Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kierunki wychowania w pedagogice XX wieku 380-OS2-1KWP
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

M. Montessori, Domy dziecięce, Warszawa 2005.

L. Chmaj, Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Warszawa 1963.

E. Key, Stulecie dziecka, Warszawa 1928 (wznowienie 2005).

W. Okoń, Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997.

B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2005.

S. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce 1998.

T. Fetzki, Jeszcze jeden zapomniany geniusz, Biuletyn Historii Wychowania, 2019.

Ł. Kalisz, Wychowanie bez przemocy w systemie prewencyjnym Jana Bosko, Rocznik Teologii Katolickiej, 2011.

A. Łuczyński, System prewencyjny w działalności wychowawczej św. Jana Bosko, Wydawnictwo KUL, 2012.

E. Wolter, Nowe wychowanie, Kwartalnik Naukowy, 2014.

Efekty uczenia się:

KP7_WG1, KP7_WG3, KP7_UW1, KP7_UK3, KP7_KK3

WIEDZA, absolwent zna i rozumie:

- zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym

- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania

UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:

- posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów opiekuńczo-wychowawczych oraz edukacyjnych

- posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (w tym dotyczącymi ochrony własności intelektualnej)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:

- docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach,

Aktywność

Kolokwium (min. 51 % przewidzianej punktacji)

Prezentacja

Zakres tematów:

Problematyka zajęć, metody i formy organizacji zajęć oraz warunki zaliczenia przedmiotu, literatura przedmiotu.

Kierunki wychowania w pedagogice XX wieku.

Nowe wychowanie - nowa myśl pedagogiczna. Krytyka szkoły tradycyjnej.

Koncepcje pedagogiczne: J. Bosko, E. Key, H. Parkhurst, O. Decroly, M. Montessori, É. Seguin, R. B. Powell, J. Korczak, C. Freinet, Metoda winnetkowska, metoda projektu.

Baśń jako narzędzie terapeutyczne w pedagogice XX wieku.

Ewaluacja wyników kształcenia.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja, film, praca w tekstem, praca w grupie

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (parzyste), 13:15 - 14:45, sala B123 (cwi)
co druga środa (parzyste), 15:00 - 16:30, sala B123 (cwi)
Łukasz Kalisz, Sylwia Romanowska-Jonio 18/ szczegóły
2 co druga środa (nieparzyste), 13:15 - 14:45, sala B123 (cwi)
co druga środa (nieparzyste), 15:00 - 16:30, sala B123 (cwi)
Sylwia Romanowska-Jonio, Łukasz Kalisz 17/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)