Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Związki literatury ze sztuką 340-HF1-1LS
Wykład (WYK) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

- Edward Kasperski, Zasady komparatystyki [fragm], [w:] Edward Kasperski, Kategorie komparatystyki, Warszawa: Wydz. Polonistyki UW, 2010, s. 13-32.

- Ilona Woronow, Baudelaire i korespondencja sztuk: Wokół pojęcia „korespondencje”, [w:] Ilona Woronow, Romantyczna idea korespondencji sztuk. Stendhal, Hoffman, Baudelaire, Norwid, Kraków: Wydawnictwo UJ, 2008, s. 145-159.

- Marta Kaźmierczak, Od przekładu intersemiotycznego do intersemiotycznych aspektów tłumaczenia, „Przekładaniec”, nr 34/2017, s. 7-35.

- Mario Praz, Współprzenikanie przestrzenne i czasowe, [w:] Mario Praz, Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2006, s. 121-138.

- Teresa Radziewicz, Od ekfrazy do infrazy, [w:] Logos - filozofia słowa. Szkice o pograniczach języka, filozofii i literatury, Krzysztof Andruczyk, Ewa Gorlewska, Krzysztof Korotkich [red], s. 166-181.

- Gotthold Ephraim Lessing, Laokoon, czyli o granicach malarstwa i poezji [fragm.], [w:] Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870, Elżbieta Grabska, Maria Poprzęcka [red], Warszawa: PWN, 1974, s. 163-181.

- Erwin Panofsky, Ikonografia i ikonologia, [w:] Erwin Panofsky, Studia z historii sztuki, Warszawa: PIW, 1971, s. 11-32.

- Edward Kasperski, Siedem rodzajów interpretacji, [w:] Edward Kasperski, Kategorie komparatystyki, Warszawa: Wydz. Polonistyki UW, 2010, s. 209-227.

- Umberto Eco, Problem dzieła otwartego, [w:] Umberto Eco, Sztuka, Kraków: Wydawnictwo M, 2007, s. 167-174.

- Baudelaire „Oddźwięki”, „Sygnały”

- Rimbaud „Samogłoski”

- Apollinaire „Poniedziałek, ulica Krystyny”

- Apollinaire „Kaligramy”

- Apollinaire (Dufy, Dobkowski) „Zwierzyniec albo Świta Orfeusza”

- Umberto Eco, Kino i literatura: struktura narracyjnej intrygi, [w:] Umberto Eco, Sztuka, Kraków: Wydawnictwo M, 2008, s. 205-212.

- Aneta Jałocha, Odnaleźć magię w rzeczywistości. Piękna i Bestia Jeana Cocteau na podstawie baśni Madame Leprince de Beaumont, [w:] Od Laclosa do Collarda. Adaptacje literatury francuskiej, Alicja Helman, Patrycja Włodek [red], Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki, 2015, 9-19.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

- Umberto Eco, Poetyka dzieła otwartego, [w:] Umberto Eco, Dzieło otwarte, Warszawa: WAB, 2008, s. 67-98.

- Andrzej Hejmej, Komparatystyka. Studia literackie - studia kulturowe, Kraków: Universitas, 2013.

- Danuta Knysz-Tomaszewska, Spotkania Reymonta i Maupassanta w opowiadaniach niesamowitych, [w:] Danuta Knysz-Tomaszewska, Spotkania i porównania, Warszawa: Wydz. Polonistyki UW, 2001, s. 76-105.

- Danuta Knysz-Tomaszewska, Małe i duże ojczyzny niestrudzonego polonisty z Burgundii, [w:] Danuta Knysz-Tomaszewska, Spotkania i porównania, Warszawa: Wydz. Polonistyki UW, 2001, s. 109-140.

- Michał Mencfel, Wstęp, [w:] Gottholf Ephraim Lessing, Laokoon, czyli o granicach malarstwa i poezji, Kraków: Universitas, 2012, s. VII-XXXVI.

- Mario Praz, Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2006.

- Kamila Woźniak, Ofelie wiecznie żywe, czyli literatura w fotografii (infrazy czeskie), „ER(R)GO. Teoria – Literatura – Kultura”, nr 41, 2/2020, s. 67-80.

- Od Laclosa do Collarda. Adaptacje literatury francuskiej, Alicja Helman, Patrycja Włodek [red], Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki, 2015.

- Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce: 1700-1870, Elżbieta Grabska, Maria Poprzęcka [red], Warszawa: PWN, 1974.

- Ut pictura poesis, Marek Skwara, Seweryna Wysłouch [red], Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2006.

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

- podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy literatury danego obszaru językowego (KA6_WG10 L).

Absolwent potrafi:

- przeprowadzać krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym (KA6_UW4 K);

- analizować typowe problemy filozoficzne istotne dla nauk z dziedziny humanistycznej (KA6_UW5 F);

- komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu literaturoznawstwa z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych (KA6_UK3 L).

Absolwent jest gotów do:

- świadomego pielęgnowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy (KA6_KO3);

- uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach (KA6_KO5).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu wymaga spełnienia następujących warunków:

- obecność na wykładach (dopuszczalne 3 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze – przekroczenie tego limitu ma wpływ na ocenę końcową);

- uzyskanie min. 51 % sumy punktów z wejściówek* [lub] zaliczenie ustne całego materiału na koniec semestru.

*Pięciominutowe sprawdziany rozpoczynające każdy wykład, obejmujące materiał z poprzednich zajęć oraz zadaną lekturę.

Zakres tematów:

W ramach cyklu zajęć poruszane są następujące zagadnienia:

1/ znaczenie pojęć: tekst, literatura, sztuka, interdyscyplinarność, synkretyzm;

2/ synteza sztuk / korespondencja sztuk;

3/ znaczenie pojęć: iluminacja, ilustracja, ekfraza, infraza, transpozycja, przekład intersemiotyczny;

4/ horacjańska koncepcja "ut pictura poesis" i jej późniejsze interpretacje;

5/ Gotthold Ephraim Lessing i jego klasyfikacja sztuk;

6/ Erwin Panofsky i teoria interpretacji ikonologicznej;

7/ Umberto Eco i koncepcja dzieła otwartego;

8/ Richard Wagner i "dzieło totalne" (Gesamtkunstwerk);

9/ krytyka artystyczna i jej rozwój we Francji;

10/ 11/ 12/ 13/ "correspondance des arts" czyli synteza sztuk w kontekście literatury francuskiej (romantyzm, symbolizm, awangardy XX wieku);

14/ adaptacja filmowa;

15/ komiks.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone zdalnie za pośrednictwem platformy Teams: wykład, prezentacje multimedialne, elementy analizy tekstów kultury.

Zaliczenie na ocenę: pozytywna ocena z wejściówek [lub] zaliczenie ustne na koniec semestru.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Jan Kaznowski 33/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)