Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia edukacji 380-DS5-1SOE
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Karkowska M, Socjologia wychowania wybrane elementy. Mechanizmy socjalizacji i edukacja szkolna. Łódź 2010

Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010

Lewowicki T., Szczurek – Boruta A., Grabowska B., Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Kraków 2005

Mikiewicz P.,Socjologia Edukacji, teorie, koncepcje pojęcia, Warszawa 2016

Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, Łódź 2010

Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011

Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2004

Szymański M.J., Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Kraków 2013

Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998

Zemło M., Nowa socjologia edukacji, Białystok 1996

Znaniecki, Społeczeństwo i wychowanie. Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973.

Literatura uzupełniająca:

Domański H.,Zmiany stratyfikacji społecznej w Polsce, Warszawa 2008

Marshall Gordon (red.) Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa 2006

Mielecka H., (red.) Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Kielce 2000

Sztompka P., Socjologia, Kraków 2007

Efekty uczenia się:

WIEDZA, absolwent zna i rozumie:

KA7_WG4 zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju, oraz uwarunkowane wpływem czynników środowiskowych i sposoby dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych, uszczegóławiając:

Zna i rozumie zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju, a także uwarunkowane wpływem czynników środowiskowych, takich jak status społeczno-ekonomiczny rodziny, kultura, normy społeczne, kapitał społeczny oraz struktura i funkcjonowanie systemu edukacyjnego. Rozumie sposoby dostosowywania zadań rozwojowych i edukacyjnych do tych potrzeb, uwzględniając nierówności społeczne, mechanizmy reprodukcji społecznej oraz wpływ instytucji edukacyjnych na procesy socjalizacji i mobilności społecznej.

- forma weryfikacji w grupie 2, 3 i 4 kolokwium pisemne i wypowiedzi ustne podczas zajęć. Sposób weryfikacji w grupie1: ocena aktywności w trakcie zajęć, Kolokwium.

KA7_WK3 rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów, uszczegóławiając:

Student zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów, uwzględniając kontekst społeczny, kulturowy i instytucjonalny. Rozumie, w jaki sposób nauczyciel wpływa na kształtowanie norm, wartości i tożsamości uczniów, a także jak jego działania mogą przyczyniać się do reprodukcji lub zmiany struktur społecznych. Zna mechanizmy autorytetu, wpływu społecznego oraz interakcji w klasie.

- forma weryfikacji w grupie 2, 3 i 4: kolokwium pisemne i wypowiedzi ustne podczas zajęć. Sposób weryfikacji w grupie 1: ocena aktywności w trakcie zajęć, Kolokwium.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:

KA7_KO3 rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ichwpływu na funkcjonowanie dzieci lub uczniów, a także podejmowania współpracy na rzecz dobra dzieci lub uczniów i tych środowisk, uszczegóławiając:

Student nabywa kompetencje w zakresie analizy i rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego, uwzględniając czynniki społeczno-ekonomiczne, kulturowe i instytucjonalne oraz ich wpływ na funkcjonowanie dzieci lub uczniów. Rozumie, w jaki sposób struktura społeczna, kapitał społeczny, normy kulturowe, a także polityka edukacyjna kształtują warunki nauki i wychowania. Potrafi identyfikować bariery i nierówności edukacyjne wynikające z kontekstu społecznego oraz podejmować współpracę z instytucjami lokalnymi, organizacjami społecznymi i rodzinami na rzecz wspierania rozwoju dzieci i młodzieży, a także wzmacniania zasobów społecznych środowiska lokalnego.

- forma weryfikacji w grupie 2, 3 i 4: kolokwium pisemne i wypowiedzi ustne podczas zajęć. Sposób weryfikacji w grupie 1: ocena aktywności w trakcie zajęć, Kolokwium.

Metody i kryteria oceniania:

Grupa 1:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

- uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium;

- znajomość wybranych fragmentów lektur podstawowych

- aktywność (max 3 punkty do otrzymania za aktywność)

-praca grupowa na wybrane tematy na zajęciach

Ocenę końcową warunkuje, ilość punktów uzyskanych z kolokwium+ aktywność.

Kolokwium zaliczeniowe będzie się składać z pytań zamkniętych. Student musi uzyskać łącznie 51% punktów z kolokwium zaliczeniowego. Punkty z aktywności są sumowane z punktami z kolokwium i przeliczane na procenty.

Dopuszczalna liczba godzin nieobecności studenta na zajęciach, która nie wymaga zaliczenia podczas indywidualnych konsultacji oraz nie wpływa na ocenę końcową z ćwiczeń to jedne ćwiczenia

Grupa 2, 3 i 4:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z kolokwium zaliczeniowego, które odbędzie się w terminie ostatnich zajęć z przedmiotu, w formie testu składającego się z pytań zamkniętych oraz półotwartych. W sytuacji wysokiej aktywności podczas zajęć w formie częstych wypowiedzi, uczestnictwa w dyskusji, wyciągania trafnych wniosków w ciągu semestru istnieje możliwość zwolnienia z pisania kolokwium z oceną bardzo dobrą. Warunkiem koniecznym jest posiadanie obecności w liczbie 50%+1. Możliwa jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona. Każdą kolejną nieobecność należy zaliczyć w formie indywidualnie ustalonej z prowadzącą, nie później niż 2 tygodnie po zajęciach, na których było się nieobecnym.

Zakres tematów:

grupa 1:

1. Wprowadzenia do tematu

2. Socjologia edukacji ujęcie teoretyczne

3. Procesy społeczne- kontekst zmian w edukacji. Wychowanie i kształcenie jako element edukacji.

4. Socjalizacja w społeczeństwie tradycyjnym nowoczesnym i ponowoczesnym

5.Równość szans i społeczna nierówność osiągnięć edukacyjnych. Współczesne szkolnictwo elitarne.

6. Instytucje społeczne rodzina, szkoła, w perspektywie socjologii edukacji. Praca w grupach

Grupa 2, 3 i 4:

Socjologia edukacji wobec pedagogiki

Nauczyciel - rola i obowiązki w perspektywie społecznej

Rodzina wobec edukacji

Grupa rówieśnicza środowiskiem funkcjonowania ucznia - szanse i zagrożenia

Normy i struktura w grupie rówieśniczej

Metody dydaktyczne:

konsultacje, projekty, wykłady, dyskusja, metody projekcyjne, studium przypadku, analiza literatury, burza mózgów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 13:15 - 14:45, sala A112 (war)
Natalia Głódź 20/ szczegóły
2 co drugi czwartek (parzyste), 11:30 - 13:00, sala C2.2 (wyk)
Justyna Konopelko 21/ szczegóły
3 co drugi czwartek (nieparzyste), 9:45 - 11:15, sala C2.2 (wyk)
Justyna Konopelko 21/ szczegóły
4 co drugi czwartek (parzyste), 9:45 - 11:15, sala C2.2 (wyk)
Justyna Konopelko 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)