Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wychowania i kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I-III 380-RS5-4JKR
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 45
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Antoszkiewicz E. (2016). Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu lekkim. Warszawa: ORE

2. Cackowska M., (1993). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Poradnik metodyczny. Warszawa: WSiP.

3. Filip, J., T. Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.

4. Gładkowska J., (2000). Pomóżmy dziecku z upośledzeniem umysłowym doświadczać przestrzeni. Orientacja przestrzenna w teorii, diagnozie i rozwoju dziecka. Warszawa: Wyd. WSPS.

5. Gruszczyk-Kolczyńska E. (1985). Niepowodzenia w uczeniu się matematyku dzieci klas początkowych. Diagnoza i terapia. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.

6. Kossakowski Cz., (2001). (red.). Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo. Toruń: Wyd. edukacyjne akApit.

7. Nowik J. (2009). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK.

8. Semadeni Z. (1981-1985). (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4. Warszawa: WSiP.

9. Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska E. i in. (2015). Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

10. Tkaczyk G., (2001). Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej. Lublin: Wyd. UMCS. 10.

11. Tkaczyk G., (1997). (red.). Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania i wychowania upośledzonych umysłowo. Lublin: AW-H AD.

12. Węglarz-Masłowska M. (2020). Umiejętności matematyczne uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w wieku wczesnoszkolnym. (w:) Przegląd pedagogiczny, nr 1.

13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.).

Efekty uczenia się:

KA7_WG1, Posiada pogłębioną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów prawidłowego i zaburzonego rozwoju oraz procesów socjalizacji, wychowania i nauczania-uczenia się

KA7_WG9, Posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym i integracyjnym, w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć

KA7_WG10, Posiada uporządkowaną wiedzę merytoryczną i metodyczną niezbędną do prowadzenia zajęć w grupie uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych (zgodnie z wybraną specjalnością)

KA_7UW5, Potrafi wykorzystywać aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

KA7_UU2 Potrafi korzystać ze współczesnych technologii wspomagających proces nauczania i uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę – kolokwium. Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z treści realizowanych na ćwiczeniach i wykładach. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Usprawiedliwione nieobecności zalicza są podczas konsultacji. Nieobecność na więcej niż połowie zajęć predysponuje do niezaliczenia przedmiotu.

Zakres tematów:

1. Charakterystyka programu edukacji matematycznej we wczesnej edukacji a właściwości rozwojowe ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Przyczyny specyficznych trudności w uczeniu się matematyki i wyrównywanie braków.

2. Kształtowanie orientacji w stosunkach przestrzennych, porządkowanie, klasyfikowanie. - Wyodrębnienie i opisywanie cech wielkościowych. Elementy teorii mnogości w klasach I-III.

3. Kształtowanie pojęcia liczby naturalnej, aspekty liczby. Kształcenie pojęcia dziesiątkowego układu pozycyjnego. Pojęcie działania i formuły matematycznej, własności działań. Funkcje i cele rachunku pamięciowego. Algorytmy działań pisemnych

4. Czynnościowe nauczanie matematyki. Rozwiązania metodyczne w edukacji matematycznej uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Metody rozwiązywania zadań tekstowych.

5. Kształtowanie pojęć geometrycznych. Rola i znaczenie środków graficznych i dydaktycznych. Cele i funkcje prac domowych.

Metody dydaktyczne:

Metody: wykład, dyskusja, praca z tekstem, prezentacje multimedialne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:00 - 11:15, sala A209 (cwi)
każdy wtorek, 15:00 - 18:15, sala B224 (cwi)
Anna Gawryluk, Monika Kondracka 22/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)