Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Bartkowiak R., Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa 2008.
2. Landreth H., Colander D. C., Historia myśli ekonomicznej, PWN, Warszawa 2005.
3. Luchinger R., 12 ikon ekonomii, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2007.
4. Skousen M., Narodziny współczesnej ekonomii, Fijor Publishing, Warszawa 2012.
5. Stankiewicz W., Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
1. Buchan J., Adam Smith: życie i idee, Difin, Warszawa 2008.
2. Ciborowski R., Kargol-Wasiluk A., Zalesko M. (red.), Ekonomiści szkoły austriackiej, Instytut Studiów Regionalnych, Białystok 2011.
3. Hunt E.K., Lautzenheiser M., History of economic thought. A critical perspective, M. E. Sharpe, London, New York 2011 (online https://eclass.uoa.gr/modules/document/file.php/ECON616/E.%20K.%20Hunt%2C%20Mark%20Lautzenheiser%20-%20History%20of%20Economic%20Thought_%20A%20Critical%20Perspective-M.E.%20Sharpe%20%282011%29.pdf).
4. Landes D., Bogactwo i nędza narodów, Muza, Warszawa 2008.
Literatura - Nobliści z ekonomii:
1. Akerlof G.A., Shiller R. J., Złowić frajera: ekonomia manipulacji i oszustwa, PTE, Warszawa 2017.
2. Dewatripont M., Rochet J., Tirole J. , Zbilansować banki: nauki z kryzysu finansowego, PTE, Warszawa 2016.
3. Shiller R.J., Finanse a dobrobyt społeczny, PTE, Warszawa 2016.
4. Schulz T., Ekonomia kapitału ludzkiego, Wolters Kluwer business, Warszawa 2014.
5. Stiglitz J.E. , Freefall: jazda bez trzymanki: Ameryka, wolne rynki i tonięcie gospodarki światowej, PTE, Warszawa 2010.
|
Efekty uczenia się: |
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
1HME-U01 -- właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk gospodarczych i społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze, w zakresie ekonomii i finansów
oraz je weryfikować w ramach głównych idei myśli ekonomicznej (KP7_UW3);
Efekt uczenia się będzie weryfikowany podczas dyskusji, debat, odpowiedzi podczas ćwiczeń i przygotowanej prezentacji z dorobku wybranego Noblisty.
1HME-U02 - na podstawie zdobytej wiedzy z zakresu historii myśli ekonomicznej potrafi analizować zjawiska społeczno-ekonomiczne oraz w sposób krytyczny interpretować zachodzące między nimi zależności oraz potrafi samodzielnie rozstrzygać konkretne problemy występujące
w praktyce w ramach historii myśli ekonomicznej (KP7_UW6, KP7_UW7);
Efekt uczenia się będzie weryfikowany podczas dyskusji, debat, odpowiedzi podczas ćwiczeń i przygotowanej prezentacji z dorobku wybranego Noblisty.
1HME-U03 - potrafi przygotowywać prace pisemne dotyczące zagadnień z obszaru historii myśli ekonomicznej (KP7_UK1);
Efekt uczenia się będzie weryfikowany podczas dyskusji, debat, odpowiedzi podczas ćwiczeń i przygotowanej prezentacji z dorobku wybranego Noblisty.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
1HME-K01 - uzupełniania i doskonalenia w zakresie nabytej wiedzy z historii myśli ekonomicznej i umiejętności rozszerzonej o wymiar interdyscyplinarny (KP7_K02).
Efekt uczenia się będzie weryfikowany podczas dyskusji, debat, odpowiedzi podczas ćwiczeń i przygotowanej prezentacji z dorobku wybranego Noblisty.
|
Zakres tematów: |
1. Debata o idei porządku naturalnego i narodzinach ekonomii oraz o teoretycznych systemach A. Smitha, D. Ricardo, J. S. Milla, T. Malthusa - 2h.
2. Dyskusja o ekonomia marksistowskiej i Marksa teorii stosunków produkcji i własności - 2h.
3. Omówienie zagadnienia odrodzenia ekonomii klasycznej i nurtu subiektywno-marginalnego - 2h.
4. Panel dyskusyjnyI o instytucjonalizmie i neoinstytucjonalizmie oraz teorii Veblena i jego następców - 2h.
5. Konwersacja o systemie ekonomicznym J. M. Keynesa i popytowej teorii dochodu narodowego - 2h.
6. Debata nad zagadnieniem nowej makroekonomii - 2h.
7. Konwersacja o teorii monetaryzmu - 2h.
8. Dyskusja o nowej szkole keynesowskiej - 2h.
9. Studium przypadku - szkoła chicagowska - 2h.
10. Omówienie teorii praw własności, studium przypadku - Litwa - 2h.
11. Panel dyskusyjny o teorii publicznego wyboru - 2h.
12. Omówienie zagadnienia ordoliberalizmu i społecznej gospodarki rynkowej - 2h.
13. Dyskusja o polskiej myśl ekonomicznej II Rzeczypospolitej i okresu współczesnego - 2h.
14. Debata nad społeczną nauką kościoła i idei pracy, kapitału oraz gospodarki rynkowej w Encyklikach - 2h.
15. Konwersacja o teoriach wybranych laureatów nagrody Nobla w ekonomii - 2h.
|