Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. A j d u k i e w i c z Kazimierz, Zagadnienia i kierunki filozofii: teoria poznania, metafizyka, Wydaw. Antyk, Kęty 2003.
2. J. B o c h e ń s k i, Zarys historii filozofii, Philed, Kraków 1993.
3. P o p k i n Richard H., S t r o l l A., Filozofia: najpopularniejszy na świecie podręcznik filozofii dla niefilozofów, Zysk i S-ka Wydaw., Poznań 1996.
4. B. R u s s e l l, Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego, Warszawa 2000
5. T a t a r k i e w i c z Władysław, Historia filozofii, T. 1: Filozofia starożytna i średniowieczna, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 1997.
6. T a t a r k i e w i c z Władysław, Historia filozofii, T. 2: Filozofia nowożytna do roku 1830,
Wydaw. Naukowe PWN , Warszawa 1997.
7. T a t a r k i e w i c z Władysław, Historia filozofii, T. 3: Filozofia XIX wieku i współczesna, Wydaw. Naukowe PWN , Warszawa 1997.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza - absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w zakresie dotyczącym prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz funkcjonowania administracji publicznej - KP6_WK1, sposób weryfikacji - obserwacja ciągła podczas zajęć, praca w grupach, zaliczenie pisemne lub ustne;
Umiejętności - absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy z zakresu funkcjonowania administracji publicznej oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych w obszarze działalności administracji publicznej - KP6_UW2, sposób weryfikacji - obserwacja ciągła podczas zajęć, praca w grupach, zaliczenie pisemne lub ustne;
Kompetencje społeczne - absolwent jest zdolny do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu z zakresu prawa administracyjnego oraz przedmiotu działania administracji publicznej
KP6_KK3, sposób weryfikacji - obserwacja ciągła podczas zajęć, praca w grupach, zaliczenie pisemne lub ustne.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia do końcowego zaliczenia ćwiczeń jest posiadanie przez studenta nie więcej niż 1 nieobecności na zajęciach. W przypadku opuszczenia przez studenta (z jakiejkolwiek przyczyny) więcej niż 2 godz. ćwiczeń, jest on zobowiązany do odrobienia nieobecności poprzez odpowiedź ustną na dyżurze z zakresu materiału, który był opracowywany na przedmiotowych zajęciach. Odrabianie nieobecności powinno nastąpić w terminie 2 tygodni od chwili ustania przyczyny nieobecności na zajęciach.
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem pisemnym lub ustnym.
Aktywny udział w ćwiczeniach oraz praca w grupach może podnieść ocenę końcową z zaliczenia o 1 stopień.
|
Zakres tematów: |
Ćwiczenia
1. Przedmiot filozofii, działy filozofii, klasyczne zagadnienia filozoficzne
2. Początki filozofii. Filozofia przedsokratejska
3. Sokrates i sofiści – "Obrona Sokratesa"
4. Filozofia Platona. Teoria idei
5. Arystoteles - etyka „złotego środka”, logika, metafizyka i polityka
6. Filozofie pocieszenia. Cynicy, sceptycy, stoicy i epikurejczycy
7. Filozofia chrześcijańska.
8. Filozofia polityczna XV i XVI wieku
9. Filozofia nowożytna – spór racjonalizmu z empiryzmem. Wielcy racjonaliści: Kartezjusz, B. Spinoza, G. W. Leibniz
10. Nowy empiryzm: J. Locke, G. Berkeley, D. Hume
11. Filozofia polityki czasów nowożytnych. "Lewiatan" Tomasza Hobbesa
12. Liberalizm J. Locke’a i J. S. Milla
13. Systemy etyki nowożytnej. I. Kant, J. Bentham.
|