Literatura: |
1. Brookshear J.G., Brylow D: Informatyka w ogólnym zarysie, Wydanie XIII, PWN, 2022.
2. Harel D., Feldman Y.,.: Rzecz o istocie informatyki algorytmika, WNT, Warszawa 2007
3. Wirth N.: Algorytmy+struktury danych=programy, WNT, 2002
4. Stallings W.: Organizacja i architektura systemu komputerowego Tom I i II, Wydanie XI, PWN, Warszawa 2022.
5. A. Silberschatz, P.B. Galwin, G. Gagne: Podstawy systemów operacyjnych, WNT, Warszawa 2005
6. Penrose R.: Nowy umysł cesarza, O komputerach, umyśle i prawach fizyki, Wyd. Zysk i S-ka, 2021.
7. Sobaniec C., System operacyjny Linux — przewodnik użytkownika, Nakom. Poznań 2002.
|
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się w ramach realizacji przedmiotu:
Ma wiedzę o pozycyjnych systemach liczenia, potrafi przedstawiać liczby w różnych systemach pozycyjnych oraz zaimplementować konwersje w wybranym języku programowania - KA6_WG06
Ma wiedzę o binarnej reprezentacji liczb całkowitych i rzeczywistych; rozumie mechanizmy odpowiadające elementarnym działaniom arytmetycznym w stosunku do zapisu binarnego - KA6_WG06
Rozumie organizację i budowę komputera, zna model komputera wg von Neumanna; zna podstawowe algorytmy (sortowania, kompresji danych); potrafi zaimplementować wybrane z nich w wybranym języku programowania, umie ułożyć i analizować algorytm zgodny ze specyfikacją i zapisać go w wybranym języku programowania - KA6_WG06
Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze, także w językach obcych - KA6_UU02
Po zrealizowaniu przedmiotu student uzyskuje podstawy metodologiczne uprawiania i uczenia się matematyki /elementów informatyki - KA6_UW26
Sposoby weryfikacji: zaliczenie pisemne
|
Zakres tematów: |
Wprowadzenie do informatyki - historia informatyki, rola i znaczenie algorytmów, przechowywanie danych w komputerze.
Systemy binarne. Konwersja systemów liczbowych. Arytmetyka komputerów - stałoprzecinkowa i zmiennoprzecinkowa. Logika komputerów, operacje logiczne i funkcje logiczne. Bramki logiczne. Minimalizacja funkcji logicznych z pomocą twierdzeń algebry Boolea, metodą tablic Kaprnaugha. Dane i programowanie - podstawy programowania komputerów. Architektura komputerów. Kodowanie informacji. Kompresja danych. Systemy operacyjne - historia systemów operacyjnych (Windows, Linux), architektura systemu operacyjnego. Bezpieczeństwo - procedury logowania, uwierzytelnianie. Budowa systemu komputerowego – funkcji magistrali systemowej, BIOSu. Algorytmika - koncepcja algorytmu, reprezentacja algorytmu, struktury iteracyjne i rekurencyjne, wydajność i poprawność algorytmu. Języki programowania, implementacja. Przegląd innych zagadnień z zastosowań informatyki (np. grafika komputerowa, systemy baz danych, sztuczna inteligencja).
|