Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Różnorodność świata roślin 320-MS1-2RSR
Laboratorium (LAB) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 45
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kaźmierczakowa R., Zarzycki K., Mirek Z. 2014. Polska czerwona księga roślin: paprotniki i rośliny kwiatowe. Instytut Ochrony Przyrody, Polska Akademia Nauk, Kraków.

2. Szweykowska A., Szweykowski J. 2012. Botanika. PWN, Warszawa.

3. Szweykowska A., Szweykowski J. 2003. Słownik botaniczny. Wiedza Powszechna, Warszawa.

4. Kadłubowska J.Z. 1975. Zarys algologii. PWN, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

1. Wójciak H. 2010. Porosty, mszaki, paprotniki. Multico, Warszawa.

2. Witkowska-Żuk L. 2008. Atlas roślinności lasów. Multico, Warszawa.

3. Kłosowski S., Kłosowski G. 2007. Rośliny wodne i bagienne. Multico, Warszawa.

4. Podbielkowski Z. 1990. Rozmnażanie się roślin. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Efekty uczenia się:

1. Absolwent zna i rozumie kryteria wydzielania podstawowych grup glonów, mszaków, paprotników i roślin wyższych, w najnowszym ujęciu systematycznym - KP6_WG1

2. Absolwent zna cechy charakterystyczne budowy, w tym budowy anatomicznej różnych grup roślin, ze szczególnym zwróceniem uwagi na znaczenie ewolucyjne tych cech - KP6_WG2

3. Absolwent rozumie znaczenie zachowania bioróżnorodności roślin na prawidłowe funkcjonowanie ekosystemów wodnych i lądowych - KP6_WK2

4. Absolwent potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu: morfologii, anatomii i biochemii w identyfikacji poszczególnych grup glonów, mszaków, paprotników oraz roślin wyższych - KP6_UW2

5. Absolwent rozpoznaje pospolite gatunki glonów, mszaków, paprotników i roślin wyższych, wskazując na ich rolę w środowisku i gospodarce człowieka - KP6_UW3

6. Absolwent potrafi samodzielnie odnaleźć i zweryfikować dane botaniczne w języku ojczystym i obcym (min. na poziomie B2) - KP6_UK1

KP6_WG1, WG2, WK2, UW2, UW3, UK1: kolokwium pisemne (test zamknięty, pytania otwarte)

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w czasie kolokwiów (test zamknięty, pytania otwarte opisowe, schematy i rysunki do uzupełnienia opisów i objaśnień). Wymagana jest ocena pozytywna z każdego kolokwium.

Ilościowe kryteria oceny osiągnięć weryfikowanych za pomocą pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych na Wydziale Biologii zgodne z § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku z 26.06.2019 r.

Zakres tematów:

1. Cyanophyta - cechy charakterystyczne grupy, przykładowe gatunki. Budowa komórki: ściana komórkowa, barwniki asymilacyjne, substancje zapasowe. Stopnie organizacji morfologicznej. Rozmnażanie. Występowanie i znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka.

2. Bacillariophyceae cechy charakterystyczne grupy, przykładowe gatunki. Budowa komórki: ściana komórkowa, barwniki asymilacyjne, substancje zapasowe. Stopnie organizacji morfologicznej. Rozmnażanie. Występowanie i znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka.

3. Phaeophyta – cechy charakterystyczne grupy, przykładowe gatunki. Budowa komórki: ściana komórkowa, barwniki asymilacyjne, substancje zapasowe. Stopnie organizacji morfologicznej plech. Rozmnażanie. Przemiana pokoleń. Chronione brunatnice w Polsce.

4. Chlorophyta i Streptophyta - cechy charakterystyczne grup, przykładowe gatunki. Budowa komórki: ściana komórkowa, barwniki asymilacyjne, substancje zapasowe. Stopnie organizacji morfologicznej plech. Rozmnażanie. Lęgnia i plemnia. Przemiana pokoleń.

5. Rhodophyta - cechy charakterystyczne grupy, przykładowe gatunki. Budowa komórki: ściana komórkowa, barwniki asymilacyjne, substancje zapasowe. Stopnie organizacji morfologicznej plech. Rozmnażanie. Przemiana pokoleń. Chroniony krasnorosty w Polsce.

6. Przegląd systematyczny mszaków (Bryophytina):

- Hepaticopsida Wątrobowce – cechy charakterystyczne grup, przykładowe gatunki. Budowa morfologiczna i anatomiczna wymienionej grupy. Rozmnażanie i przemiana pokoleń. Rodnie i plemnie. Występowanie i znaczenie. Ewolucyjne przystosowania mszaków do życia na lądzie. Wątrobowce chronione.

- Bryopsida Mchy: Sphagnidae Torfowce, Polytrichidae Płonniki, Bryidae Mchy właściwe – cechy charakterystyczne grupy, przykładowe gatunki. Budowa morfologiczna i anatomiczna poszczególnych grup. Rozmnażanie i przemiana pokoleń. Rodnie i plemnie. Występowanie i znaczenie.

7. Zróżnicowanie sporofitu u widłaków, skrzypów i paproci. Przegląd systematyczny widłakowych Lycophytina: widłaki jednakozarodnikowe (widłakowce), widłaki różnozarodnikowe (poryblinowce). Przedstawiciele. Budowa morfologiczna i anatomiczna wymienionych grup. Trofofil, sporofil – rozmieszczenie i budowa. Rozmnażanie i przemiana pokoleń. Występowanie i znaczenie. Ewolucyjne przystosowania widłakowych do życia na lądzie. Widłakowe chronione.

Przegląd systematyczny skrzypowych: Sphenophytina - cechy charakterystyczne grupy, przykładowe gatunki. Budowa morfologiczna i anatomiczna. Strobil – budowa i rozmieszczenie. Rozmnażanie i przemiana pokoleń. Występowanie i znaczenie. Ewolucyjne przystosowania skrzypowych do życia na lądzie. Skrzypowe chronione.

Przegląd systematyczny paprociowych: Pteridophytina - paprocie grubo- i cienkozarodniowe – podobieństwa i różnice. Przedstawiciele. Budowa morfologiczna i anatomiczna wymienionych grup. Rozmnażanie i przemiana pokoleń. Występowanie i znaczenie. Ewolucyjne przystosowania paprociowych do życia na lądzie i w wodzie. Paprociowe chronione. Różnice w rozmnażaniu paprotników jednako- i różnozarodnikowych. Ewolucja gametofitu i jego rola w przemianie pokoleń. Paprotniki jako organowce.

8. Nowe adaptacje do warunków lądowych: kambium, peryderma, zalążki, makrosporangia, mikrosporangia. Filogeneza nagonasiennych i ich cechy diagnostyczne. Pokrój ogólny i budowa morfologiczna sporofitu nagonasiennych: długopędy i krótkopędy, budowa liści i ich ułożenie na pędzie, budowa kwiatostanów męskich i żeńskich. Budowa gametofitu nagonasiennych. Cykl rozwojowy nagonasiennych.

9. Ewolucja roślin okrytozalążkowych. Pochodzenie kwiatu jako organu wysoce wyspecjalizowanego, służącego do rozmnażania płciowego. Cechy kwiatu. Typy kwiatostanów. Cykl rozwojowy roślin okrytozalążkowych. Biologia zapylania. Budowa nasiona i owocu. Typy owoców.

10. Ewolucja roślin okrytozalążkowych. Budowa organów wegetatywnych i ich modyfikacje w odpowiedzi na warunki siedliskowe. Przegląd wybranych rodzin roślin okrytozalążkowych reprezentujących różne tendencje ewolucyjne.

Metody dydaktyczne:

Pokaz (prezentacja multimedialna), metoda laboratoryjna, obserwacja, pomiar, konsultacje.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 12:00 - 14:30, sala 3013
Edyta Jermakowicz 10/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydział Biologii - Kampus
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)