Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka opisowa języka angielskiego-ćwiczenia 340-AS1-1DGCA
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 60
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

N. Burton-Roberts: Analysing Sentences. An Introduction to English Syntax.Longman 1998.

A. Carstairs-McCarthy: An Introduction to English Morphology. Edinburgh University Press 2002

S. Chalker: A Student’s English Grammar. Longman 1992

J.R. Hurford: Semantics 2nd ed. CUP 2007

R. Huddleston, G.K. Pullum: The Cambridge Grammar of the English Language. CUP 2002

V. Fromkin, R. Rodman: An Introduction to Language 5th ed. Harcourt Brace Jovanovich 1993

B. Szymanek: Introduction to Morphological Analysis. PWN 1998

G. Yule: The Study of Language 2nd ed. CUP 1996

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

KP6_WG1 zjawiska, procesy i systemy językowe oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi

KP6_WG4 terminologię ogólną oraz podstawowy aparat metodologii badań z zakresu językoznawstwa

KP6_WG6 metody analizy i interpretacji tekstów i innych wytworów kultury danego obszaru językowego w obrębie wybranych tradycji i teorii i językoznawczych

KP6_WG7 podstawowe pojęcia translatoryczne oraz metody i strategie tłumaczenia

KP6_WG9 podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy języka i procesu komunikacji

KP6_WK1 problemy i wyzwania związane z językiem i komunikacją i ich powiązania z fundamentalnymi dylematami współczesnej cywilizacji

Absolwent potrafi:

KP6_UW1 formułować i rozwiązywać złożone problemy, dobierając odpowiednie metody i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauki o języku i translatoryki

KP6_UW6 dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjnokomunikacyjne (ICT)

KP6_UW7 właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze językoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacjiKP6_UK1,

KP6_UK1 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu językoznawstwa i translatoryki z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych

KP6_UK4, brać udział w debacie w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich

KP6_UO1, planować i organizować pracę indywidualną i pracę w zespole

KP6_UU1 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie

Absolwent jest gotów do:

KP6_KK1 krytycznej oceny posiadanej wiedzy

KA_KK2 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

Metody i kryteria oceniania:

Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. W trakcie kursu odbędą się 4 punktowane testy. Jedynie zdobycie powyżej 60% punktów ze wszystkich testów kwalifikuje do otrzymania zaliczenia.

60-69=3, 70-75=3+, 76-81=4, 82-87=4+, 88-100=5

Studenci, którzy otrzymają mniej niż 60% punktów mogą podejść do testu poprawkowego z całości materiału w trakcie egzaminacyjnej sesji poprawkowej semestru letniego. Aby go zaliczyć muszą uzyskać min. 60% punktów, jednak bez względu na liczbę punktów jedyna możliwa ocena to ocena dostateczna. Warunkiem otrzymania zaliczenie jest wygłoszenie krótkiego referatu (10-15 min). Student może otrzymać maksymalnie 10 punktów za to zadanie. Otrzymanie zaliczenia warunkuje również obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze), regularne i aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz prace domowe.

Zakres tematów:

Wprowadzenie – podstawowe pojęcia i terminologia (m.in. gramatyka deskryptywna i preskryptywna)

Morfologia: przegląd produktywnych procesów słowotwórczych w języku angielskim; pojęcia rdzenia, tematu, afiksu, leksemu; klasyfikacja morfemów wolnych i wiązanych, morfologiczna analiza zdań; hierarchiczna struktura słów; pojęcia morfu, allomorfu, morfemu; reguły morfofonemiczne; morfemy produktywne; procesy morfologiczne; derywacja a fleksja; rozwiązywanie problemów morfologicznych; morfologia kognitywna.

Składnia: kategorie leksykalne i frazowe; forma a funkcja; typy czasowników; elementy zdania; rozkład zdania na składniki bezpośrednie; reguły frazowe; reguły transformacyjne; dwuznaczność strukturalna; rekursja; składnia kognitywna.

Semantyka: cechy semantyczne; analiza składniowa; znaczenie; odnośność; relacje znaczeniowe; konotacja a denotacja; kategorie i prototypy; znaczenie leksykalne i semantyczne; metafora i metonimia; semantyka kognitywna.

Metody dydaktyczne:

- ćwiczenia komunikacyjne ustne i pisemne,

- prezentacje multimedialne,

- praca indywidualna, w parach oraz w grupach językowych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 8:00 - 9:30, Budynek Instytutu Neofilologii, sala 20
Justyna Wawrzyniuk 17/ szczegóły
2 każdy poniedziałek, 15:00 - 16:30, Budynek Wydziału Filologicznego, sala 152
Justyna Wawrzyniuk 17/ szczegóły
3 każdy piątek, 9:45 - 11:15, Budynek Instytutu Neofilologii, sala 20
Justyna Wawrzyniuk 21/ szczegóły
4 każda środa, 9:45 - 11:15, Budynek Instytutu Neofilologii, sala 25
Justyna Wawrzyniuk 18/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)