Liczba godzin: |
45
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
[1] Dydaktyka i pedagogika kognitywistyczna. Zasady ogólne i implementacje w fizyce. Praca zbiorowa, red. D. Siemieniecka, G. Karwasz, WN UMK, Toruń 2023,
[2] G. Karwasz, A. Karbowski, K. Rochowicz: Dydaktyka fizyki z elementami dydaktyki ogólnej i dydaktyki astronomii. Materiały pomocnicze do wykładów i laboratorium, UMK Toruń 2014.
[3] G. Karwasz, A. Karbowski, K. Fedus: Dydaktyka fizyki współczesnej, UMK Toruń 2022.
[4] M. Winkler, A. Commichau: Sztuka prowadzenia wykładów i lekcji, WAM 2008.
[5] M. Sawicki: Jak uczyć fizyki w gimnazjum, Semper 1999.
[6] A. Krajna, L. Ryk, K. Sujak-Lesz: Problemy dydaktyki fizyki, ATUT 2011.
|
Efekty uczenia się: |
1. Student określa specyfikę i prawidłowości nauczania i uczenia się fizyki na III i IV etapie edukacyjnym w świetle zapisów podstawy programowej kształcenia ogólnego, programów nauczania, podręczników szkolnych.
2. Student projektuje proces nauczania fizyki oraz przygotowuje plany metodyczne z wykorzystaniem wiedzy o stylach poznawczych i strategiach nauczania i uczenia się oraz różnych środków dydaktycznych, technologii informacyjnej, szczególnie aktywizujących uczniów.
3. Student planuje sposoby diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji dydaktycznych oraz projektuje różne metody i formy sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów oraz ewaluacji procesu dydaktycznego.
4. Student przedstawia refleksję na temat własnego przygotowania, podejmowanych działań, zadań wykonywanych indywidualnie i w zespołach.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową z laboratorium składa się suma punktów uzyskanych za konspekty, scenariusze i prowadzone lekcje pokazowe . Możliwe do uzyskania w każdej z kategorii punkty w skali 0-20 liczone są z odpowiednimi wagami: konspekt - 0,2, scenariusz - 0,3 i lekcja pokazowa 0,5.
Kryteria ocen:
% pkt. ocena
<0, 50%) 2 (ndst)
<50%, 60%) 3 (dst)
<60%, 70%) 3,5 (dst +)
<70%, 80%) 4 (db)
<80%, 90%) 4,5 (db +)
<90%, 100%) 5 (bdb)
|
Zakres tematów: |
Laboratorium obejmuje 14 tematów do wyboru z wykorzystaniem podstaw hyper-konstruktywistycznej dydaktyki fizyki [1].
Wybrane tematy są opracowywane przez studentów pod kątem konspektu i scenariusza w 4-ech wariantach prowadzenia lekcji. Wariant 1 - pokaz nauczyciela, wariant 2 - doświadczenia w grupach, wariant 3 - doświadczenia indywidualne z uwzględnieniem kontynuacji w warunkach domowych, wariant 4 - doświadczenia z wykorzystaniem technologii IT.
Tematy do wyboru w oparciu o wyposażenie I pracowni fizycznej.
|
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne obejmują metody i formy pracy. Metody pracy: pogadanka, pokaz, doświadczenia w grupach, parach lub indywidualne. Wykorzystanie apletów i arkuszy kalkulacyjnych, panel dyskusyjny.
Formy weryfikacji wiedzy: wejściówka, kartkówka, odpowiedź ustna, karta pracy ucznia, praca klasowa, sprawdzian, praca domowa, forma referatu.
W ramach laboratorium studenci przygotowują się do konkretnych zadań dydaktyczno-wychowawczych, w tym prowadzenia jednostki lekcyjnej z fizyki, zajęć pozalekcyjnych i ich hospitacji. Studenci wykonują zadania nastawione na kształtowanie ich umiejętności praktycznych związanych z projektowaniem pracy dydaktycznej: analiza podstaw programowych kształcenia ogólnego, ocena podręczników fizyki, konstruowanie planów metodycznych, wykonywanie prostych zestawów dydaktycznych do wykorzystania na lekcjach fizyki, planowanie obserwacji i eksperymentów uczniowskich, konstruowanie różnych form zadań sprawdzających wiadomości i umiejętności uczniów. Podstawowym celem zajęć laboratoryjnych jest wykształcenie u studenta przekonania o istotnej roli w procesie nauczania fizyki, szkolnego eksperymentu fizycznego jako źródła wiedzy oraz weryfikacji treści teoretycznych.
|