Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną 380-RS5-3JDO
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

• Bobińskiej K., Pietrasa T., Gałeckiego P.(red.) (2012). Niepełnosprawność intelektualna : etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wydawnictwo Continuo, Wrocław.

• Bobkowicz-Lewartowska L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna : diagnozowanie, edukacja i wychowanie, Harmonia Universalis, Gdańsk.

• Cytowska B., (2002), Drogi edukacyjne dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, Wrocław.

• Dykcik W., Szychowiak B. (red.), (2001). Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Przewodnik metodyczny, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

• Karwowska W. (2003). Wspieranie rodziny dziecka niepełnosprawnego umysłowo (w kontekście społecznych zmian), Kraków

• Kościelska M. (2000). Oblicza upośledzenia, Warszawa

• Kościelska M. (2004). Człowiek niepełnosprawny: rodzina, praca, Bydgoszcz

• Olechnowicz H. (2010). Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

• Pilecki J. (2002) Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, Kraków

• Rafał-Łuniewska J. (2015). Wspieranie dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. ORE, warszawa. dostęp: http://www.zsl-goraj.cil.pl/dokumenty/wdsp.pdf

• Rafał-Łuniewska J. Wskazania do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznych i głębowim. ORE, Warszawa. Dostęp online: file:///C:/Users/Dorota/Downloads/wskazania-do-pracy-z-uczniami-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna-3.pdf

• Smykowska D. (2008). Współpraca szkoły z rodziną w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym, działania stosowane i postulowane, Kraków

• Wołosiuk B., Sobczuk S., Ruszkowska M. (2017) Współpraca terapeutów z rodzicami dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Rozprawy Społeczne , Tom 11, Nr 2. dostęp: http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/rs_nr_2_2017_srodek__art_3.pdf

Literatura uzupełniajaca:

• Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. (2005). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

• Fröhlich A. (red.) (2015). Edukacja bazalna. Nauczanie i terapia dzieci z głęboką niepełnosprawnością, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

• Knill M., Knill Ch.(2006). Programy aktywności. Świadomość ciała, kontakt i komunikacja, Wydawnictwo KOMPENDIUM, Warszawa.

• Kosińska A., Polak A. , Żiżka D.(1991). Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

• Lipińska-Lokś J (2014).Wsparcie rodziców dzieci z niepełnosprawnością w środowisku szkolnym : zielonogórski przykład dobrych praktyk. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych 18/1, 123-136. Dostep online: https://www.bazhum.muzhp.pl/media/files/Problemy_Edukacji_Rehabilitacji_i_Socjalizacji_Osob_Niepelnosprawnych/Problemy_Edukacji_Rehabilitacji_i_Socjalizacji_Osob_Niepelnosprawnych-r2014-t18-n1/Problemy_Edukacji_Rehabilitacji_i_Socjalizacji_Osob_Niepelnosprawnych-r2014-t18-n1-s123-136/Problemy_Edukacji_Rehabilitacji_i_Socjalizacji_Osob_Niepelnosprawnych-r2014-t18-n1-s123-136.pdf

• Marciniak-Paprocka K. (2018) Metody pracy z osobami z niepełnosprawnościami– raport z badań pilotażowych. Student niepełnosprawny. Szkice i rozprawy. Nr 18 (11). dostęp: https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/1928/Metody%20pracy%20z%20osobami%20z%20niepe%C5%82nosprawno%C5%9Bciami.pdf?sequence=1

• Miosga L. (2005). Pomóż mi być: komunikacja i stymulacja zmysłowa osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością umysłową, Kraków

• Piszczek M. (2010). Poranny krąg czyli stymulacja sensoryczna według pór roku, Wydawnictwo KOMPENDIUM, Warszawa.

Twórcze metody pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną.Dostęp online:

http://www.osw.dabrowa.pl/wp-content/uploads/2018/04/tworczmetpracy.pdf

http://arteterapia.pl/arteterapia-dla-osob-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna-wybrane-problemy-teorii-i-praktyki/, dostęp z dnia 26.01.2021.

Efekty uczenia się:

KA7-WG5 - zna uwarunkowania procesu edukacyjnego w zależności od stopnia i rodzaju niepełnosprawności intelektualnej, normy i zasady organizowania przestrzeni szkolnej i optymalnego środowiska pracy dla uczniów z niepełnosprawnością (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe)

KA7_WK4 - posiada wiedzę dotyczącą merytorycznych i metodycznych podstaw prowadzenia zajęć, dostosowywania programów edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe)

KA7_UW4 - potrafi diagnozować złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne oraz projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb

edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe)

KA7_UK2 potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować

zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb możliwości uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz wykorzystywać zasady i

metody indywidualnego projektowania (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe)

KA7_UO2 umie dokonywać kontroli i oceny wyników nauczania, ewaluacji programu kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe)

KA7_KO1 - jest gotowy do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w

tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w

działania sprzyjające efektywności (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć).

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest:

• obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach – 2 godz., pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń),

• aktywność na zajęciach.

• wykonanie i omówienie zadania projektowego

Skala ocen:

91% -100% bdb

81% - 90% db+

71% - 80% db

61% - 70 % dst+

51% - 60% dst

50 % - ndst

Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest uzyskanie przez studenta 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji przedmiotu.

Student podpisuje się w protokole potwierdzając znajomość uzyskanej oceny z ćwiczeń.

Zakres tematów:

1. Organizowania przestrzeni szkolnej i optymalnego stanowiska pracy dla uczniów z niepełnostrawnością intelektualną.

2. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w szkole podstawowej. Specyfika realizacji treści programowych i ich adaptacjia w stosunku do potrzeb i możliwości uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.

3. Metody wspierania rozwoju zdolności poznawczych, umysłowych, społeczno-komunikacyjnych, emocjonalnych uczniów z niepełnosprawnością.

4. Analiza metody ośrodków pracy pod względem wykorzystania w ramach organizacji zajęć dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.

5.Analiza przebiegu przykladowych zajęć i konstruowanie przykładowych konspektów zajęć zintegrowanych z uwzglednieniem tematyki, celów głównych i szczegółowych, metod dydaktycznych, form pracy, środków dydaktycznych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.

6. Projektowanie zajęć z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w grupie zróżnicowanej.

Metody dydaktyczne:

dyskusja (seminaryjna, okrągłego stołu), giełda pomysłów; instruktaż, analiza dokumentów ucznia, metoda ćwiczeniowa.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 13:15 - 14:45, sala A209 (cwi)
Justyna Juszczak 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)