Literatura: |
Literatura podstawowa
Bokszański Z. , Stereotypy a kultura, Wrocław 1997
Lewowicki T., Szczurek-Boruta A. (red.), Szkoła na pograniczach. Katowice, 2000.
Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur, Białystok 2020.
Nikitorowicz J., Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości, Kraków 2018.
Nikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2005.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2004.
Weigl B., Maliszkiewicz B., Inni to także my: mniejszości narodowe w Polsce Białorusini, Cyganie, Litwini, Niemcy, Ukraińcy, Żydzi. Program edukacji wielokulturowej w szkole podstawowej, Gdańsk 1998.
Weigl B., Stereotypy i uprzedzenia etniczne u dzieci i młodzieży: studium empiryczne, Warszawa 1999.
Literatura uzupełniająca
Chrost M. (red.), Dziedzictwo kulturowo-historyczne regionu: pedagogika międzykulturowa i regionalna - aspekty dydaktyczne, Kraków 2013.
Czerwiński T., Polska wielu kultur i religii, Warszawa 2013.
Grzybowski P. P., Edukacja europejska. Od wielokulturowości ku międzykulturowości, Kraków 2009.
Januszewska E., Markowska-Manista U., Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną, Warszawa 2017.
Kapuściński R., Ten Inny, Kraków 2007.
Lachowicz B (red.), Uczniowie z różnych kultur w szkole, Warszawa 2015.
Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Szafrańska A. (red.) ,Edukacja małego dziecka, t. 17: Sytuacja społeczna dzieci w rodzinie, przedszkolu i szkole, Cieszyn - Kraków 2022.
Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Szafrańska A. (red.) ,Edukacja małego dziecka, t.14: Konteksty społeczne i międzykulturowe, Kraków 2019.
Markowska-Manista U., Dąbrowa E., Uczeń jako „Inny” w polskiej przestrzeni edukacyjnej – krytyczne spojrzenie na szkołę w kontekście zróżnicowania kulturowego, „Edukacja Międzykulturowa” 2016, nr 5.
Nikitorowicz J. , Młynarczuk-Sokołowska A., Namiotko U. (red.), Przestrzenie międzykulturowe w badaniach i praktyce edukacyjnej, Białystok 2019.
|
Efekty uczenia się: |
Student/studentka z zakresu wiedzy:
- zna i rozumie zadania przedszkola i szkoły jako środowisk wychowawczych, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące istotne z perspektywy założeń pedagogiki międzykulturowej ( KA7_WK6; weryfikacja: wykonanie zadań podczas zajęć, ocena przygotowanego projektu).
Student/studentka w zakresie umiejętności:
- potrafi efektywnie pracować w środowiskach zróżnicowanych pod względem kulturowym, uwzględniając cele i zadania pedagogiki międzykulturowej w planowaniu, projektowaniu i realizacji działalności edukacyjnej (KA7_UK4; weryfikacja: ocena przygotowanego projektu, obserwacja).
Student/studentka w zakresie kompetencji społecznych:
- jest gotów/a do rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ich wpływu na funkcjonowanie dzieci lub uczniów, a także podejmowania współpracy na rzecz dobra dzieci lub uczniów i tych środowisk (KA7_KO3; weryfikacja: samoocena, obserwacja).
|