Literatura: |
Chrzanowska I., (2021) Pedagogika specjalna. Wydawnictwo Impuls, Kraków.
Głodkowska J., red. (2010) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wydawnictwo APS, Warszawa.
Krupa B., Sowa J., (2021)Pedagogika Specjalna. Zarys tematyki. Wydawnictwo FORSZE, Rzeszów.
Gajdzica Z., red.(2018), Rozwój i funkcjonowanie osób niepełnosprawnych. Konteksty edukacyjne i prawne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Gajdzica Z., red.(2011), Wokół problemów edukacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych- idee, koncepcje, badania. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Gajdzica Z., (2020), Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej: nauczyciel o(nie) zmienionej sytuacji w kontekście szkoły inkluzyjnej, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa.
Grzegorzewska M., (1964), Pedagogika specjalna, PIPS, Warszawa.
Lowas O.I., (1993), Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo i mój elementarz, WSiP, Warszawa.
Olechowicz H., (1994), Wyzwalanie aktywności dzieci głębiej upośledzonych umysłowo, WSiP, Warszawa.
Serafin T., Kształcenie specjalne w systemie oświaty (2021), Wolters Kluwer, Warszawa.
Wyczesany J., (2002), Pedagogika upośledzonych umysłowo. Wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Zaorska M., (2015). Niepełnosprawność sprzężona-wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej, Wydawnictwo UWM, Olsztyn.
|
Efekty uczenia się: |
KA7_WG5 - posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.
KA7_WK4 - zna i rozumie terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne dotyczące projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki.
KA7_UW4 - potrafi wykorzystać na poziomie podstawowym wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji.
KA7_UK2 Potrafi komunikować się w sposób spełniający wymagania norm językowych.
KA7_UO2 - potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania i dostosować metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ( w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z uwzględnieniem uczniów szczególnie uzdolnionych) oraz wykorzystywać zasady i metody uniwersalnego i indywidualnego projektowania zajęć.
KA7_KO1- jest przekonany o sensie, wartości potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, promowanie praw dziecka, ucznia i osób dorosłych z niepełnosprawnością oraz włączenia społecznego, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań profesjonalnych wynikających z roli nauczyciela
|
Zakres tematów: |
1.Szkoła specjalna w systemie kształcenia.
2. Charakterystyka funkcjonowania placówek specjalnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.
3. Funkcje rewalidacyjne, społeczne, resocjalizacyjne oraz opiekuńczo - wychowawcze placówek specjalnych.
4. Cele, zasady i organizowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej w internacie szkoły specjalnej.
5. Metody pracy w postępowaniu wychowawczo-rewalidacyjnym.
6. Zajęcia pozalekcyjne w świetlicy szkolnej
- Trening spędzenia czasu wolnego
- Terapia zajęciowa
7.Planowanie wybranych form zajęć pozalekcyjnych
8. Wybrane formy współpracy ze środowiskiem lokalnym. Przykłady Dobrych praktyk.
|