Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2021.
2. L.F. Korzeniowski, Podstawy zarządzania organizacjami, Difin 2019.
3. Podstawy organizacji i zarządzania, R. Romanowska (red.), Warszawa 2001.
4. Bielski M.: „Podstawy teorii organizacji i zarządzania” Wydawnictwo C.H. Beck Warszawa 2002,
Literatura uzupełniająca
1.Kożuch B., Zarządzanie publiczne w teorii i praktyce polskich organizacji, Placet, Warszawa 2004
2. Ch. Barnard, Funkcje kierownicze. Nowoczesność, Kraków 1997.
3. M. Bielski, Organizacje. Istota, struktury, procesy, Łódź 1997.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza, absolwent zna i rozumie:
KP6_UW2 - formułować i rozwiązywać złożone oraz nietypowe problemy związane z procesami prawno-społeczno-polityczno-ekonomicznymi
Umiejętności, absolwent potrafi:
KP6_UK2 - komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu kryminologii lub innych nauk społecznych lub humanistycznych
KP6_UU1 - samodzielnie planować i realizować własne
uczenie się przez całe życie
KP6_UU2 - samodzielnie uzupełniać nabytą wiedzę i umiejętności, a także rozwijać je interdyscyplinarnie
|
Metody i kryteria oceniania: |
Metodą weryfikacji wiedzy studentów jest egzamin pisemny – test.
Skala ocen od 2 do 5 zgodnie z punktacją:
6-7 pkt - 3,0
8 pkt - 3,5
9 pkt - 4,0
10 pkt - 4,5
11-12 pkt - 5,0
W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia/egzaminu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
|
Zakres tematów: |
1. Zarządzanie zagadnienia wstępne: cel, przedmiot i metody teorii zarządzania, pojęcie zarządzania, cechy procesu zarządzania, funkcje i płaszczyzny zarządzania, rozwój nauk o organizacji i zarządzaniu (prekursorzy teorii organizacji i zarządzania, klasyczne teorie zarządzania, podejścia integrujące, podejścia współczesne).
2. Organizacja i jej miejsce w otoczeniu: pojęcie organizacji, cechy organizacji, typologie organizacji, cykl życia organizacji, otoczenie organizacji.
3. Planowanie w organizacji: istota i funkcje planowania w organizacji, etapy i zasady planowania, rodzaje planów w organizacji.
4. Organizowanie jako funkcja zarządzania: pojęcie, elementy, funkcje struktury organizacji, zasady tworzenia struktur organizacyjnych, cechy struktur organizacyjnych, typy struktur organizacyjnych.
5. Przywództwo w organizacji: istota i źródła przywództwa, cechy przywódców, style przywództwa.
6. Kontrola w organizacji: pojęcie, zakres, cele i zadania kontroli, formy i rodzaje kontroli, controling w organizacji, zarządzanie procesem kontroli w organizacji.
7. Motywowanie pracowników organizacji: istota motywacji i motywowania pracowników, teorie motywacji i motywowania, proces motywowania pracowników, metody motywowania pracowników, narzędzia motywowania pracowników.
|