Kierunki wychowania w pedagogice XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS2-1KWP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kierunki wychowania w pedagogice XX wieku |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. POW stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem i celem przedmiotu jest przedstawienie treści związanych ze współczesnymi teoriami i nurtami wychowania oraz wybranymi ideologiami wychowania XX i XXI wieku. Teorie te są podstawą konstruowania wiedzy dotyczącej studiowanej problematyki, a także podstawą rozwijania umiejętności i kompetencji społecznych. |
Pełny opis: |
Profil kształcenia: ogólnoakademicki Moduł kształcenia: Podstawy działań pedagogicznych Forma studiów: stacjonarne Kierunek: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza Rok studiów: 1rok drugiego stopnia /semestr 2 Brak wymagań wstępnych Liczba godzin zajęć dydaktycznych – 45 h wykłady – 15 h ćwiczenia – 30 h Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pogadanka, pokaz, praca z tekstem, gry wychowawcze. Punkty ECTS – 5 p. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 45 godz. - udział w konsultacjach: 18 godz. - przygotowanie do zajęć: 40 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 23 godz. Razem: 126 godzin, co odpowiada 5p.ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 63 h (2,5 p. ECTS) - o charakterze praktycznym – 63 h (2,5 p. ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: L. Chmaj, Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Warszawa 1963. G. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. E. Key, Stulecie dziecka, Warszawa 1928 (wznowienie 2005). B. Matyjas, Z. Ratajek, E. Trafiałek, Orientacje i kierunki w pedagogice współczesnej. Zarys problematyki, Kielce 1997. Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, Warszawa 1996, t. 1; red. Cz. Kupisiewicz, Warszawa 2000, t. 2. B. Nawroczyński, Współczesne prądy pedagogiczne, Warszawa 1947. W. Okoń, Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. Perspektywy i kierunki rozwoju pedagogiki, red. J. Gnitecki, S. Pałka, Kraków 1999. B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2005. S. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce 1998. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1998, t. III, księga 1-2. |
Efekty uczenia się: |
KP7_WG1, KP7_WG3, KP7_UW1, KP7_UK3, KP7_KK3 WIEDZA, absolwent zna i rozumie: - zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych i potrafi ją analizować i poddać ocenie krytycznej - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania, poddaje dyskusji zasadność zastosowania danego modelu wychowania Sposób weryfikacji - zaliczenie pisemne w formie testu, aktywność podczas zajęć. UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: - obserwować, wyszukiwać i przetwarzać informacje (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów opiekuńczo-wychowawczych oraz edukacyjnych - posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (w tym dotyczącymi ochrony własności intelektualnej) Sposób weryfikacji - aktywność podczas zajęć i konsultacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: - potrafi wartościować znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga Sposób weryfikacji - aktywność podczas zajęć |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie wykładów na ocenę zaliczenie ćwiczeń na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dąbrowska, Łukasz Kalisz | |
Prowadzący grup: | Joanna Dąbrowska, Łukasz Kalisz, Sylwia Romanowska-Jonio | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Wróblewska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kalisz, Sylwia Romanowska-Jonio, Urszula Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.