Pedagogika resocjalizacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RN1-2PRE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika resocjalizacyjna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. RES niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowe pojęcia pedagogiki ogólnej. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej i holistycznych podstaw teoretycznych z omawianej dziedziny. Dzięki niemu studenci rozumieją jakie znaczenie dla procesu socjalizacji ma wypływ różnych środowisk wychowawczych, znają pojęcia normy i patologii, wykolejenia społecznego. Potrafią dociekać genezy i przyczyn nieprzystosowania społecznego. Potrafią konstruować IPET w oparciu o diagnozę i zasady wychowania resocjalizującego. Znają i potrafią stosować metody pracy resocjalizacyjnej. |
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki, przedmiot obowiązkowy, liczba godzin: 30 wykład, 30 ćwiczenia. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach 30 godz. Udział w ćwiczeniach 30 godz. Udział w konsultacjach 20 godz. RAZEM 85 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć: 20 godz. Przygotowanie do kolokwium 25 godz. Przygotowanie tematu i jego prezentacja: 15 godz. RAZEM 45 godzin Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 125 godzin 125 godzin : 25 godzin = 5.00 ECTS |
Literatura: |
Konopczyński M. (2015): Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących. Impuls Pytka L. (2005), Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Urban B., Stanik J.M.(2008), (red.) Resocjalizacja Tom I i II, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Sobczak S. (2009), Aksjologia i teleologia pedagogiki resocjalizacyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Pedagogium Pytka L., Konopczyński M., Sobczak S. (2005), Skala nieprzystosowania społecznego uczniów na Mazowszu. Warszawa: Pedagogium Barej – Biernat D. (2011), Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży w kontekście trudnych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych. Kraków: IMPULS Urban B. (2001), Dewiacje wśród młodzieży. Uwarunkowania i profilaktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Resocjalizacja Polska nr 1/2010, Kalinowski M., Pełka J. (2003), Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej |
Efekty uczenia się: |
Student zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych, ma wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny, i przestrzegania zasad etyki zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem. Podstawą uzyskania zaliczenia z egzaminu jest otrzymanie łącznie co najmniej 51% ogólnej sumy punktów z odpowiedzi na pytania egzaminacyjne. Sumę uzyskanych przez słuchacza punktów przelicza się na oceny następująco: % punktów 0-50% 51% 61% 71% 81% 91% Ocena 2,0 3,0 3,5 4,0 4,5 5,0 Poprawa dla słuchaczy, którzy nie uzyskali łącznie co najmniej 51% - zaliczenie obejmujące treści przedmiotu. Słuchacz losuje trzy zagadnienia. Omówienie każdego z tych zagadnień oceniane jest przy zastosowaniu skali ocen: 2; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Dobijański | |
Prowadzący grup: | Mariusz Dobijański, Aleksandra Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Dobijański | |
Prowadzący grup: | Mariusz Dobijański, Anna Łukasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.