Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
- Ambrozik W., Wpływ koncepcji behawioralnych na współczesne systemy resocjalizacji instytucjonalnej, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej 2013, Nr 2, s.9-23.
- Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja: zarys koncepcji rozwijania potencjałów, Resocjalizacja Polska 2014, Nr 7, s. 13-28.
- Kowalczyk M.H., Współczesne koncepcje oddziaływań resocjalizacyjnych wobec osób z zaawansowanymi przejawami zaburzeń w zachowaniu i niedostosowania społecznego, Polska Myśl Pedagogiczna 2020, Nr 6, s. 113–130.
- Siemionow J., Poznawcza koncepcja funkcjonowania człowieka, odniesienia do resocjalizacji nieletnich: możliwości zmiany w kierunku jednostki samodzielnej, Resocjalizacja Polska 2012, Nr 3, s. 227-236.
- Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. poz. 1700 z późn. zm
Literatura dodatkowa:
- Górecki P., Kobes P., Konarska-Wrzosek V., Wspieranie i resocjalizacja nieletnich. Komentarz, Warszawa 2023.
- Opora R., Breska R., Jezierska J., Piechowicz M. (red.), Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Warszawa 2017.
- Ozga E., Program profilaktyki zagrożeń w środowisku lokalnym (w:) Z. Gawlina (red.) Kształtowanie postaw czynnych i więzi środowiskowych, Kraków 2001, s. 103 – 112.
- Wach T. J., Profilaktyka i resocjalizacja nieletnich zagrożonych uzależnieniem od środków psychoaktywnych, Warszawa 2014.
|
Efekty uczenia się: |
Osoba studiująca:
- zna terminologię używaną w pedagogice resocjalizacyjnej i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych;
- ma wiedzę o miejscu pedagogiki resocjalizacyjnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi;
- zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów;
- potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej;
- potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań;
- ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny, i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
|
Zakres tematów: |
Przedmiot, cele, zadania funkcje, zakres oraz podstawowa terminologia pedagogiki resocjalizacyjnej. Interdyscyplinarność i działy pedagogiki resocjalizacyjnej. Pojęcie normy i jej znaczenie w procesie resocjalizacji. Funkcjonalny model resocjalizacji. Nieprzystosowanie społeczne i jego specyfika (definiowanie, etiologia, koncepcje, typologie). Dzieje resocjalizacji nieletnich. Systemy wychowania resocjalizującego. Prawny wymiar oddziaływań resocjalizacyjnych w kontekście standardów międzynarodowych. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy oddziaływań resocjalizacyjnych. Resocjalizacja penitencjarna i jej specyfika. Probacja i jej znaczenie w procesie resocjalizacji.
|