Literatura: |
Literatura:
Bauman Z., 2010, Piękno to, czy marzenie senne, które lęka się przebudzenia, [w:] tegoż, Między chwilą a pięknem. O sztuce w rozpędzonym świecie, Łódź: Wydawnictwo Oficyna, s. 35-47.
Berger John, 1997, Sposoby widzenia, tłum. Mariusz Bryl, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS, część 3: s. 45-64.
Brach-Czaina J., 1992, Odkrywanie – Adaptacja – Ekspresja, [w:] tejże (red.), Twórczy odbiór sztuki, Białystok: Dział Wydawnictw Filii UW w Białymstoku, s. 111-128.
Dziemidok Bohdan, 1996, Deestetyzacja sztuki i estetyzacja życia codziennego, [w:] tegoż, Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 301-311.
Gombrich E. H., 1981, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawiania obrazowego, Warszawa: PIW, rozdz. Warunki powstania złudzenia s. 198-235.
Gombrich E. H., O sztuce, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS, rozdz. Osobliwe początki. Ludy prehistoryczne; Ameryka prekolumbijska, s. 39-53.
Ingarden R., 1970, Przeżycie estetyczne, [w:] tegoż, Studia z estetyki, t. III, Warszawa: PWN, s. 97-102.
Ingarden R., 1970, Wartości artystyczne i wartości estetyczne, [w:] tegoż, Studia z estetyki, T. III, Warszawa: PWN, s. 267-287.
Litaratura:
Literatura:
Muszyński A., 1999, Kanibalizm oka, [w:] D. Czaja (red.), Metamorfozy ciała, Warszawa: „Contago”.
Pająk Jacek, 2018, Dźwięk w filmie, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 11-16.
Panofsky E., 1971, Ikonografia i ikonologia, [w:] Studia z historii sztuki, Wybór i oprac. Jan Białostocki, Warszawa: PIW, s. 11-21.
Tatarkiewicz W., 1976, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa: PIW, s. 140-152, 172-178.
Tatarkiewicz W., 1976, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa: PIW, s. 288-299.
Tatarkiewicz W., 1976, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa: PIW, s. 40-52.
Wejbert-Wąsiewicz E., 2009, Rola artysty w społeczeństwie, „Dwumiesięcznik Społeczno-Polityczny. Realia”, Nr 4 (13), s. 109-115.
Winterson J., O sztuce: eseje o ekstazie i zuchwalstwie, przeł. Z. Batko, REBIS, Poznań 2001, rozdz. O sztuce, s. 13-30.
Literatura uzupełniająca:
Belting H., 2010, Obraz i kult. Historia obrazu przed epoką sztuki, tłum. T. Zatorski, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria
Bohdan Dziemdok, Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., Warszawa 2002, rozdz.: O potrzebie odróżniania artystycznego i estetycznego wartościowania sztuki, s. 278-281.
Danto A. C., 2013, Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, tłum. M Salwa, Kraków: Universitas.
Hockney David, Gayford Martin, Historia obrazów. Od ściany jaskini do ekranu komputera, tłum. E. Hornowska, Poznań” Dom Wydawniczy REBIS, rozdz. Obrazy i rzeczywistość, s. 20-33.
Nead L., 1998, Akt kobiecy. Sztuka, obscena, seksualność, tłum. E. Franus, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS, rozdz. Przekraczanie granic, s. 107-121.
Osęka A., 1975, Mitologie artysty, Warszawa: PIW.
Osęka Andrzej, 1987, Spojrzenie na sztukę, Warszawa: Wiedza Powszechna, rozdz. Sztuka czy „sztuka”?, s. 13-21.
Poprzęcka M., Impas. Opór, utrata, niemoc, sztuka, Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki, część Po ciemnej stronie, s. 115-128.
Stronciwilk A., 2015, Oblicza wstrętu w polskiej sztuce współczesnej, „Kultura Współczesna”, s. 152-166.
Stróżewski Władysław, 1986, Wartości estetyczne i nadestetyczne, [w:] Sawicki Stefan, Panas Władysław (red.), O wartościowaniu w badaniach literackich, Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
U. Eco, 2005, Historia piękna, tłum. A. Kuciak, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Welsch W., 1998, Estetyka i anestetyka, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, [w:] Ryszard Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, s. 520-546.
Winterson J., O sztuce: eseje o ekstazie i zuchwalstwie, przeł. Z. Batko, REBIS, Poznań 2001, rozdz. Wyobraźnia i rzeczywistość, s. 129-146.
|