Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria sztuki 430-KS2-2TST
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura:

Bauman Z., 2010, Piękno to, czy marzenie senne, które lęka się przebudzenia, [w:] tegoż, Między chwilą a pięknem. O sztuce w rozpędzonym świecie, Łódź: Wydawnictwo Oficyna, s. 35-47.

Berger John, 1997, Sposoby widzenia, tłum. Mariusz Bryl, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS, część 3: s. 45-64.

Brach-Czaina J., 1992, Odkrywanie – Adaptacja – Ekspresja, [w:] tejże (red.), Twórczy odbiór sztuki, Białystok: Dział Wydawnictw Filii UW w Białymstoku, s. 111-128.

Dziemidok Bohdan, 1996, Deestetyzacja sztuki i estetyzacja życia codziennego, [w:] tegoż, Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 301-311.

Gombrich E. H., 1981, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawiania obrazowego, Warszawa: PIW, rozdz. Warunki powstania złudzenia s. 198-235.

Gombrich E. H., O sztuce, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS, rozdz. Osobliwe początki. Ludy prehistoryczne; Ameryka prekolumbijska, s. 39-53.

Ingarden R., 1970, Przeżycie estetyczne, [w:] tegoż, Studia z estetyki, t. III, Warszawa: PWN, s. 97-102.

Ingarden R., 1970, Wartości artystyczne i wartości estetyczne, [w:] tegoż, Studia z estetyki, T. III, Warszawa: PWN, s. 267-287.

Litaratura:

Literatura:

Muszyński A., 1999, Kanibalizm oka, [w:] D. Czaja (red.), Metamorfozy ciała, Warszawa: „Contago”.

Pająk Jacek, 2018, Dźwięk w filmie, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 11-16.

Panofsky E., 1971, Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, Wybór i oprac. Jan Białostocki, Warszawa: PIW, s. 11-21.

Tatarkiewicz W., 1976, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa: PIW, s. 140-152, 172-178.

Tatarkiewicz W., 1976, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa: PIW, s. 288-299.

Tatarkiewicz W., 1976, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa: PIW, s. 40-52.

Wejbert-Wąsiewicz E., 2009, Rola artysty w społeczeństwie, „Dwumiesięcznik Społeczno-Polityczny. Realia”, Nr 4 (13), s. 109-115.

Winterson J., O sztuce: eseje o ekstazie i zuchwalstwie, przeł. Z. Batko, REBIS, Poznań 2001, rozdz. O sztuce, s. 13-30.

Literatura uzupełniająca:

Belting H., 2010, Obraz i kult. Historia obrazu przed epoką sztuki, tłum. T. Zatorski, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria

Bohdan Dziemdok, Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., Warszawa 2002, rozdz.: O potrzebie odróżniania artystycznego i estetycznego wartościowania sztuki, s. 278-281.

Danto A. C., 2013, Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, tłum. M Salwa, Kraków: Universitas.

Hockney David, Gayford Martin, Historia obrazów. Od ściany jaskini do ekranu komputera, tłum. E. Hornowska, Poznań” Dom Wydawniczy REBIS, rozdz. Obrazy i rzeczywistość, s. 20-33.

Nead L., 1998, Akt kobiecy. Sztuka, obscena, seksualność, tłum. E. Franus, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS, rozdz. Przekraczanie granic, s. 107-121.

Osęka A., 1975, Mitologie artysty, Warszawa: PIW.

Osęka Andrzej, 1987, Spojrzenie na sztukę, Warszawa: Wiedza Powszechna, rozdz. Sztuka czy „sztuka”?, s. 13-21.

Poprzęcka M., Impas. Opór, utrata, niemoc, sztuka, Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki, część Po ciemnej stronie, s. 115-128.

Stronciwilk A., 2015, Oblicza wstrętu w polskiej sztuce współczesnej, „Kultura Współczesna”, s. 152-166.

Stróżewski Władysław, 1986, Wartości estetyczne i nadestetyczne, [w:] Sawicki Stefan, Panas Władysław (red.), O wartościowaniu w badaniach literackich, Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

U. Eco, 2005, Historia piękna, tłum. A. Kuciak, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Welsch W., 1998, Estetyka i anestetyka, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, [w:] Ryszard Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, s. 520-546.

Winterson J., O sztuce: eseje o ekstazie i zuchwalstwie, przeł. Z. Batko, REBIS, Poznań 2001, rozdz. Wyobraźnia i rzeczywistość, s. 129-146.

Efekty uczenia się:

Absolwent/absolwentka posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne odpowiadające efektom kształcenia: KA7_WG1; KA7_WG4; KA7_WK2; KA7_WK3; KA7_UW1; KA7_UW2; KA7_UW3; KA7_UW4; KA7_UW5; KA7_UW6; KA7_UK2; KA7_UK3; KA7_UU1, KA7_UU2.

Metody i kryteria oceniania:

• Oceny dokonuje się na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, a także na podstawie pracy zaliczeniowej.

• Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest posiadanie wiedzy dotyczącej zagadnień poruszanych w trakcie zajęć oraz w podanej literaturze.

• Frekwencja: możliwe są dwie nieobecności nieusprawiedliwione , forma zaliczenie nieobecności po konsultacji z prowadzącym.

• By otrzymać ocenę pozytywną student powinien uzyskać nie mniej niż 51% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zajęć.

Zakres tematów:

1. Teoria sztuki – wprowadzenie. Zajęcia organizacyjne.

2. Rzeczywistość sztuki jako rzeczywistość wyobraźni.

3. Dzieje i definiowanie pojęcia sztuka.

4. Dzieje i definiowanie pojęcia piękno.

5. Artysta i twórczość.

6. Wartościowanie artystyczne i estetyczne sztuki.

7. Twórczy odbiór sztuki.

8. Ikonografia i ikonologia.

9. Oko, widzenie i sztuka.

10. Feministyczna reinterpretacja historii sztuki i „sztuka feministyczna”.

11. Kanibalizm oka – sztuka po ciemnej stronie.

12. Anestetyka.

13. Spojrzenie na sztukę najnowszą. Na podstawie aktualnej wystawy w galerii sztuki współczesnej w Białymstoku.

Metody dydaktyczne:

Metoda problemowa, zajęcia warsztatowe, praca w grupach, dyskusja, zajęcia w instytucjach sztuki i kultury, konsultacje.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 8:00 - 9:30, sala B12
Ewa Kępa 9/ szczegóły
2 każda środa, 9:45 - 11:15, sala B12
Ewa Kępa 8/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Studiów Kuturowych
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)