Seminarium magisterskie I 430-KS2-1SEMM5
Seminarium (SEM)
Rok akademicki 2022/23
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 60 |
Limit miejsc: | 7 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, przeł. Z. Pucek. Universitas, Kraków 2005. - R. Barthes, Mitologie, przeł. A. Dziadek, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000. - R. Barthes, System mody, przeł. M. Falski, WUJ, Kraków 2005. - S. Bednarek, W kręgu małych ojczyzn: szkice regionalistyczne, KODRTK, Wrocław Ciechanów 1996. - H. Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Universitas, Kraków 2007. - M. Briggs, Telewizja i jej odbiorcy w życiu codziennym, przeł. B. Radwan, Wyd. UJ, Kraków 2012. - W. J. Burszta, Kultura – ludowość – postfolkloryzm, w: Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań 1992. - G. Burton, Media and Society. Critical Perspectives, McGraw Hill Education, Berkshire 2004. - M. de Certeau Michel de, 2008, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, tłum. Katarzyna Thiel-Jańczuk, WUJ, Kraków 2008. - F. Casetti, R. Odin, Od paleo- do neo-telewizji. W perspektywie semiopragmatyki, (w: ) Po kinie?… Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, Kraków 1994. - N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. - N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014. - John Fiske, Television Culture, Routledge, London – New York 1989. - J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, tłum. Katarzyna Sawicka, WUJ, Kraków 2010. - C. Geertz, Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, tłum. Dorota Wolska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005. - W. Godzic, Telewizja jako kultura, Rabid, Kraków 1999. - W. Godzic, Rozumieć telewizję, Rabid, Kraków 2001. - Godzic, Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”, Universitas, Kraków 2004; - S. Hall, Kodowanie, dekodowanie, „Przekazy i Opinie” 1987, nr 1-2, s. 58-71. - M. Haltof, Kino polskie, przeł. M. Przylipiak, Słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2002. - M. Herzfeld, Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, WUJ, Kraków 2004. - A. Jaskiernia, Od telewizji masowej do Netflixa. Telewizja w Stanach Zjednoczonych w epoce cyfrowej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2016. - H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, WAiP, Warszawa 2007. - K. Jurek, Badania społeczne w internecie. Wirtualna etnografia w teorii i praktyce, „Półrocznik Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2013, nr 1. - A. Keen, Kult amatora: jak internet niszczy kulturę, przeł. M. Bernatowicz, K. Topolska-Ghariani, WaiP, Warszawa 2007. - A. Kisielewska, Polskie tele-sagi – mitologie rodzinności, Rabid, Kraków 2009. - W. Kuligowski, Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce. Universitas, Krakow 2007. - L. Lessig, Wolna kultura, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005. - T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Videograf II, Katowice 2009. - M. Maffesoli, Czas plemion, PWN, Warszawa 2006. - D. Morley, Przestrzenie domu. Media, mobilność i tożsamość, przeł. J. Mach, NCK, Warszawa 2011. - A. Nacher, Media lokacyjne. Ukryte życie obrazów, WUJ, Kraków, 2016. - K. Pokorna-Ignatowicz, Telewizja w systemie politycznym i medialnym PRL. Między polityką a widzem, WUJ, Kraków 2003. - Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia, pod red. M. Filiciaka i B. Gizy, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2011. - E. Rothenbuhler, Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do komunikacji medialnej, przeł. J. Barański, WUJ, Kraków 2003. - G. Sartori, Homo videns. Teelwizja i postmyślenie,przeł. J. Uszyński, Wydawnictwa UW, Warszawa 2007. - T. Smolińska, Rodzina o sobie: folklorystyczny aspekt rodzinnej tradycji kulturowej, WSP Opole, 1992. - L. E. Stein, Millennial Fandom. Television Audiences in the Transmedia Age, University of Iowa Press. Iowa City 2013. - Teledyskursy. telewizja w badaniach współczesnych, pod red. R. C. Allena, przeł. E. Stawowczyk, Wyd. Szumacher, Kielce1998. - W. Wrzesień, Europejscy poszukiwacze. Impresje na temat współczesnego pokolenia polskiej młodzieży, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2009. - Zmierzch telewizji? Przemiany medium – antologia, wybór koncepcja i redakcja naukowa Tomasz Bielak, Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek, Mirosław Filiciak, Barbara Giza (red.), Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia, Scholar, Warszawa 2011. Wykaz literatury uzupełniającej: - K. Arcimowicz, Teledyskursy o płci i rodzinie w polskich telesagach, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2013. - K. Banaszkiewicz, Audiowizualność i mimetyki przestrzeni. Media. Narracja. Człowiek, Oficyna Naukowa , Warszawa 2011. - P. Bourdieu, O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, przeł. K. Sztandar-Sztanderska, A. Ziółkowska, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2012. - D. Gauntlett i A. Hill, TV Living. Television, Culture and Everyday Life, Routledge, London and New York 1999. - W. Godzic, Oglądanie i inne przyjemności kultury popularnej, Kraków 1996. - M. Halawa, Życie codzienne z telewizorem. Z badań terenowych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006 . - J. Kończak, Od Tele-echa do Polskiego Zoo. Ewolucja programu TVP, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. - D. Lemish, Dzieci i telewizja. Perspektywa globalna, przeł. A. sadza, Wyd. UJ, Kraków 2008. - Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, red. M. Hipfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 264-273. - P. Nowicki, Co to jest telenowela, Biblioteka Laboratorium Reportażu, Warszawa 2006. - Pejzaże audiowizualne: telewizja, wideo, komputer, wybór, wstęp i opracowanie Andrzej Gwóźdź, Universitas, Kraków 1997. - K. Pokorna-Ignatowicz, Telewizja w systemie politycznym i medialnym PRL. Między polityką a widzem, Wyd. UJ, Kraków 2003. - N. Postman, Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu, przeł. L. Niedzielski, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2002. - G. Ptaszek, Talk show. Szczerość na ekranie?, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. - 30 najważniejszych programów tv w Polsce, pod red. W. Godzica, Wyd. Trio, Warszawa 2005. - M. Zdrodowska, Telewizja na pograniczach, Wyd. UJ, Kraków2013. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe w czasie trwania seminarium: ocenianie prezentacji przygotowanych przez studentów dotyczących ich tematów prac magisterskich, ocenianie konspektu pracy magisterskiej. Zaakceptowanie przez promotora konspektu pracy magisterskiej stanowi podstawę zaliczenia seminarium I. |
Zakres tematów: |
Kulturowe praktyki związane z mediami Przedmiotem seminarium magisterskiego będą praktyki użytkowania mediów i inne praktyki kulturowe temu towarzyszące. Proponuję badanie, z perspektywy antropologii mediów, sposobów użytkowania mediów i przypisywania im różnorodnych znaczeń w kulturowym kontekście. Podstawową figurą antropologicznej refleksji nad mediami będzie ich użytkownik (czasami twórca w jednej osobie), a w konsekwencji znaczenia jakie przypisuje on/ona mediom oraz jego/jej praktyki odbiorcze (nadawcze). Proponuje skupienia się na figurze użytkownika mediów i dotarcie do świadectw i relacji telewidzów, internautów oraz użytkowników innych mediów. Badania będą dotyczyły codziennego używania mediów, badania publiczności medialnych i praktyk recepcyjnych. Powstające prace będą oparte na badaniach jakościowych w postaci pogłębionych wywiadów, badań fokusowych lub badań wizualnych. Przykładowe zakresy tematyczne: 1. Współczesne rytuały medialne; 2. Media „stare” i „nowe” w życiu codziennym odbiorców-użytkowników (na Podlasiu); 3. Media w życiu codziennym podlaskich rodzin; 4. Praktyki oglądania telewizji naziemnej, praktyki używania mediów społecznościowych, zaangażowanie publiczności; 5. Nowe praktyki użytkowania mediów - Netflix, subskrypcja wideo na żądanie (SVOD), streaming; 6. Nowe strategie odbioru seriali (binge-viewing) – kultura partycypacji; 7. Sposoby odbioru seriali internetowych (Netflix, Amazon, You Tube) – odbiorcy w erze datafikacji; 8. Media mobilne jako źródło nowych doświadczeń i tożsamości; 9. Praktyki oglądania telewizji na różnych ekranach – znaczenia. |
Metody dydaktyczne: |
Istotnym elementem zajęć będą dyskusje wokół przeczytanych tekstów teoretycznych. Pozwolą one wypracować odpowiednie do podejmowanej problematyki stanowiska metodologiczne, a w konsekwencji ułatwią studentom przygotowanie konspektu. W trakcie seminarium mgr I każdy jego uczestnik przygotuje dwa wystąpienia dotyczące problematyki przygotowywanej pracy magisterskiej. Efektem części I seminarium będzie napisanie konspektu pracy magisterskiej, który powinien zostać zaakceptowany przez prowadzącą seminarium. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 15:00 - 16:30,
sala B6 |
Alicja Kisielewska | 2/7 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Studiów Kuturowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.