Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka fizyki I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 390-FS2-1DFI
Kod Erasmus / ISCED: 11.304 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka fizyki I
Jednostka: Wydział Fizyki
Grupy: fizyka ogólna 1 rok II stopień doświadczalna sem.zimowy 2024/2025
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjne

Założenia (opisowo):

1. Usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, a także przedmiot i zadania

współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych.

2. Zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą.

3. Problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej.

4. Tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego.

5. Współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby

ich formułowania oraz ich rodzaje.

6. Zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów.

7. Zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami.

8. Interakcje w klasie.

9. Środki dydaktyczne.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem wykładu jest wprowadzenie podstawowych koncepcji i metod dydaktycznych tak w zakresie kształcenia ogólnego jak nauk przyrodniczych, a w szczególności fizyki na poziomie szkoły podstawowej. Student nabiera podstawowej wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych do wykonywania zawodu nauczyciel.

Pełny opis:

1. Cele nauczania fizyki:

- poznawcze,

- kształcące

- wychowawcze

2. Zasady i metody nauczania fizyki:

- zasada systematyczności

- zasada wiązania teorii z praktyką

- zasada poglądowości

- zasada świadomości i aktywności uczniów

- zasada stopniowania trudności

- zasada trwałości wyników nauczania

3. Eksperyment pokazowy:

- pojęcie i istota eksperymentu

- rodzaje eksperymentów

- technika i metodyka eksperymentu pokazowego

4. Eksperyment laboratoryjny

- rola i cele eksperymentu laboratoryjnego

- podział eksperymentów laboratoryjnych ze względu na treść ćwiczeń i formę organizacyjną

- eksperyment laboratoryjny jako typ lekcji powtórzeniowej

- kontrolny eksperyment laboratoryjny

- eksperyment laboratoryjny na zajęciach pozalekcyjnych

- metodyka prowadzenia zajęć laboratoryjnych

5. Szkolne zadania z fizyki

- testowe

- eksperymentalne

- graficzne

- inne rodzaje zadań

6. Nauczanie problemowe

7. Nauczanie programowane

8. Organizacja procesu nauczania

- formy zajęć lekcyjnych

- kontrola i ocena uczniów

- notatki ucznia

- podręcznik

- koło naukowe i zajęcia fakultatywne

- gabinet - pracownia

8. Konspekt lekcji

Literatura:

1. Sawicki M., Nauczanie fizyki, cz. I - IV, PWN, Warszawa, 1976

2. Sawicki M., Metodologiczne podstawy nauczania przyrodoznawstwa, Ossolineum, 1981.

3. M. Sawicki, Jak uczyć fizyki w gimnazjum.

4. Szydłowski H., Nauczanie fizyki a wiedza potoczna uczniów, WN UAM, Poznań, 1992

5. Rogers E.M., Fizyka dla dociekliwych, Cz. I-V, PWN, Warszawa, 1974

Efekty uczenia się:

W zakresie przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela:

1. KP7_WG10 metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów.

2. KP7_UW2 adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Kisielewski
Prowadzący grup: Marek Kisielewski, Katarzyna Rećko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Gieniusz
Prowadzący grup: Ryszard Gieniusz, Anna Matwiejczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem wykładu jest wprowadzenie podstawowych koncepcji i metod dydaktycznych tak w zakresie kształcenia ogólnego jak nauk przyrodniczych, a w szczególności fizyki na poziomie szkoły podstawowej. Student nabiera podstawowej wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych do wykonywania zawodu nauczyciel.

Pełny opis:

1. Cele nauczania fizyki:

- poznawcze,

- kształcące

- wychowawcze

2. Zasady i metody nauczania fizyki:

- zasada systematyczności

- zasada wiązania teorii z praktyką

- zasada poglądowości

- zasada świadomości i aktywności uczniów

- zasada stopniowania trudności

- zasada trwałości wyników nauczania

3. Eksperyment pokazowy:

- pojęcie i istota eksperymentu

- rodzaje eksperymentów

- technika i metodyka eksperymentu pokazowego

4. Eksperyment laboratoryjny

- rola i cele eksperymentu laboratoryjnego

- podział eksperymentów laboratoryjnych ze względu na treść ćwiczeń i formę organizacyjną

- eksperyment laboratoryjny jako typ lekcji powtórzeniowej

- kontrolny eksperyment laboratoryjny

- eksperyment laboratoryjny na zajęciach pozalekcyjnych

- metodyka prowadzenia zajęć laboratoryjnych

5. Szkolne zadania z fizyki

- testowe

- eksperymentalne

- graficzne

- inne rodzaje zadań

6. Nauczanie problemowe

7. Nauczanie programowane

8. Organizacja procesu nauczania

- formy zajęć lekcyjnych

- kontrola i ocena uczniów

- notatki ucznia

- podręcznik

- koło naukowe i zajęcia fakultatywne

- gabinet - pracownia

8. Konspekt lekcji

Literatura:

1. Sawicki M., Nauczanie fizyki, cz. I - IV, PWN, Warszawa, 1976

2. Sawicki M., Metodologiczne podstawy nauczania przyrodoznawstwa, Ossolineum, 1981.

3. M. Sawicki, Jak uczyć fizyki w gimnazjum.

4. Szydłowski H., Nauczanie fizyki a wiedza potoczna uczniów, WN UAM, Poznań, 1992

5. Rogers E.M., Fizyka dla dociekliwych, Cz. I-V, PWN, Warszawa, 1974

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)