Warsztaty pracy w środowisku otwartym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RN1-3GOC |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty pracy w środowisku otwartym |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. RES niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Resocjalizacja w środowisku otwartym – wprowadzenie w problematykę. Podstawowe zagadnienia z zakresu metodyki pracy kuratora sądowego. Zastosowanie metody casework. Rozmowa wychowawcza, Wywiady środowiskowe, sprawozdania, karty czynności. Zawieranie kontraktu w pracy kuratorskiej. Podstawowe zagadnienia z zakresu metodyki pracy w ośrodku kuratorskim. Omówienie niektórych metod wychowania resocjalizującego (rola sportu i rekreacji, plastyki, muzyki, teatru i pracy na rzecz grupy w oddziaływaniach resocjalizacyjnych). Określanie potrzeb i oczekiwań odbiorców. Projektowanie działań resocjalizacyjnych i profilaktycznych (w zakresie profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej). |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy charakterystyki działań z zakresu wychowania i profilaktyki realizowanych w szkołach i placówkach edukacyjnych. Podstawy teoretyczne dotyczące projektowania i wdrażania dzielności profilaktycznej oraz poziomy, strategie i modele profilaktyki to kluczowe zagadnienia z którymi zapoznani zostaną studenci w trakcie zajęć. Szczególnej analizie poddane zostaną możliwości wykorzystywania działań profilaktycznych w kwestii organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem całościowych oddziaływań wychowawczych w zależności od potrzeb uczniów – zarówno w zakresie wspierania dzieci i młodzieży w prawidłowym rozwoju, jak i zapobiegania i przeciwdziałania zachowaniom problemowym. W trakcie realizacji przedmiotu omówione zostaną także podstawowe pojęcia i teorie związane z profilaktyką, wychowaniem i zachowaniami problemowymi. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: III rok / semestr 5 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pogadanka, metoda projektu, metody praktyczne Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 18 godz - udział w konsultacjach związanych z realizacją zajęć: 5 godz. - przygotowanie projektu profilaktycznego/psychoedukacyjnego:8 godz. - zaliczenie przedmiotu: 1 godz. Razem: 50 godz., co odpowiada 2 ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 18 godz. - 1 ECTS, niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 14 godz. - 1 ECTS |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Konteksty antropologiczno-filozoficzne, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2019. 2. Górski S., Metodyka resocjalizacji, Wydawnictwo Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych Warszawa1985. 3. Kranc M., Metodyka procesu resocjalizacji w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2018. 3. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2000. 4. Urban B., Konopczyński M. (red.) Profilaktyka i probacja w środowisku otwartym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012. 5. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2000. Uzupełniająca: 1. Buczyńska A., Wolontariat w resocjalizacji osób osadzonych w zakładach karnych, „Przegląd Więziennictwa Polskiego” (2015), nr 87, s. 95-115. 2. Daniel K., System dozoru elektronicznego w Polsce – praktyka stosowania, „Security, Economy & Law” XXII (2019), nr 1, s. 16–34. 3. Kujan P., Wybrane elementy pracy kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, (2021), nr 3, s. 18–29. 4. Matejek J., Rodziny zastępcze jako środowisko wsparcia rodzin wieloproblemowych, w: Interwencja kryzysowa - implikacje badawcze i praktyczne, red. K. Wojtanowicz, M. Duda, J. Bursová, Wydawnictwo Scriptum. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Kraków 2023, s. 161-181. 5. Szczepaniak P., Techniki terapeutyczne rekomendowane na potrzeby praktyki resocjalizacyjnej, „Resocjalizacja Polska” (2020), nr 1, s. 61-89. |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG6 Student ma wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, sposobów i kanałów komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii). KP6_WK9 Student ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej (zwłaszcza resocjalizacyjnej). KP6_WK12 Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym dotyczącej własności intelektualnej. KP6_UK4 Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności resocjalizacyjnej. KP6_UO3 Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych. KP6_KO1 Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe. Zaliczenie na ocenę. Forma zaliczenia ćwiczeń: aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie i realizacja projektu |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chańko-Kraszewska | |
Prowadzący grup: | Anna Chańko-Kraszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z warsztatem pracy (wychowawcy, pedagoga, kuratora sądowego, streetworkera) w środowisku otwartym.Wyjaśnienie celów, uwarunkowań, zasad i przebiegu procesu resocjalizacji nieletnich w środowisku otwartym. Zapoznanie studentów z organizacyjnymi formami systemu resocjalizacji w środowisku otwartym. Przygotowanie do samodzielnego konstruowania i realizacji projektów resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. |
|
Pełny opis: |
Resocjalizacja w środowisku otwartym – wprowadzenie w problematykę. Podstawowe zagadnienia z zakresu metodyki pracy kuratora sądowego. Zastosowanie metody casework. Rozmowa wychowawcza. Wywiady środowiskowe, sprawozdania, karty czynności. Zawieranie kontraktu w pracy kuratorskiej. Podstawowe zagadnienia z zakresu metodyki pracy w ośrodku kuratorskim. Omówienie niektórych metod wychowania resocjalizującego (rola sportu i rekreacji, plastyki, muzyki, teatru i pracy na rzecz grupy w oddziaływaniach resocjalizacyjnych). Określanie potrzeb i oczekiwań odbiorców. Projektowanie działań resocjalizacyjnych i profilaktycznych (w zakresie profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej). |
|
Literatura: |
A. Jaworska, Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009. D. Rybczyńska, Ciągłość, zmiana i resocjalizacja, Impuls, Chorzów 2003 I. Pospiszyl, Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. L. Pytka, Teoretyczne problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizującym, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1986. A.Paszkiewicz, Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2006 Z. Ostrihanska, A. Greczuszkin, Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2005 M. Misztal, Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich, Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Warszawa 2013. A. Bałandynowicz, Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2007. E. Bielecka (red.),Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa 2003. Literatura uzupełniająca: A. Gulczyńska, Chłopaki z dzielnicy. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej” , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013. M. Kuć., Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa 2011. R. Opora, Rola sędziów i kuratorów w resocjalizacji nieletnich, Gdańsk 2006. A. Paszkiewicz, Wychowanie resocjalizujące w środowisku otwartym- zarys teorii, Białystok 2005. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pełszyńska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Pełszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z warsztatem pracy (wychowawcy, pedagoga, kuratora sądowego, streetworkera) w środowisku otwartym.Wyjaśnienie celów, uwarunkowań, zasad i przebiegu procesu resocjalizacji nieletnich w środowisku otwartym. Zapoznanie studentów z organizacyjnymi formami systemu resocjalizacji w środowisku otwartym. Przygotowanie do samodzielnego konstruowania i realizacji projektów resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: III rok / semestr 5 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pogadanka, metoda projektu, metody praktyczne Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 18 godz - udział w konsultacjach związanych z realizacją zajęć: 5 godz. - przygotowanie projektu profilaktycznego/psychoedukacyjnego:8 godz. - zaliczenie przedmiotu: 1 godz. Razem: 32 godz., co odpowiada 2 ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 18 godz. - 1 ECTS, niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 14 godz. - 1 ECTS |
|
Literatura: |
A. Jaworska, Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009. D. Rybczyńska, Ciągłość, zmiana i resocjalizacja, Impuls, Chorzów 2003 I. Pospiszyl, Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. L. Pytka, Teoretyczne problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizującym, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1986. A.Paszkiewicz, Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2006 Z. Ostrihanska, A. Greczuszkin, Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2005 M. Misztal, Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich, Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Warszawa 2013. A. Bałandynowicz, Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2007. E. Bielecka (red.),Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa 2003. Literatura uzupełniająca: A. Gulczyńska, Chłopaki z dzielnicy. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej” , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013. M. Kuć., Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa 2011. R. Opora, Rola sędziów i kuratorów w resocjalizacji nieletnich, Gdańsk 2006. A. Paszkiewicz, Wychowanie resocjalizujące w środowisku otwartym- zarys teorii, Białystok 2005. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z warsztatem pracy (wychowawcy, pedagoga, kuratora sądowego, streetworkera) w środowisku otwartym.Wyjaśnienie celów, uwarunkowań, zasad i przebiegu procesu resocjalizacji nieletnich w środowisku otwartym. Zapoznanie studentów z organizacyjnymi formami systemu resocjalizacji w środowisku otwartym. Przygotowanie do samodzielnego konstruowania i realizacji projektów resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: III rok / semestr 5 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pogadanka, metoda projektu, metody praktyczne Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 18 godz - udział w konsultacjach związanych z realizacją zajęć: 5 godz. - przygotowanie projektu profilaktycznego/psychoedukacyjnego:8 godz. - zaliczenie przedmiotu: 1 godz. Razem: 32 godz., co odpowiada 2 ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 18 godz. - 1 ECTS, niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 14 godz. - 1 ECTS |
|
Literatura: |
A. Jaworska, Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009. D. Rybczyńska, Ciągłość, zmiana i resocjalizacja, Impuls, Chorzów 2003 I. Pospiszyl, Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. L. Pytka, Teoretyczne problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizującym, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1986. A.Paszkiewicz, Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2006 Z. Ostrihanska, A. Greczuszkin, Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2005 M. Misztal, Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich, Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Warszawa 2013. A. Bałandynowicz, Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2007. E. Bielecka (red.),Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa 2003. Literatura uzupełniająca: A. Gulczyńska, Chłopaki z dzielnicy. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej” , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013. M. Kuć., Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa 2011. R. Opora, Rola sędziów i kuratorów w resocjalizacji nieletnich, Gdańsk 2006. A. Paszkiewicz, Wychowanie resocjalizujące w środowisku otwartym- zarys teorii, Białystok 2005. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.