Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty pracy w środowisku otwartym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RN1-3GOC
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Warsztaty pracy w środowisku otwartym
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok 1st. RES niestac.
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Resocjalizacja w środowisku otwartym – wprowadzenie w problematykę. Podstawowe zagadnienia z zakresu metodyki pracy kuratora sądowego. Zastosowanie metody casework.

Rozmowa wychowawcza, Wywiady środowiskowe, sprawozdania, karty czynności. Zawieranie kontraktu w pracy kuratorskiej.

Podstawowe zagadnienia z zakresu metodyki pracy w ośrodku

kuratorskim.

Omówienie niektórych metod wychowania resocjalizującego (rola sportu i

rekreacji, plastyki, muzyki, teatru i pracy na rzecz grupy w oddziaływaniach

resocjalizacyjnych). Określanie potrzeb i oczekiwań odbiorców.

Projektowanie działań resocjalizacyjnych i profilaktycznych (w zakresie profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej).

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot dotyczy charakterystyki działań z zakresu wychowania i profilaktyki realizowanych w szkołach i placówkach edukacyjnych. Podstawy teoretyczne dotyczące projektowania i wdrażania dzielności profilaktycznej oraz poziomy, strategie i modele profilaktyki to kluczowe zagadnienia z którymi zapoznani zostaną studenci w trakcie zajęć. Szczególnej analizie poddane zostaną możliwości wykorzystywania działań profilaktycznych w kwestii organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem całościowych oddziaływań wychowawczych w zależności od potrzeb uczniów – zarówno w zakresie wspierania dzieci i młodzieży w prawidłowym rozwoju, jak i zapobiegania i przeciwdziałania zachowaniom problemowym. W trakcie realizacji przedmiotu omówione zostaną także podstawowe pojęcia i teorie związane z profilaktyką, wychowaniem i zachowaniami problemowymi.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: III rok / semestr 5

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pogadanka, metoda projektu, metody praktyczne

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 18 godz

- udział w konsultacjach związanych z realizacją zajęć: 5 godz.

- przygotowanie projektu profilaktycznego/psychoedukacyjnego:8 godz.

- zaliczenie przedmiotu: 1 godz.

Razem: 50 godz., co odpowiada 2 ECTS

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 18 godz. - 1 ECTS, niewymagającymi

bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 14 godz. - 1 ECTS

Literatura:

Podstawowa:

1. Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Konteksty antropologiczno-filozoficzne, Wydawnictwo Wolters

Kluwer, Warszawa 2019.

2. Górski S., Metodyka resocjalizacji, Wydawnictwo Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych Warszawa1985.

3. Kranc M., Metodyka procesu resocjalizacji w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2018.

3. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Akademia Pedagogiki

Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2000.

4. Urban B., Konopczyński M. (red.) Profilaktyka i probacja w środowisku otwartym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków

2012.

5. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Akademia Pedagogiki

Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2000.

Uzupełniająca:

1. Buczyńska A., Wolontariat w resocjalizacji osób osadzonych w zakładach karnych, „Przegląd Więziennictwa Polskiego” (2015), nr 87, s.

95-115.

2. Daniel K., System dozoru elektronicznego w Polsce – praktyka stosowania, „Security, Economy & Law” XXII (2019), nr 1, s. 16–34.

3. Kujan P., Wybrane elementy pracy kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, (2021), nr 3,

s. 18–29.

4. Matejek J., Rodziny zastępcze jako środowisko wsparcia rodzin wieloproblemowych, w: Interwencja kryzysowa - implikacje badawcze i

praktyczne, red. K. Wojtanowicz, M. Duda, J. Bursová, Wydawnictwo Scriptum. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Kraków

2023, s. 161-181.

5. Szczepaniak P., Techniki terapeutyczne rekomendowane na potrzeby praktyki resocjalizacyjnej, „Resocjalizacja Polska” (2020), nr 1, s.

61-89.

Efekty uczenia się:

KP6_WG6

Student ma wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, sposobów i kanałów komunikowania się (w tym z

wykorzystaniem nowoczesnych technologii).

KP6_WK9

Student ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach,

procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej (zwłaszcza resocjalizacyjnej).

KP6_WK12

Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym

dotyczącej własności intelektualnej.

KP6_UK4

Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności resocjalizacyjnej.

KP6_UO3

Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i

wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych.

KP6_KO1

Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań

pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie ciągłe.

Zaliczenie na ocenę.

Forma zaliczenia ćwiczeń: aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie i realizacja projektu

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Chańko-Kraszewska
Prowadzący grup: Anna Chańko-Kraszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe specjalnościowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z warsztatem pracy (wychowawcy, pedagoga, kuratora sądowego, streetworkera) w środowisku otwartym.Wyjaśnienie celów, uwarunkowań, zasad i przebiegu procesu resocjalizacji nieletnich w środowisku otwartym. Zapoznanie studentów z organizacyjnymi formami systemu resocjalizacji w środowisku otwartym.

Przygotowanie do samodzielnego konstruowania i realizacji projektów resocjalizacyjnych w środowisku otwartym.

Pełny opis:

Resocjalizacja w środowisku otwartym – wprowadzenie w problematykę. Podstawowe zagadnienia z zakresu metodyki pracy kuratora sądowego. Zastosowanie metody casework.

Rozmowa wychowawcza.

Wywiady środowiskowe, sprawozdania, karty czynności.

Zawieranie kontraktu w pracy kuratorskiej.

Podstawowe zagadnienia z zakresu metodyki pracy w ośrodku kuratorskim.

Omówienie niektórych metod wychowania resocjalizującego (rola sportu i

rekreacji, plastyki, muzyki, teatru i pracy na rzecz grupy w oddziaływaniach

resocjalizacyjnych).

Określanie potrzeb i oczekiwań odbiorców.

Projektowanie działań resocjalizacyjnych i profilaktycznych (w zakresie profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej).

Literatura:

A. Jaworska, Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009.

D. Rybczyńska, Ciągłość, zmiana i resocjalizacja, Impuls, Chorzów 2003

I. Pospiszyl, Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

L. Pytka, Teoretyczne problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizującym, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1986.

A.Paszkiewicz, Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2006

Z. Ostrihanska, A. Greczuszkin, Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2005

M. Misztal, Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich, Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Warszawa

2013.

A. Bałandynowicz, Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2007.

E. Bielecka (red.),Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca:

A. Gulczyńska, Chłopaki z dzielnicy. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej” , Wydawnictwo Uniwersytetu

Łódzkiego, Łódź 2013.

M. Kuć., Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa 2011.

R. Opora, Rola sędziów i kuratorów w resocjalizacji nieletnich, Gdańsk 2006.

A. Paszkiewicz, Wychowanie resocjalizujące w środowisku otwartym- zarys teorii, Białystok 2005.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Pełszyńska
Prowadzący grup: Magdalena Pełszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z warsztatem pracy (wychowawcy, pedagoga, kuratora sądowego, streetworkera) w środowisku otwartym.Wyjaśnienie celów, uwarunkowań, zasad i przebiegu procesu resocjalizacji nieletnich w środowisku otwartym. Zapoznanie studentów z organizacyjnymi formami systemu resocjalizacji w środowisku otwartym.

Przygotowanie do samodzielnego konstruowania i realizacji projektów resocjalizacyjnych w środowisku otwartym.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: III rok / semestr 5

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pogadanka, metoda projektu, metody praktyczne

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 18 godz

- udział w konsultacjach związanych z realizacją zajęć: 5 godz.

- przygotowanie projektu profilaktycznego/psychoedukacyjnego:8 godz.

- zaliczenie przedmiotu: 1 godz.

Razem: 32 godz., co odpowiada 2 ECTS

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 18 godz. - 1 ECTS, niewymagającymi

bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 14 godz. - 1 ECTS

Literatura:

A. Jaworska, Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009.

D. Rybczyńska, Ciągłość, zmiana i resocjalizacja, Impuls, Chorzów 2003

I. Pospiszyl, Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

L. Pytka, Teoretyczne problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizującym, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1986.

A.Paszkiewicz, Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2006

Z. Ostrihanska, A. Greczuszkin, Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2005

M. Misztal, Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich, Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Warszawa

2013.

A. Bałandynowicz, Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2007.

E. Bielecka (red.),Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca:

A. Gulczyńska, Chłopaki z dzielnicy. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej” , Wydawnictwo Uniwersytetu

Łódzkiego, Łódź 2013.

M. Kuć., Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa 2011.

R. Opora, Rola sędziów i kuratorów w resocjalizacji nieletnich, Gdańsk 2006.

A. Paszkiewicz, Wychowanie resocjalizujące w środowisku otwartym- zarys teorii, Białystok 2005.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z warsztatem pracy (wychowawcy, pedagoga, kuratora sądowego, streetworkera) w środowisku otwartym.Wyjaśnienie celów, uwarunkowań, zasad i przebiegu procesu resocjalizacji nieletnich w środowisku otwartym. Zapoznanie studentów z organizacyjnymi formami systemu resocjalizacji w środowisku otwartym.

Przygotowanie do samodzielnego konstruowania i realizacji projektów resocjalizacyjnych w środowisku otwartym.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: III rok / semestr 5

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pogadanka, metoda projektu, metody praktyczne

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 18 godz

- udział w konsultacjach związanych z realizacją zajęć: 5 godz.

- przygotowanie projektu profilaktycznego/psychoedukacyjnego:8 godz.

- zaliczenie przedmiotu: 1 godz.

Razem: 32 godz., co odpowiada 2 ECTS

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 18 godz. - 1 ECTS, niewymagającymi

bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 14 godz. - 1 ECTS

Literatura:

A. Jaworska, Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009.

D. Rybczyńska, Ciągłość, zmiana i resocjalizacja, Impuls, Chorzów 2003

I. Pospiszyl, Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

L. Pytka, Teoretyczne problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizującym, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1986.

A.Paszkiewicz, Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2006

Z. Ostrihanska, A. Greczuszkin, Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2005

M. Misztal, Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich, Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Warszawa

2013.

A. Bałandynowicz, Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2007.

E. Bielecka (red.),Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca:

A. Gulczyńska, Chłopaki z dzielnicy. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej” , Wydawnictwo Uniwersytetu

Łódzkiego, Łódź 2013.

M. Kuć., Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa 2011.

R. Opora, Rola sędziów i kuratorów w resocjalizacji nieletnich, Gdańsk 2006.

A. Paszkiewicz, Wychowanie resocjalizujące w środowisku otwartym- zarys teorii, Białystok 2005.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)