Literatura: |
Lit. obowiązkowa:
Sztuka świata, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1994 - 97, t. 8, 9, 10 (tylko rozdziały poświęcone tematyce omawianej na zajęciach).
A. Kisielewski, Sztuka i reklama. Relacje między sztuką i kulturą, Trans Humana, Białystok 1999.
A. Kisielewski, Prymitywizm w sztuce awangardy pierwszej połowy XX wieku. Mitologie i obrazy pierwotności, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2011.
Lit. uzupełniająca:
M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1980
Lit. uzupełniająca:
Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1976.
W. Juszczak, Postimpresjonisci, Warszawa 1985 lub nast. wydania.
R. Rosenblum, Cubism and Twentieth-Century Art, New York 2001.
Ch. Baumgarth, Futuryzm, przeł. J. Tasarski, Warszawa 1988.
C. Tomkins, Duchamp. Biografia, przeł. Iwona Chlewińska, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.
H. Richter, Dadaizm, przeł. J. S. Buras, Warszawa 1983.
K. Janicka, Światopogląd surrealizmu, Warszawa 1985, rozdz. : Nadrealistyczna filozofia sztuki.
A. Breton, Manifest surrealizmu, w: Surrealizm, Teoria i praktyka literacka. Antologia, wyb. i przeł. Adam Ważyk, Czytelnik, Warszawa 1973
P. Overy, De Stijl, przeł. T. Lechowska, Warszawa 1979
A. Turowski, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979.
K. Malewicz, Świat bezprzedmiotowy, przeł. St. Fijałkowski, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006
G. Naylor, Bauhaus, przeł. M Biegańska, Warszawa 1988.
P. Krakowski, Sztuka polska w latach trzydziestych, w: Sztuka lat trzydziestych. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa 1991.
P. Krakowski, Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 1992.
A. Kępińska, Wezwanie mitu i początki Szkoły Nowego Jorku, w: „Studia Filozoficzne” 1981, nr 2.
S. Guilbault, Jak Nowy Jork ukradł ideę sztuki nowoczesnej: ekspresjonizm abstrakcyjny, wolność i zimna wojna, przeł. E. Mikina, Warszawa 1992.
U. Czartoryska, Od pop-artu do sztuki konceptualnej, WAiF, Warszawa 1976.
R. Hughes, The Shock of the New. Art and the Century of Change, London 1993 (i filmy zrealizowane przez telewizję BBC - o tym samym tytule, dostępne w Internecie).
|
Zakres tematów: |
- Wiek XIX: "religia sztuki" i „świątynie sztuki” (muzea, opery, teatry, filharmonie itd.). akademizm jako system edukacji i jako zjawisko artystyczne;
- realizm, impresjonizm i postimpresjonizm;
- Sztuka awangardowa pocz. XX wieku:
- rewolucja kubistyczna – nowa forma dzieła sztuki, nowe treści dzieła sztuki, inspiracje sztuka rdzennej Afryki i kulturą popularną;
- ekspresjonizm w Niemczech: grupa „Die Brücke” (pracownia artysty jako dzieło sztuki, inspiracje pozaeuropejską sztuką rdzenną, nowa estetyka dzieła sztuki);
- twórczość Wassily'ego Kandinsky'ego (mitologia własna artysty treścią dzieła sztuki, nowa forma obrazu inspirowana pozaeuropejską sztuką rdzenną);
- futuryzm jako gloryfikacja nowoczesności;
- Marcel Duchamp – “czy można stworzyć dzieło sztuki, które nie będzie dziełem sztuki?”;
- „rewolucja” dadaistyczna jako istota awangardowego przełomu w sztuce początku XX wieku;
- surrealizm - inspiracje surrealistów, sztuka jako narzędzie rewolucji, surrealistyczna idea przebudowy rzeczywistości;
- artyści skupieni wokół pisma "De Stij" i idea przebudowy rzeczywistości w imię sztuki;
- awangarda rosyjska. Artyści a rewolucja. Nowa sztuka jako narzędzie przebudowy rzeczywistości;
- Bauhaus Założenia programowe uczelni. Nowy język formalny. Wpływ idei Bauhausu na architekturę i estetykę nowoczesności;
- W kręgu tradycji – Art Déco w Europie i Stanach Zjednoczonych, nowoczesny klasycyzm lat dwudziestych i trzydziestych;
- sztuka po II wojnie światowej - realizm lat `40, malarstwo abstrakcyjne (Europa lata `50; szkoła nowojorska).
|