Literatura: |
Literatura podstawowa:
Bednarek J. Multimedia w kształceniu, Mikom, Warszawa 2006
Sayood K., Kompresja danych wprowadzenie, Wydawnictwo RM 2002, Warszawa
Bremer A., Sławik M., Technologia informacyjna z informatyką, Videograf, Warszawa 2002
materiały online z zakresu Multimediów, publikacje i materiały konferencyjne z zakresu Technik multimedialnych np. https://scholar.google.com/
Literatura uzupełniająca:
Danowski B., Komputerowy montaż wideo – ćwiczenia praktyczne, Helion Gliwice 2006
Woźnicki J., Podstawowe techniki przetwarzania obrazu, WKŁ, Warszawa 1996.
Foley J.D. i inni, Wprowadzenie do grafiki komputerowej, WNT, Warszawa 2001
Sokół R., MP3 i DivX – ćwiczenia praktyczne, Helion, Gliwice 2002
Zimek R., SwiSHmax – animacje Flash – jakie to proste, Mikom , Warszawa 2007
Kurose J., Ross K., Sieci komputerowe od ogółu do szczegółu z Internetem w tle, Helion 2006
Heim K., Metody kompresji danych, Mikom, Warszawa 2000
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
Wie i potrafi wymienić i scharakteryzować najpopularniejsze aplikacje wspomagające tworzenie aplikacji multimedialnych - obserwacja ciągła aktywności na zajęciach, dyskusja problemowa.
Zna i potrafi szczegółowo opisać budowę aplikacji multimedialnych, związanych z zagadnieniami z zakresu multimediów, grafiki, dźwięku i animacji komputerowej - obserwacja ciągła aktywności na zajęciach, dyskusja problemowa.
Ma podstawową wiedzę z zagadnień sprzętowej i programowej konfiguracji systemów operacyjnych dla zastosowań multimedialnych oraz zastosowań komputera jako narzędzia w tworzeniu interaktywnych aplikacji prezentacyjnych - dyskusja problemowa, praca z dokumentacją techniczną.
Potrafi wyjaśnić wiedzę zdobytą w szerokim spektrum zastosowań komputera jako narzędzia w tworzeniu interaktywnych aplikacji prezentacyjnych łączących grafikę, dźwięk, animacje - obserwacja ciągła aktywności na zajęciach, dyskusja problemowa..
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, przeanalizować problem i zaprojektować aplikację multimedialną zastosowaną do danego problemu -praca z literaturą, dyskusja problemowa.
Potrafi dobrać właściwą reprezentację wiedzy dla dziedziny multimediów, opracować odpowiednią strukturę bazy wiedzy, zaimplementować ją, potrafi znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej z dziedziny multimediów - obserwacja aktywności na zajęciach, praca z literaturą, raport.
Potrafi w krytyczny sposób ocenić wyniki eksperymentów dobierając właściwą metodę wnioskowania przy tworzeniu interaktywnych aplikacji prezentacyjnych - aktywność na zajęciach, dyskusja problemowa, rozwiązywane zadań problemowych.
Potrafi myśleć i rozwiązywać problemy w kreatywny sposób - dyskusja problemowa.
Kompetencje społeczne:
Uzupełnia systematycznie swoją wiedzę z nowych zagadnień w obszarze technik multimedialnych i narzędzi do ich tworzenia - praca z literaturą.
Weryfikacja wiedzy - zaliczenie pisemne w formie testu (pytania otwarte i zamknięte).
|
Zakres tematów: |
Multimedia jako forma komunikowania się - zastosowania multimediów. Urządzenia multimedialne. Przechowywanie danych - dane tekstowe, liczbowe oraz multimedialne. Instalacje i obsługa programów multimedialnych. Metody tworzenia prezentacji (aplikacji) multimedialnych. Internet i multimedia - charakterystyka parametrów sprzętu, sieci i oprogramowania niezbędnego dla wykorzystania aplikacji multimedialnych w sieci Internet. Mechanizmy i oprogramowanie do odbierania w Internecie informacji multimedialnej w czasie rzeczywistym. Internetowy przekaz obrazu i dźwięku w czasie rzeczywistym - wideokonferencje. Sieci multimedialne. Kompresja danych - standaryzacja formatów, kompresja stratna i bezstratna, symetryczna i asymetryczna, dwu- i trójwymiarowa, entropia i redundancja. Możliwości komputera w zakresie audio, wideo, synteza dźwięków, karty dźwiękowe - standardy i zgodności, systemy kodowania audio, wideo, technologie audio/wideo, formaty. Charakterystyka transmisji multimedialnej.
|