Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aktywność intelektualna dziecka 380-DS5-3JEC
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

Uszyńska–Jarmoc, J., Dudel B., Głoskowska–Sołdatow, M. (red.). (2013). Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej. Kraków–Białystok: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Sternberg, R.J., Spear-Swerling, L., (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.

Sternberg, R.J., Jarvin, L., Grigorenko, E.L., (2018). Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Czaja-Chudyba, I. (2020). Myślenie krytyczne w edukacji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Płóciennik, E. (2016). Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Muchacka, B., Kurcz, J. (red.). (2006). Wspieranie dziecięcej kreatywności. Nowy Sącz: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa

Filipiak, E. (red.). (2015). Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce. Bydgoszcz: Agencja Reklamowo – Wydawnicza ArtStudio.

Filipiak, E., Lemańska–Lewandowska, E. (red.) (2015). Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwość aplikacji. Bydgoszcz: Agencja Reklamowo – Wydawnicza ArtStudio.

Filipiak, E. (red.) (2008). Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Lutomski, G. (red.) (1994). Uczyć inaczej. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Bałachowicz, J. (2009). Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie.

Leksicka, K. (1997). Próba spełniania marzeń. Wrocław: Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne.

Helm, J., Katz, L.G. (2003). Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej. Warszawa: Wydawnictwa CODN: Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży.

Michalak, R. (2010). Metody wyzwalające aktywność dziecka. W: H. Sowińska, E. Misiorna, R. Michalak (red.). Konteksty edukacji zintegrowanej, Poznań: Wydawnictwo "Eruditus".

Jaszczyszyn, E., Szada–Borzyszkowska, J. (red.). (2010). Edukacja dziecka – mity i fakty. Białystok: Trans Humana.

Uszyńska–Jarmoc, J. (2019). O potrzebie budowania koncepcji uczenia się, jak się uczyć. W: L. Hurmo, D. Klus – Stańska, M. Łojko, Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza "IMPULS".

Filipiak, E. (2011). Z Wygotskim i Braunerem w tle. Słownik pojęć kluczowych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Efekty uczenia się:

KA7_WG6 Student wykazuje się znajomością metodyki wykonywania zadań – normy, procedury i dobrych praktyk stosowanych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej (sposób weryfikacji: analiza działań metodycznych w formie ustnej lub pisemnej);

KA7_UW3 Student wykorzystuje w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy (sposób weryfikacji: ocena prezentowanych na forum grupy proponowanych działań metodycznych);

KA7_UW4 Student dobiera, tworzy, testuje i modyfikuje materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia (sposób weryfikacji: obserwacja prowadzonych zajęć przez studenta);

KA7_UO2 Student rozwija kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów (sposób weryfikacji: analiza proponowanych działań w formie ustnej lub pisemnej);

KA7_KK2 Student dąży do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej (sposób weryfikacji: wypowiedzi ustne podczas zajęć).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczeniem ćwiczeń będzie:

- kolokwium (zadania otwarte i zamknięte),

- aktywność studenta na zajęciach,

- obecność na zajęciach.

Dopuszczalna jest 1 nieobecność. Zaliczeniem kolejnej nieobecności będzie odpowiedź ustna lub referat, na podany temat, przedstawiony podczas konsultacji - w ciągu 2 dwóch tygodni od powrotu na zajęcia.

50% nieobecności upoważnia osobę prowadzącą do niezaliczenia przedmiotu.

Liczba punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu.

Punktacja:

91% -100% bdb

81% - 90% db+

71% - 80% db

61% - 70 % dst+

51% - 60% dst

50 % - ndst

Zakres tematów:

Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie wczesnej edukacji (4h):

- Istota i rodzaje kompetencji kluczowych.

- Konstruktywizm poznawczy i społeczny jako podstawa teoretyczna nabywania kompetencji kluczowych.

- Uczenie się dzieci jako warunek ich rozwoju i nabywania kompetencji kluczowych. Uczenie się dziecka według L. S. Wygotskiego, strefa najbliższego i aktualnego rozwoju dziecka.

Metody organizowania uczenia się dziecka w praktyce edukacyjnej (6h):

- metoda inicjowania zabaw spontanicznych,

- metoda projektowania okazji edukacyjnych,

- metoda projektów.

Istota aktywnego uczestnictwa ucznia i nauczyciela. Klasyfikacja możliwych rodzajów aktywności edukacyjnej dziecka w przedszkolu i w szkole – analiza scenariuszy pracy z dziećmi (2h).

Rodzaje uczenia się - porównywanie możliwego przebiegu i efektów uczenia się dzieci w zależności od rodzaju uczenia się (4h).

Style działań edukacyjnych nauczyciela (2h).

Metodyka rozwijania zdolności i mądrości na poziomie wczesnej edukacji . Analiza przykładów sytuacji edukacyjnych służących rozwijaniu mądrości dzieci (2h).

Jak nauczyć dzieci myślenia? – umiejętności i strategie działań nauczyciela, które pozwolą skutecznie uczyć poprawnego myślenia (2h).

Zastosowanie gier i zabaw w rozbudzaniu aktywności intelektualnej dzieci (2h).

Analiza i krytyczna interpretacja gotowych projektów edukacyjnych (2h).

Projektowanie działań z dziećmi zgodnie z uzyskaną wiedzą naukową (4h).

Metody dydaktyczne:

dyskusja, metoda zajęć praktycznych, metoda problemowa, metoda symulacyjna, metoda projektu

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:30 - 13:00, sala C2.2 (wyk)
Agnieszka Laskowska 21/ szczegóły
2 każdy czwartek, 13:15 - 14:45, sala C2.2 (wyk)
Agnieszka Laskowska 22/ szczegóły
3 każda środa, 9:45 - 11:15, sala B224 (cwi)
Magdalena Bartoszewicz 20/ szczegóły
4 każda środa, 15:00 - 16:30, sala B224 (cwi)
Magdalena Bartoszewicz 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)