Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy muzealnictwa wojskowego 350-HS1-3PMW
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

"Muzealnictwo wojskowe", t. 1-9, Warszawa 1959-2013;

"Muzealnictwo", 1952-2018;

Prawo muzeów, red. J. Włodarski, K. Zeidler, Warszawa 2008;

"Militaria Pomorskie", t. 1-13, 2000-2019;

"Zeszyt Naukowy Muzeum Wojska", z. 1-33, 1982-2020;

"Dawna broń i barwa", 1993-2006;

"Arsenał", nr 1-5, 1957-1958;

ABC zarządzania kolekcją muzealną, Kraków 2014;

"Arsenał Poznański", 1992-2001;

R. Batko, R. Kotowski, Nowoczesne muzeum : dziedzictwo i współczesność, Kielce 2010;

M. Borusiewicz, Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Kraków 2012;

D. Folga-Januszewska, Muzeum: fenomeny i problemy, Kraków 2015;

Muzea, muzealia, muzealnicy - ważne rozmowy, red. P. Jaskanis, Warszawa 2016;

A. Kiciński, Muzea: zagadnienia rozwoju i projektowania. Polska perspektywa, Warszawa 2011;

F. Matassa, Organizacja wystaw: podręcznik dla muzeów, bibliotek i archiwów, Kraków 2015;

F. Matassa, Zarządzanie zbiorami muzeum: podręcznik, Warszawa 2012;

World Battlefield Museums Forum, red. K. Nawrocki et al., Gdańsk 2018;

J. Strenkowski, Uzbrojenie i ekwipunek WP 1918-1939 w zbiorach Regionalnej Izby Historycznej Miejskiego Ośrodka Kultury w Zambrowie, Zambrów 2014;

K. Zalasińska, Muzea publiczne: studium administracyjnoprawne, Warszawa 2013;

Stowarzyszenie Muzealników Polskich: historia - działalność - program, Kraków 2015;

Efekty uczenia się:

Wiedza:

KP6_WG1 zna i rozumie wybrane zagadnienia historii powszechnej (w zakresie pięciu głównych epok historycznych) w ujęciu chronologicznym i tematycznym

KP6_WG2 ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich

KP6_WG3 zna podstawowe nurty filozoficzne, kulturowe, ideologie i doktryny polityczne

KP6_WG4 wykazuje znajomość historii porównawczej

KP6_WG5 zdaje sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości

KP6_WG6 zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych

KP6_WG9 zna na poziomie podstawowym główne kierunki rozwoju badań historycznych (np. historia polityczna, społeczna, gospodarcza, wojskowa i bezpieczeństwa /służb mundurowych/, kultury, rodziny), a zwłaszcza najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie

KP6_WG10 ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historycznych

KP6_WG11 zna podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka oraz podstawowe metody upowszechniania wiedzy historycznej

KP6_WG12 definiuje miejsce historii wśród innych nauk, rozumie cele prowadzenia badań historycznych oraz objaśnia pozycję i znaczenie nauk historycznych w obszarze nauk humanistycznych i społecznych.

KP6_WK4 rozpoznaje relacje i zależności na poziomie podstawowym pomiędzy przeszłością a aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi

KP6_WK5 rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne

KP6_WK8 orientuje się w działalności i aktualnej ofercie współcześnie działających instytucji kultury, a zwłaszcza ośrodków upowszechniających i popularyzujących wiedzę historyczną.

KP6_WK9ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu instytucji oraz o zasadach i metodach pracy w wybranych sferach działalności kulturalnej lub/i edukacyjnej, lub/i administracyjnej, lub/i gospodarczej, lub/i politycznej, lub/i służb mundurowych

Umiejętności:

KP6_UW1 samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego

KP6_UW2 potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych

KP6_UW3 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł

KP6_UW4 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami

KP6_UW5 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii

KP6_UW8 potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory

KP6_UK1 potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne

KP6_UK2 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie badania

KP6_UK5 potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na temat

KP6_UK6 potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki

KP6_UO1 uczestniczy w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni

KP6_UU1samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego

Kompetencje społeczne:

KP6_KK1 ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.

KP6_KK2 wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu zgodnego aktualnym stanem wiedzy historycznej obrazu dziejów i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji historii przez grupy narodowe, społeczne, religijne i polityczne.

KP6_KK3 formułowania sądów na temat podstawowych kwestii z zakresu historii, w kontekście problemów ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych

KP6_KO3 podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach historycznych i przekazywania informacji osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców.

KP6_KR1 stosowania zasad etycznych

KP6_KR2 funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji

KP6_KR3 uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę w oparciu o aktywność podczas zajęć i stopnie uzyskane za indywidualne i grupowe zadania wykonywane przez studentów, zaliczenie nieobecności na dyżurach. Niezaliczenie przedmiotu w przypadku nieobecności na więcej niż 50% zajęć.

Zakres tematów:

1-2. Wstęp do muzealnictwa wojskowego. Omówienie znaczenia broni jako przedmiotów niosących ładunek emocjonalny i pamięć, omówienie dziejów muzealnictwa wojskowego powszechnego i polskiego;

3. Charakter zbiorów w polskich placówkach; straty wojenne polskiego muzealnictwa, rewindykacja dóbr kultury po I i II wojnach światowych;

4-5. Omówienie najważniejszych placówek muzealno-wojskowych w Polsce, Niemczech, Federacji Rosyjskiej, Francji, Wielkiej Brytanii, USA i Szwecji i in.; zagadnienie architektury i powierzchni muzealnej oraz objętości ekspozycji w stosunku do posiadanych zbiorów, prezentacja najważniejszych eksponatów polskiego i światowego muzealnictwa wojskowego;

6-7. Logotyp muzealny jako wizytówka muzeum wojskowego. Wielowektorowa analiza logotypów w kontekście zbiorów, ekspozycji, pól działania muzeów wojskowych; "misja" muzeów historyczno-wojskowych; metody docierania do widzów;

8. Struktura organizacji placówek muzealnych, wpływ podległości (rodzaj organizatora) na działania muzeów wojskowych, z uwzględnieniem roli polityki/ustroju i polityki historycznej oraz spraw personalnych; rady muzealne i inne ciała kolegialne oraz ich wpływ na funkcjonowanie muzeów; finansowanie muzeów;

9. Rodzaje przekazu muzealnego; analiza rożnych aspektów powstania i funkcjonowania "muzeum narracyjnego" w kontekście historyczno-wojskowym.

10. Prawodawstwo a muzea wojskowe; Charakterystyka działalności muzealnej w świetle prawa polskiego (w kontekście innych państw);

11. Gromadzenie eksponatów; archeologia muzealnicza i historyczno-wojskowa;

12-13. Inwentaryzacja zbiorów. Opisywanie i katalogowanie zbiorów muzealnych. Kolekcje muzealne; Konserwacja militariów w zbiorach muzealnych;

14-15. Ekspozycje muzealne. Metody prezentowania eksponatów na ekspozycjach wewnętrznych i zewnętrznych, m.in. w kontekście przyciągnięcia widzów, budowy marki itd. Ocena dorobku polskiego muzealnictwa wojskowego.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja na podstawie przeczytanej literatury oraz oglądanych eksponatów i wiedzy z internetu, prezentacje multimedialne, elementy wykładu, praca indywidualna i w grupach

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Krzysztof Filipow 6/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)