Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w placówkach specjalnych 380-RS5-4JIR
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Chrzanowska I., (2021) Pedagogika specjalna. Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Głodkowska J., red. (2010) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wydawnictwo APS, Warszawa.

Krupa B., Sowa J., (2021)Pedagogika Specjalna. Zarys tematyki. Wydawnictwo FORSZE, Rzeszów.

Gajdzica Z., red.(2018), Rozwój i funkcjonowanie osób niepełnosprawnych. Konteksty edukacyjne i prawne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Gajdzica Z., red.(2011), Wokół problemów edukacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych- idee, koncepcje, badania. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Gajdzica Z., (2020), Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej: nauczyciel o(nie) zmienionej sytuacji w kontekście szkoły inkluzyjnej, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa.

Grzegorzewska M., (1964), Pedagogika specjalna, PIPS, Warszawa.

Lowas O.I., (1993), Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo i mój elementarz, WSiP, Warszawa.

Olechowicz H., (1994), Wyzwalanie aktywności dzieci głębiej upośledzonych umysłowo, WSiP, Warszawa.

Serafin T., Kształcenie specjalne w systemie oświaty (2021), Wolters Kluwer, Warszawa.

Wyczesany J., (2002), Pedagogika upośledzonych umysłowo. Wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Zaorska M., (2015). Niepełnosprawność sprzężona-wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej, Wydawnictwo UWM, Olsztyn.

Efekty uczenia się:

KA7_WG5 - posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.

KA7_WK4 - zna i rozumie terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne dotyczące projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki.

KA7_UW4 - potrafi wykorzystać na poziomie podstawowym wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji.

KA7_UK2 Potrafi komunikować się w sposób spełniający wymagania norm językowych.

KA7_UO2 - potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania i dostosować metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ( w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z uwzględnieniem uczniów szczególnie uzdolnionych) oraz wykorzystywać zasady i metody uniwersalnego i indywidualnego projektowania zajęć.

KA7_KO1- jest przekonany o sensie, wartości potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, promowanie praw dziecka, ucznia i osób dorosłych z niepełnosprawnością oraz włączenia społecznego, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań profesjonalnych wynikających z roli nauczyciela

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

- obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach 2 jednostki dydaktyczne)

- aktywność na zajęciach

- egzamin ustny

Zakres tematów:

1.Szkoła specjalna w systemie kształcenia.

2. Charakterystyka funkcjonowania placówek specjalnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.

3. Funkcje rewalidacyjne, społeczne, resocjalizacyjne oraz opiekuńczo - wychowawcze placówek specjalnych.

4. Cele, zasady i organizowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej w internacie szkoły specjalnej.

5. Metody pracy w postępowaniu wychowawczo-rewalidacyjnym.

6. Zajęcia pozalekcyjne w świetlicy szkolnej

- Trening spędzenia czasu wolnego

- Terapia zajęciowa

7.Planowanie wybranych form zajęć pozalekcyjnych

8. Wybrane formy współpracy ze środowiskiem lokalnym. Przykłady Dobrych praktyk.

Metody dydaktyczne:

prezentacja multimedialna, instruktaż, metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy, ( Opis przypadku), ćwiczenia praktyczne, praca w małych zespołach.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:45 - 11:15, sala B123 (cwi)
Justyna Juszczak 26/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)