Dydaktyka fizyki I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 390-FS2-1DFI |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.304
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka fizyki I |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
fizyka ogólna 1 rok II stopień doświadczalna sem.zimowy 2024/2025 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | 1. Usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, a także przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych. 2. Zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą. 3. Problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej. 4. Tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego. 5. Współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje. 6. Zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów. 7. Zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami. 8. Interakcje w klasie. 9. Środki dydaktyczne. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie podstawowych koncepcji i metod dydaktycznych tak w zakresie kształcenia ogólnego jak nauk przyrodniczych, a w szczególności fizyki na poziomie szkoły podstawowej. Student nabiera podstawowej wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych do wykonywania zawodu nauczyciel. |
Pełny opis: |
1. Cele nauczania fizyki: - poznawcze, - kształcące - wychowawcze 2. Zasady i metody nauczania fizyki: - zasada systematyczności - zasada wiązania teorii z praktyką - zasada poglądowości - zasada świadomości i aktywności uczniów - zasada stopniowania trudności - zasada trwałości wyników nauczania 3. Eksperyment pokazowy: - pojęcie i istota eksperymentu - rodzaje eksperymentów - technika i metodyka eksperymentu pokazowego 4. Eksperyment laboratoryjny - rola i cele eksperymentu laboratoryjnego - podział eksperymentów laboratoryjnych ze względu na treść ćwiczeń i formę organizacyjną - eksperyment laboratoryjny jako typ lekcji powtórzeniowej - kontrolny eksperyment laboratoryjny - eksperyment laboratoryjny na zajęciach pozalekcyjnych - metodyka prowadzenia zajęć laboratoryjnych 5. Szkolne zadania z fizyki - testowe - eksperymentalne - graficzne - inne rodzaje zadań 6. Nauczanie problemowe 7. Nauczanie programowane 8. Organizacja procesu nauczania - formy zajęć lekcyjnych - kontrola i ocena uczniów - notatki ucznia - podręcznik - koło naukowe i zajęcia fakultatywne - gabinet - pracownia 8. Konspekt lekcji |
Literatura: |
1. Sawicki M., Nauczanie fizyki, cz. I - IV, PWN, Warszawa, 1976 2. Sawicki M., Metodologiczne podstawy nauczania przyrodoznawstwa, Ossolineum, 1981. 3. M. Sawicki, Jak uczyć fizyki w gimnazjum. 4. Szydłowski H., Nauczanie fizyki a wiedza potoczna uczniów, WN UAM, Poznań, 1992 5. Rogers E.M., Fizyka dla dociekliwych, Cz. I-V, PWN, Warszawa, 1974 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela: 1. KP7_WG10 metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów. 2. KP7_UW2 adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kisielewski | |
Prowadzący grup: | Marek Kisielewski, Katarzyna Rećko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Gieniusz | |
Prowadzący grup: | Ryszard Gieniusz, Anna Matwiejczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie podstawowych koncepcji i metod dydaktycznych tak w zakresie kształcenia ogólnego jak nauk przyrodniczych, a w szczególności fizyki na poziomie szkoły podstawowej. Student nabiera podstawowej wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych do wykonywania zawodu nauczyciel. |
|
Pełny opis: |
1. Cele nauczania fizyki: - poznawcze, - kształcące - wychowawcze 2. Zasady i metody nauczania fizyki: - zasada systematyczności - zasada wiązania teorii z praktyką - zasada poglądowości - zasada świadomości i aktywności uczniów - zasada stopniowania trudności - zasada trwałości wyników nauczania 3. Eksperyment pokazowy: - pojęcie i istota eksperymentu - rodzaje eksperymentów - technika i metodyka eksperymentu pokazowego 4. Eksperyment laboratoryjny - rola i cele eksperymentu laboratoryjnego - podział eksperymentów laboratoryjnych ze względu na treść ćwiczeń i formę organizacyjną - eksperyment laboratoryjny jako typ lekcji powtórzeniowej - kontrolny eksperyment laboratoryjny - eksperyment laboratoryjny na zajęciach pozalekcyjnych - metodyka prowadzenia zajęć laboratoryjnych 5. Szkolne zadania z fizyki - testowe - eksperymentalne - graficzne - inne rodzaje zadań 6. Nauczanie problemowe 7. Nauczanie programowane 8. Organizacja procesu nauczania - formy zajęć lekcyjnych - kontrola i ocena uczniów - notatki ucznia - podręcznik - koło naukowe i zajęcia fakultatywne - gabinet - pracownia 8. Konspekt lekcji |
|
Literatura: |
1. Sawicki M., Nauczanie fizyki, cz. I - IV, PWN, Warszawa, 1976 2. Sawicki M., Metodologiczne podstawy nauczania przyrodoznawstwa, Ossolineum, 1981. 3. M. Sawicki, Jak uczyć fizyki w gimnazjum. 4. Szydłowski H., Nauczanie fizyki a wiedza potoczna uczniów, WN UAM, Poznań, 1992 5. Rogers E.M., Fizyka dla dociekliwych, Cz. I-V, PWN, Warszawa, 1974 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.