijanie kompetencji studentów z zakresu projektowania i realizowania założeń edukacji twórczej (do twórczości i przez twórczość) dzieci w młodszym wieku szkolnym. Przygotowanie studentów do harmonijnego rozwijania myślenia dywergencyjnego (twórczego) i konwergencyjnego, postaw twórczych i odtwórczych dzieci w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych. Studenci w ramach przedmiotu zdobędą umiejętności z zakresu diagnozowania twórczego potencjału dzieci (diagnoza zasobów, zdolności, uzdolnień i postaw twórczych dzieci). Poznają metody i techniki rozwijania twórczego myślenia i wyobraźni dzieci. Dokonają analizy i oceny koncepcji i programów rozwijania twórczości dzieci a w konsekwencji będą przygotowani do projektowania twórczej edukacji dzieci. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
W ramach tego przedmiotu studencie zdobędą praktyczną wiedzę o twórczości, rozwiną umiejętności praktyczne (diagnostyczne i metodyczne) oraz rozwiną motywację do twórczej, autorskiej realizacji treści programowych w klasach I-III szkoły podstawowej, poprzez stymulowanie ich twórczej aktywności w różnych dziedzinach: plastycznej, językowej, muzycznej i ruchowej. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji Nazwa kierunku studiów: Pedagogika Wczesnoszkolna Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika i psychologia twórczości ECTS: 5 pkt. Język przedmiotu - polski Rodzaj przedmiotu: Grupa zajęć 8d Moduł do wyboru Rok studiów /II rok/ II stopień Wymagania wstępne: Pedagogika twórczości lub Trening twórczości. Liczba godzin dydaktycznych – 18h, w tym 10h wykładów i 8h ćwiczeń Bilans nakładu pracy studenta –18 godz. wykłady i ćwiczenia, 7 godz. konsultacje indywidualne, 30 godz. – przygotowanie autorskiego projektu (prace metodyczne projektowe), 25 samodzielne studiowanie literatury naukowej i metodycznej, 25h - przygotowanie się do egzaminu Wskaźniki ilościowe – 25 godzin – 1 punkt – zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela; 80 godzin – 4 punkty – praca własna studenta, w tym przygotowanie projektu zaliczeniowego (prace metodyczne projektowe) i przygotowanie się do zaliczenia i egzaminu. |
Literatura: |
WYKŁADY: Karwowski, M. (2009) Klimat dla kreatywności. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Karwowski, M. red. (2009). Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria, metodologia, diagnostyka. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej. Karwowski, M., Gajda, A., red. (2010). Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt, J.K. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt, K., red. (2009). Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria. Łódź: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin. Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin. Uszyńska-Jarmoc, J. (2003). Twórcza aktywność dziecka. Teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju. Białystok: Trans Humana. Uszyńska-Jarmoc, J. (2007). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok: Trans Humana. ĆWICZENIA: Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard. Bonar, J. (2008). Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego. Łódź: Wyd. UŁ. Braun, D. (2007). Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi. Kielce: Wyd. Jedność. Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: „Impuls”. Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Kraków: Wyd. Impuls. Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”. Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2020). Metoda i wyobraźnia. Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 1 (część 1) i w klasie 2 (część 2). Warszawa: Difin. Szmidt, K.J. (2008). Trening kreatywności. Gliwice: Wyd. Helion. Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II, Gliwice: Sensus. Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza, student zna i rozumie: KA7_WG1 zna terminologię używaną w pedagogice kreatywności oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym KA7_WG8 ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii edukacji twórczej dziecka Umiejętności, student potrafi: KA7_UK2 potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące zagadnień pedagogicznych (dotyczących twórczej edukacji dziecka) z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych pedagogiki kreatywności KA7_UU2 potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem twórczym oraz rozwojem twórczego potencjału i kreatywności dzieci w młodszym wieku szkolnym Kompetencje społeczne, student jest gotów do: KA7_KK4 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu twórczych działań pedagogicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (zadanie problemowe) lub ustny (dla chętnych osób). Liczba punktów wymagana do zaliczenia egzaminu (51%) 91-100% - ocena bdb 81-90% - ocena db plus 71-80% - ocena dobra 61-70% - ocena dost. plus 51-60% - ocena dostateczna 0-50% - ocena niedostateczna Zaliczenie ćwiczeń: - dwie prace metodyczne (projektowe); - aktywność na ćwiczeniach, - samoocena efektów pracy indywidualnej i zespołowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.