Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wychowania w przedszkolu cz.2 380-DS5-3AJK2
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Dudzińska, I., (1976). Metodyka wychowania w przedszkolu,. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. (rozdział: Spacery i wycieczki, s. 93-131)

Leżańska, W., Płóciennik, E., (2021). Pedagogika przedszkolna z metodyką. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E., (2016). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski, Kraków: Bliżej Przedszkola.

Klim-Klimaszewska, A., (2021). Sytuacje edukacyjne w wychowaniu dziecka w wieku przedszkolnym. Siedlce Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich.

Czasopisma: Bliżej Przedszkola, Wychowanie w Przedszkolu, Przedszkolne ABC

Efekty uczenia się:

KA7_WG2 Student charakteryzuje klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także krytycznie je ocenia i twórczo z nich korzysta (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena pracy pisemnej);

KA7_WG6 Student wykazuje się znajomością metodyki wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć);

KA7_WG7 Student wyjaśnia znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci (sposób weryfikacji: ćwiczenia praktyczne, ocena aktywności w trakcie zajęć);

KA7_UW3 Student wykorzystuje w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci oraz grupy (sposób weryfikacji: ćwiczenia praktyczne, ocena aktywności w trakcie zajęć);

KA7_UW4 Student dobiera, tworzy, testuje i modyfikuje materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena pracy zespołowej (prezentacji));

KA7_UK2 Student poprawnie posługuje się językiem polskim i obcym oraz wykazuje troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci (sposób weryfikacji: ocena wypowiedzi ustnej podczas zajęć oraz prac pisemnych);

KA7_UO3 Student identyfikuje spontaniczne zachowania dzieci jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystuje je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć);

KA7_KK4 Student dokonuje autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi (sposób weryfikacji: ustna samoocena na zakończenie zajęć);

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczeniem przedmiotu będą:

-obecność*,

-aktywność na zajęciach,

-realizacja prac cząstkowych wykonywanych na ocenę/punkty, przy czym 51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do otrzymania oceny pozytywnej końcowej z ćwiczeń.

Punktacja:

91% -100% bdb

81% - 90% db+

71% - 80% db

61% - 70 % dst+

51% - 60% dst

0% - 50 % ndst

*Dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona. Zaliczeniem każdej kolejnej nieobecności będzie odpowiedź ustna lub referat, na podany temat, przedstawiony podczas konsultacji - w ciągu dwóch tygodni od powrotu na zajęcia.

50% nieobecności upoważnia osobę prowadzącą do niezaliczenia przedmiotu.

Zakres tematów:

Współpraca z rodziną w toku edukacji przedszkolnej (2h)

Organizowanie życia w grupie przedszkolnej jako działania sprzyjające rozwojowi dziecka (2h)

Społeczny obszar rozwoju dziecka; wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi (2h)

Przygotowanie dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego - gotowość dziecka oraz gotowość szkoły (2h)

Wykorzystanie potencjału środowiska lokalnego do realizacji treści programowych (4h)

Możliwe działania nauczyciela wspierające emocjonalny obszar rozwoju dziecka (2h)

Środowisko społeczne i przyrodnicze jako źródło doznań estetycznych (4h)

Rozwój czytelnictwa wśród dzieci (4h)

Inspirowanie dzieci do podejmowania samodzielnej aktywności poznawczej w różnych obszarach rzeczywistości (4h)

Sytuacje doświadczania różnych sposobów przekazywania idei między twórcą a odbiorcą w tekstach pisanych (drukowanych i cyfrowych), teatrze, filmie, tańcu, grach, sztuce i wzornictwie, muzyce i architekturze, a także w formach hybrydowych (4h)

Metody dydaktyczne:

dyskusja, rozmowa, pogadanka, pokaz, praca z tekstem, metody ćwiczebne, metody praktyczne, metoda problemowa

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 11:30 - 13:00, sala B224 (cwi)
Magdalena Bartoszewicz 20/ szczegóły
2 każda środa, 13:15 - 14:45, sala B224 (cwi)
Magdalena Bartoszewicz 22/ szczegóły
3 każda środa, 11:30 - 13:00, sala B223 (cwi)
Agnieszka Laskowska 20/ szczegóły
4 każda środa, 13:15 - 14:45, sala B223 (cwi)
Agnieszka Laskowska 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)