Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-3JDO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok SPC SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
zna podstawy i regulacje prawne edukacji uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębokim zna formy, zasady i metody oraz środki dydaktyczne nauczania i wychowania osób z NI zna specyfikę systemu pracy opiekuńczo – wychowawczej w placówkach specjalnych zna założenia i cele rehabilitacji społeczno – zawodowej osób z NI potrafi opracować konspekt zajęć oraz sprawozdanie z zajęć hospitowanych potrafi przeprowadzić zajęcia w szkole specjalnej, na podstawie zatwierdzonego przez nauczyciela konspektu zajęć potrafi skonstruować miesięczny plan pracy dydaktyczno wychowawczej w nauczaniu dzieci z niepełnosprawnością intelektualną potrafi planować i realizować działania edukacyjno – terapeutyczne w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną potrafi stosować odpowiednie formy pracy opiekuńczo – wychowawczej poszanowanie godności osobowej osób NI wrażliwość osób NI i ich rodziców/rodzeństwa/opiekunów potrafi współpracować w grupie motywacja do pracy/pracowitość |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok/ semestr: 3 rok/ 5 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: Wykład: 10 godzin Ćwiczenia : 10 godzin Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - Liczba godzin: - Udział w zajęciach 20 h - Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2 h Przygotowanie do zajęć: 8 h - Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu/egzaminu: 20h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 22 h/ 0,9 pkt ECTS - o charakterze praktycznym: 28 h/ 1,1 pkt ECTS |
Literatura: |
Antoszkiewicz E. Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016. Jędrzejowska A. Metodyka pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2020 Smyczek A, Dońska -Olszko M. Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016 Mazur P, Solecka B. Koncepcja nakładek uwzgledniających specjalne potrzeby edukacyjne w programach nauczania oraz scenariuszach zajęć/lekcji. ORE, Warszawa Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik. MEN, Warszawa 2010. Puchała E. Szkoła jako wspólnota osób. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Warszawa 2009. Wrona J (red), Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe MEN, część I i II, Warszawa, 2010. Zaremba L. Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG5,zna koncepcje edukacji i terapii uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz różnorodne uwarunkowania procesów edukacyjnych KA7_WK4,zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną KA7_UW4, umie diagnozować złożone sytuacje edukacyjne i terapeutyczne, projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów; KA7_UK2, potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć; KA7_UO2,jest gotów do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne KA7_KO1 jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej; |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest: • obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach – 2 godz., pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń), • aktywność na zajęciach. • wykonanie i omówienie zadania projektowego Skala ocen: 91% -100% bdb 81% - 90% db+ 71% - 80% db 61% - 70 % dst+ 51% - 60% dst 50 % - ndst Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest uzyskanie przez studenta 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji przedmiotu. Student podpisuje się w protokole potwierdzając znajomość uzyskanej oceny z ćwiczeń. Wykłady - Egzamin pisemny Zaliczenie przedmiotu: egzamin pisemny - test (ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia podczas egzaminu). Warunek przystąpienia do egzaminu: - zaliczenie ćwiczeń - obecność na wykładach (dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach - 2 godz., pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację przedmiotu) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kondracka | |
Prowadzący grup: | Justyna Juszczak, Monika Kondracka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Student: - zna podstawy i regulacje prawne edukacji uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębokim - zna formy, zasady i metody oraz środki dydaktyczne nauczania i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną - zna specyfikę systemu pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach specjalnych - zna założenia i cele rehabilitacji społeczno–zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną Umiejętności: - potrafi opracować konspekt zajęć oraz sprawozdanie z zajęć hospitowanych potrafi przeprowadzić zajęcia w szkole specjalnej, na podstawie zatwierdzonego przez nauczyciela konspektu zajęć - potrafi skonstruować miesięczny plan pracy dydaktyczno-wychowawczej w nauczaniu dzieci z niepełnosprawnością intelektualną - potrafi planować i realizować działania edukacyjno–terapeutyczne w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną - potrafi stosować odpowiednie formy pracy opiekuńczo – wychowawczej Kompetencje społeczne: - poszanowanie godności osobowej osób NI - wrażliwość osób NI i ich rodziców/rodzeństwa/opiekunów - potrafi współpracować w grupie - motywacja do pracy/pracowitość |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1.Model pracy z uczniem z lekką i głębszą niepełnosprawnością intelektualną. 2.Dostosowanie organizacji nauczania do specjalnych potrzeb ucznia z niepełnosprawnością intelektualną 3. Aktywizacja w pracy ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Teoretyczne podstawy wspierania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. 5.Cele, zasady wspierania rozwoju zdolności poznawczych, umysłowych, społeczno-komunikacyjnych, emocjonalnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. |
|
Literatura: |
1. Antoszkiewicz E. Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016. 2. Jędrzejowska A. Metodyka pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2020 3. Smyczek A, Dońska -Olszko M. Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016 4. Mazur P, Solecka B. Koncepcja nakładek uwzgledniających specjalne potrzeby edukacyjne w programach nauczania oraz scenariuszach zajęć/lekcji. ORE, Warszawa 5. Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik. MEN, Warszawa 2010. 6. Puchała E. Szkoła jako wspólnota osób. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Warszawa 2009. 7. Wrona J (red), Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe MEN, część I i II, Warszawa, 2010. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kondracka | |
Prowadzący grup: | Justyna Juszczak, Monika Kondracka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Student: - zna podstawy i regulacje prawne edukacji uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębokim - zna formy, zasady i metody oraz środki dydaktyczne nauczania i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną - zna specyfikę systemu pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach specjalnych - zna założenia i cele rehabilitacji społeczno–zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną Umiejętności: - potrafi opracować konspekt zajęć oraz sprawozdanie z zajęć hospitowanych potrafi przeprowadzić zajęcia w szkole specjalnej, na podstawie zatwierdzonego przez nauczyciela konspektu zajęć - potrafi skonstruować miesięczny plan pracy dydaktyczno-wychowawczej w nauczaniu dzieci z niepełnosprawnością intelektualną - potrafi planować i realizować działania edukacyjno–terapeutyczne w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną - potrafi stosować odpowiednie formy pracy opiekuńczo – wychowawczej Kompetencje społeczne: - poszanowanie godności osobowej osób NI - wrażliwość osób NI i ich rodziców/rodzeństwa/opiekunów - potrafi współpracować w grupie - motywacja do pracy/pracowitość |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1.Model pracy z uczniem z lekką i głębszą niepełnosprawnością intelektualną. 2.Dostosowanie organizacji nauczania do specjalnych potrzeb ucznia z niepełnosprawnością intelektualną 3. Aktywizacja w pracy ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Teoretyczne podstawy wspierania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. 5.Cele, zasady wspierania rozwoju zdolności poznawczych, umysłowych, społeczno-komunikacyjnych, emocjonalnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. |
|
Literatura: |
1. Antoszkiewicz E. Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016. 2. Jędrzejowska A. Metodyka pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2020 3. Smyczek A, Dońska -Olszko M. Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016 4. Mazur P, Solecka B. Koncepcja nakładek uwzgledniających specjalne potrzeby edukacyjne w programach nauczania oraz scenariuszach zajęć/lekcji. ORE, Warszawa 5. Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik. MEN, Warszawa 2010. 6. Puchała E. Szkoła jako wspólnota osób. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Warszawa 2009. 7. Wrona J (red), Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe MEN, część I i II, Warszawa, 2010. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.