Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji technicznej 380-DS5-2IBA
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

PRZYKŁADOWE PUBLIKACJE DLA DZIECI (PRACA PODCZAS ĆWICZEŃ)

Izabela Winiewicz-Cybulska [tekst, ilustracje], Wioletta Kanik [projekt okładki i layoutu], Wojciech Górski [opracowanie graficzne], Agnieszka Niegowska [redakcja], & Dominika Korzeniowska [korekta]. (2023). Jakie to rzemiosło? Zawody dawniej i dziś: Atlas dla dzieci. Wydawnictwo SBM.

Jarosław Górski [tekst], Wioletta Kanik [opracowanie graficzne], Agnieszka Niegowska [redakcja], & Tomasz Łabonarski [korekta]. (2022). Jaki to wynalazek? Atlas dla dzieci. Wydawnictwo SBM.

Iwona Krzemińska [tekst], Wioletta Kanik [opracowanie graficzne, skład, przygotowanie do druku i projekt okładki], Robert Chamczyk [redakcja], & Tomasz Łabonarski [korekta]. (2020). Jaki to zawód? Atlas dla dzieci. Wydawnictwo SBM.

Janusz Jabłoński [tekst], Wioletta Kanik [opracowanie graficzne], Elżbieta Wójcik [redaktor prowadząca], Agnieszka Boniatowska [redakcja], & Karolina Hyży [korekta]. (2019). Jaki to pojazd? Atlas dla dzieci (II [2022]). Wydawnictwo SBM.

Zbigniew Przyrowski. (1997). Techniczne abecadło: Leksykon dla dzieci. Państwowe Wydawnictwo Wiedza Powszechna.

PRZYKŁADOWE ENCYKLOPEDIE NAUKI I TECHNIKI (PRACA PODCZAS ĆWICZEŃ)

Susanna Addario [ilustracje], Ferrucchio Cucchiarini [ilustracje], Giuliano Fornari [ilustracje], Nicholas Harris, Sarah Hartley, Nicki Palin [ilustracje], Alessandro Rabatti [ilustracje], Claudia Saraceni [ilustracje], Katie Sexton, Ivan Stalio [ilustracje], Ruth Symons, Thomas Trojer [ilustracje], & Erica Williams. (2017). Technika: Encyklopedia dla dzieci. Wydawnictwo Ibis [Poznań] : Omnibus [Żychlin].

Annabel Craig (with Peter Bull [ilustracje], Ian Jackson [ilustracje], Chris Lyon [ilustracje], Martin Newton [ilustracje], Steve Page [ilustracje], Russell Punter [ilustracje], Cliff Rosney, John Shackell [ilustracje], Guy Smith [ilustracje], & Robert Walster [ilustracje]). (1991). Encyklopedia nauki i techniki dla dzieci (Tomasz Misiak, Tłum.). Res Polona.

ZASOBY REKOMENDOWANE DO SAMODZIELNEJ LEKTURY

Wioleta Wieczorek-Płochocka. (2023). Wychowanie do techniki: Zajęcia techniczne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie.

Fryderyk Drejer. (2010). Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Kolegium Karkonoskie (Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa). https://www.dbc.wroc.pl/Content/4240/wychowanie.pdf (dostęp: 18 września 2024).

Krzysztof Kraszewski. (2001). Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Zbigniew Przyrowski. (1997). Techniczne abecadło: Leksykon dla dzieci. Państwowe Wydawnictwo Wiedza Powszechna.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia techniczne w zakresie umożliwiającym ich aplikację w projektowaniu działań związanych z edukacją w klasach I-III

[KA7_WG13, sposób weryfikacji – odpowiedź ustna].

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi funkcjonalnie posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu techniki wiążącymi się w szczególności z treściami różnych edukacji wczesnoszkolnych

[KA7_UW6, sposób weryfikacji – ocena efektów przebiegu pracy zespołowej w trakcie ćwiczeń].

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do autorefleksji nad własnymi dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi w zakresie podstawowej wiedzy technicznej

[KA7_KK4, sposób weryfikacji – ocena aktywności].

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny oraz zaliczenia z ćwiczeń jest aktywny udział (przygotowanie do ćwiczeń, zaangażowanie studenta) w minimum 90% czasu zajęć, w tym: znajomość omawianych zagadnień teoretycznych (odpowiedź ustna – wypowiedzi studenta w toku zajęć); uczestnictwo w pracach indywidualnych i grupowych podlegających ocenie. Nieobecność na zajęciach jest możliwa do zaliczenia w ciągu trzech tygodni od dnia absencji. Obowiązuje zaliczenie ustne stanowiące podstawę oceny końcowej. W ocenianiu stosowana jest skala procentowa:

• 0-50% – niedostateczny;

• 51-60% – dostateczny;

• 61-70% – dostateczny z plusem;

• 71-80% – dobry;

• 81-90% – dobry z plusem;

• 91-100% – bardzo dobry.

Zakres tematów:

I. Założenia oraz cele edukacji technicznej w klasach I-III – wprowadzenie do ćwiczeń [45 minut]

II. Publikacje oraz multimedia o tematyce technicznej dla dzieci jako źródła wspierające realizację treści kształcenia ogólnotechnicznego [45 minut]

III. Dziecko w otoczeniu współczesnej techniki – wśród rzeczy, czynności i zjawisk [45 minut]

IV. Warunki bezpieczeństwa dzieci lub uczniów w otoczeniu techniki [90 minut]

V. Treści kształcenia ogólnotechnicznego uczniów przez pryzmat wybranych obszarów technicznej działalności człowieka [5 x 90 minut]:

1) rola oraz specyfika wybranych rzemiosł oraz gałęzi przemysłu;

2) charakterystyka głównych rodzajów metali oraz ich najważniejsze zastosowania;

3) podstawowe informacje o pozyskiwaniu, obróbce i rodzajach drewna;

4) pozyskiwanie, zastosowania i rodzaje papieru dawniej i dziś;

5) szkło i ceramika – podstawowe rodzaje, obróbka i zastosowania;

6) rola głównych paliw kopalnych, ich pozyskiwanie, rodzaje i cechy;

7) produkcja, rodzaje, właściwości i zastosowania tworzyw sztucznych;

8) surowce i wyroby włókiennicze – rodzaje, cechy oraz zastosowania;

9) produkcja i przetwórstwo żywności na przykładzie współczesnego rolnictwa;

10) sposoby wykorzystywania wybranych sił natury przez człowieka;

11) rola energii elektrycznej oraz główne sposoby jej wytwarzania;

12) rodzaje i specyfika wybranych środków transportu lądowego;

- transport samochodowy – drogi oraz pojazdy, które się po nich poruszają;

- transport szynowy – kolej, tramwaj, metro oraz związana z nimi infrastruktura;

13) wybrane rodzaje, cechy i funkcje środków transportu wodnego;

14) wybrane informacje o lotnictwie oraz głównych rodzajach statków powietrznych;

15) ludzie, ważniejsze wydarzenia i technologie w podboju kosmosu.

Metody dydaktyczne:

1) metoda projektu,

2) konwersacja,

3) dyskusja,

4) gry dydaktyczne,

5) mapa myśli,

6) metoda zadań praktycznych,

7) praca z tekstem.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 11:30 - 13:00, sala A203 (cwi)
Adam Naruszewicz 20/ szczegóły
2 każdy piątek, 8:00 - 9:30, sala A203 (cwi)
Adam Naruszewicz 20/ szczegóły
3 każdy piątek, 13:15 - 14:45, sala A203 (cwi)
Adam Naruszewicz 21/ szczegóły
4 każdy piątek, 15:00 - 16:30, sala A203 (cwi)
Adam Naruszewicz 20/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)