Literatura: |
A. Jaworska, Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009.
D. Rybczyńska, Ciągłość, zmiana i resocjalizacja, Impuls, Chorzów 2003
I. Pospiszyl, Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
L. Pytka, Teoretyczne problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizującym, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1986.
A.Paszkiewicz, Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2006
Z. Ostrihanska, A. Greczuszkin, Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2005
M. Misztal, Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich, Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Warszawa
2013.
A. Bałandynowicz, Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2007.
E. Bielecka (red.),Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa 2003.
Literatura uzupełniająca:
A. Gulczyńska, Chłopaki z dzielnicy. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej” , Wydawnictwo Uniwersytetu
Łódzkiego, Łódź 2013.
M. Kuć., Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa 2011.
R. Opora, Rola sędziów i kuratorów w resocjalizacji nieletnich, Gdańsk 2006.
A. Paszkiewicz, Wychowanie resocjalizujące w środowisku otwartym- zarys teorii, Białystok 2005.
|
Efekty uczenia się: |
KP6_WG6
Student ma wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi
prawidłowościach, sposobów i kanałów komunikowania się (w tym zwykorzystaniem nowoczesnych technologii).
KP6_WK9
Student posiada wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach,
procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej (zwłaszcza resocjalizacyjnej).
KP6_WK12
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym
dotyczącej własności intelektualnej.
KP6_UK4
Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności
resocjalizacyjnej.
KP6_UO3
Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i
wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych.
KP6_KO1
Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań
pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej.
|
Zakres tematów: |
Resocjalizacja w środowisku otwartym – wprowadzenie w problematykę. Podstawowe zagadnienia z zakresu metodyki pracy kuratora sądowego. Zastosowanie metody casework.
Rozmowa wychowawcza.
Wywiady środowiskowe, sprawozdania, karty czynności.
Zawieranie kontraktu w pracy kuratorskiej.
Podstawowe zagadnienia z zakresu metodyki pracy w ośrodku kuratorskim.
Omówienie niektórych metod wychowania resocjalizującego (rola sportu i
rekreacji, plastyki, muzyki, teatru i pracy na rzecz grupy w oddziaływaniach
resocjalizacyjnych).
Określanie potrzeb i oczekiwań odbiorców.
Projektowanie działań resocjalizacyjnych i profilaktycznych (w zakresie profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej).
|
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne; m.in. praca w grupach, praca w parach, ćwiczenia indywidualne,
dyskusja, ćwiczenia dramowe, elementy wykładu, pogadanka, gra dydaktyczna.
|