Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zajęcia terenowe 350-HS1-2ZTR
Zajęcia terenowe (ZTR) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Architektura gotycka w Polsce, t. 2: Katalog zabytków, red. I wstęp A. Włodarek, Warszawa 1995.

Gałka W., Z badań nad najstarszą zabudową mieszczańską Poznania lewobrzeżnego (XIII-XV w.), „Kronika Miasta Poznania”, nr 4, Poznań 1999.

Grzybkowski A., Gotycka Architektura Murowana w Polsce, Warszawa 2014.

Michalski M., Ustanowienie i wczesne dzieje biskupstwa kujawskiego, Scripta minora, t. 1, red. Bohdan Lapis, Poznań 1996, s. 83–108.

Rogalanka A., Theatrum pośrodku rynku. Zabudowania targowe na rynku średniowiecznego Poznania, Poznań 2017.

Szczęsny Skibiński, Polskie katedry gotyckie, Poznań 1996.

Tomala J., Murowana architektura romańska i gotycka w Wielkopolsce, tom 3, architektura mieszczańska, Kalisz 2012.

Górski K., Dobra biskupów włocławskich w ziemi dobrzyńskiej w świetle dokumentów Archiwum Diecezjalnego we Włocławku, „Studia Włocławskie” 9, 2006, s. 361-368.

Maciejewski J., Biskupi włocławscy w Polsce piastowskiej – pochodzenie, drogi awansu i model kariery, w: Polska w kręgu polityki, kultury i gospodarki europejskiej: księga pamiątkowa z okazji 70-lecia urodzin prof. Maksymiliana Grzegorza, red. Z. Zyglewski, Bydgoszcz 2007, s. 106-116.

Łęcki W., Maluśkiewicz P., Poznań od A do Z, Poznań, 1986.

Topolski J., Dzieje poznania do 1793 r., cz. 1–2, Poznań 1988.

Karpowicz M., Sztuka polska XVIII w., Warszawa 1985.

Poznań, przewodnik po zabytkach i historii, Poznań 2003.

Grześkowiak J., Kruszwica: zarys monograficzny, Toruń 1965.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1/ potrafi wyjaśnić podstawowe terminy z zakresu z zakresu historii sztuki architektury i malarstwa

2/ rozpoznaje i wyjaśnia różnice między typami budowli architektonicznych

3/ charakteryzuje i rozpoznaje różne style architektoniczne typowe dla różnych epok

4/ charakteryzuje i rozpoznaje różne style malarskie typowe dla różnych epok

5/ rozpoznaje podstawowe ważne zabytki architektoniczne i malarskie Włoch

6/ rozumie i wyjaśnia przemiany historyczno-kulturowe zachodzące w poszczególnych okresach historycznych

7/ ma świadomość znaczenia dorobku artystycznego Italii

8/ rozumie, wyjaśnia i ilustruje przykładami włoskimi poszczególne epoki w rozwoju architektonicznym

9/ rozumie, wyjaśnia i ilustruje przykładami włoskimi poszczególne epoki w rozwoju malarskim

10/ potrafi opisać i interpretować dzieła architektoniczne i malarskie z różnych epok historycznych

11/ ma zdolność korzystania ze źródeł literackich i stosowania ich w wypowiedzi.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawową metodą i kryterium oceny będzie praca pisemna i wygłoszenie referatu na miejscu z pokazaniem elementów charakterystycznych dla obiektów sztuki.

Ocenianie będzie wystąpienie i omówienie poszczególnych obiektów na miejscu w terenie.

Zakres tematów:

1. Historia Kujaw – podziały terytorialne w okresie średniowiecza i epoki nowożytnej, rola poszczególnych ośrodków w strukturach władzy

2. Wielkopolska i Kujawy w czasie II wojny światowej – Intelligenzaktion i krawawa niedziela w Inowrocławiu

3. Początki państwa polskiego w świetle najnowszych badań archeologicznych i historycznych

4. Wielka Lechia – teorie spiskowe, mit a rzeczywistość

Włocławek i Inowrocław

5. Katedra Wniebowzięcia NMP we Włocławku – architektura, historia, Tumba Piotra z Bnina, inne osoby pochowane w bazylice

6. Pozostałe kościoły Włocławka - kościół św. Witalisa, kościół św. Jana Chrzciciela i kościół franciszkanów z klasztorem – architektura i historia

7. Pałac Biskupi, seminarium duchowne, Czarny Spichlerz – architektura i historia; rola Włocławka w handlu zbożowym;

8. Początki Włocławka i Inowrosławia (okres przed powstaniem państwa, lokacje miasta). Handel solą a Inowrocław

9. Kościół NMP, pozostałości gotyckich murów obronnych, zabudowa mieszczańska w Inowrocławiu – historia i architektura

10. Kościół św. Mikołaja, Kościół św. Krzyża, Kościół Zwiastowania NMP w Inowrocławiu – historia i architektura

Strzelno

11. Rotunda św. Prokopa, kościół św. Trójcy i kościół NMP w Strzelnie – historia i architektura

Kruszwica

12. Kolegia w Kruszwicy oraz historia miasta

13. Mysia Wieża, ruiny zamku, rynek

Mogilno

14. Klasztor i kościół pobenedyktyński – historia i architektura

Biskupin

15. Kultury archeologiczne na ziemiach polskich ze szczególnym uwzględnieniem kultury łużyckiej

16. Osada w Biskupinie – historia, odkrycie, prowadzone badania archeologiczne,

17. Osada w Biskupinie – plany konserwacji; rekonstrukcja (historia powstania oraz omówienie rekonstrukcji)

Gąsawa

18. Kościół św. Mikołaja w Gąsawie, Leszek Biały i zbrodnia gąsawska

Żnin

19. baszta, rynek, kościół św. Floriana

Gniezno

20. Gniezno – historia miasta, arcybiskupstwo gnieżnieńskie oraz jego znaczenie gospodarcze

21. Drzwi gnieźnieńskie – historia powstania, omówienie ikonografii

22. Katedra – historia i architektura

23. Kościół franciszkanów, kościół św. Antoniego, kościół św. Jana Chrzciciela

Ostrów Lednicki

24. Ostrów Lednicki – historia

Poznań

25. Domki budnicze (budy śledziowe) w Poznaniu jako przykład zabudowy handlowej staromiejskiego rynku

26. Ratusz w Poznaniu – historia, architektura, znaczenie administracyjne

27. Odwach w Poznaniu, waga miejska oraz mała architektura poznańskiego rynku (pręgierz oraz Fontanna Prozerpiny pręgierz)

28. Kamienice w Rynku – omówienie architektury 3 wybranych kamienic (z wyłączeniem bud śledziowych)

29. Bazylika archikatedralna Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Poznaniu (Ostrów Tumski)

30. Ostrów Tumski – historia

Kórnik

31. Tytus Działyński i biblioteka w Kórniku - historia, najważniejsze inicjatywy naukowe (m.in. Teki Dworzaczka, Acta Tomiciana, Urzędnicy dawnej Rzeczypospolitej), zasoby biblioteki

Metody dydaktyczne:

zajęcia w terenie

referaty

praca w bibliotece (kwerendy)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Kozłowska-Szyc, Ewa Kaźmierczyk 13/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Kozłowska-Szyc, Ewa Kaźmierczyk 13/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)