Podstawy muzealnictwa wojskowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS1-3PMW |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy muzealnictwa wojskowego |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Zasadniczym założeniem przedmiotu jest pozyskanie przez studiujących podstawowej wiedzy, wykształcenie umiejętności i wypracowanie kompetencji personalno-społecznych na bazie treści nauczania przyswajanych w ramach zajęć z muzealnictwa wojskowego |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Omówienie najważniejszych zagadnień z dziedziny historii muzealnictwa wojskowego polskiego i powszechnego, prawodawstwa w tym zakresie oraz omówienie głównych pionów działalności muzealno-wojskowej, m.in. metod gromadzenia, konserwacji, opisywania i katalogowania oraz eksponowania eksponatów z elementami bronioznawstwa, mundurologii, falerystyki, weksykologii, archeologii pól bitewnych itd. |
Pełny opis: |
Omówienie znaczenia broni jako przedmiotów niosących ładunek emocjonalny i pamięć, omówienie dziejów muzealnictwa wojskowego powszechnego i polskiego. Charakter zbiorów w polskich placówkach; straty wojenne polskiego muzealnictwa, rewindykacja dóbr kultury po I i II wojnach światowych. Omówienie najważniejszych placówek muzealno-wojskowych w Polsce, Europie i Ameryce Północnej. Architektura i powierzchnia muzealna oraz objętość ekspozycji w stosunku do posiadanych zbiorów, prezentacja najważniejszych eksponatów ze zbiorów polskich i światowych. "Misja" muzeów historyczno-wojskowych. Struktura organizacji placówek muzealnych, wpływ podległości (rodzaj organizatora) na działania muzeów wojskowych. Finansowanie muzeów. Rodzaje przekazu muzealnego; analiza rożnych aspektów powstania i funkcjonowania "muzeum narracyjnego" w kontekście historyczno-wojskowym. Prawodawstwo a muzea wojskowe. Gromadzenie eksponatów a archeologia muzealnicza i historyczno-wojskowa. Inwentaryzacja zbiorów. Opisywanie i katalogowanie zbiorów muzealnych. Kolekcje muzealne. Konserwacja militariów. Ekspozycje muzealne. Metody prezentowania eksponatów na ekspozycjach wewnętrznych i zewnętrznych. Ocena dorobku polskiego muzealnictwa wojskowego. Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu podstawowe Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr III/ sem. zimowy Konwersatorium - 30 godz. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 58 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): -udział studenta w zajęciach konwersatorium: 15x2 godz.= 30 godz. - przygotowanie do konwersatoriów: 14x1godz.=14 godz. -udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 4 x 1 godz.= 4 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z czterech konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 2 x 4 godz. =8 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. 2 zadania projektowe) - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 2 godz. Razem: 30+14+4+8+2=58 godz. (58:25=2,32) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+4konsult.+1zalicz. = 35 godz., 1,5 pkt. ECTS (35:25=1,4) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 4konsult.+8projekt.=12 godz. 0,5 pkt. ECTS (12:25=0,48) |
Literatura: |
"Muzealnictwo wojskowe", t. 1-9, Warszawa 1959-2013; "Muzealnictwo", 1952-2018; Prawo muzeów, red. J. Włodarski, K. Zeidler, Warszawa 2008; "Militaria Pomorskie", t. 1-13, 2000-2019; "Zeszyt Naukowy Muzeum Wojska", z. 1-33, 1982-2020; "Dawna broń i barwa", 1993-2006; "Arsenał", nr 1-5, 1957-1958; ABC zarządzania kolekcją muzealną, Kraków 2014; "Arsenał Poznański", 1992-2001; R. Batko, R. Kotowski, Nowoczesne muzeum : dziedzictwo i współczesność, Kielce 2010; M. Borusiewicz, Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Kraków 2012; D. Folga-Januszewska, Muzeum: fenomeny i problemy, Kraków 2015; Muzea, muzealia, muzealnicy - ważne rozmowy, red. P. Jaskanis, Warszawa 2016; A. Kiciński, Muzea: zagadnienia rozwoju i projektowania. Polska perspektywa, Warszawa 2011; F. Matassa, Organizacja wystaw: podręcznik dla muzeów, bibliotek i archiwów, Kraków 2015; F. Matassa, Zarządzanie zbiorami muzeum: podręcznik, Warszawa 2012; World Battlefield Museums Forum, red. K. Nawrocki et al., Gdańsk 2018; J. Strenkowski, Uzbrojenie i ekwipunek WP 1918-1939 w zbiorach Regionalnej Izby Historycznej Miejskiego Ośrodka Kultury w Zambrowie, Zambrów 2014; K. Zalasińska, Muzea publiczne: studium administracyjnoprawne, Warszawa 2013; Stowarzyszenie Muzealników Polskich: historia - działalność - program, Kraków 2015; |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: KP6_WG1, KP6_WG2, KP6_WG3, KP6_WG4, KP6_WG5, KP6_WG6, KP6_WG9, KP6_WG10, KP6_WG11, KP6_WG12, KP6_WK4, KP6_WK5, KP6_WK8, KP6_WK9; Umiejętności: KP6_UW1, KP6_UW2, KP6_UW3, KP6_UW4, KP6_UW5, KP6_UW8, KP6_UK1, KP6_UK2, KP6_UK5, KP6_UK6; Kompetencje społeczne: KP6_UO1, KP6_UU1, KP6_KK1, KP6_KK2, KP6_KK3, KP6_KO3, KP6_KR1, KP6_KR2, KP6_KR3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę wystawione w oparciu o aktywność podczas zajęć, pracę indywidualna i grupową, prezentacje multimedialne, pracę z eksponatami (w przypadku ustąpienia epidemii) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.