Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Adamik A., Grabowska S., Saniuk S., Model biznesu w środowisku smart world, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2023
2. Zinczuk B., Bolibok P., Kasprzak-Czelej A., Wybrane kierunki zmian modeli biznesu na tle wyzwań współczesnej gospodarki, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2023
3. Osterwalder A., Pigneur Y., Business Model Generation, John Wiley & Sons 2010.
Literatura uzupełniająca:
1. Wang, G., & Hwa, T. H. (2019). Designing business model canvas for motorcycle rental based mobile application (case study at PT XYZ). Int. J. Adv. Trends Comput. Sci. Eng, 8(5), 1841-1855.
2. Nadir, M. H. B., Aris, S. R. S., Janom, N., Ahmad, F., Arshad, N. H., & Bashah, N. S. K. (2020). A business model canvas for crowdfunding platform: Case study of crowdfunding platforms in Malaysia. Indonesian Journal of Electrical Engineering and Computer Science, 18(3), 1287-1294.
|
Efekty uczenia się: |
MOB_UW1 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną dotyczącą modeli biznesowych do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu rozwoju przedsiębiorstwa, a także potrafi formułować własne opinie na temat metod ulepszenia i wpływu modelu biznesowego przedsiębiorstwa na jego sukces/porażkę (KA7_UW2) – analiza studium przypadku, projekt
MOB_UW2 potrafi wykorzystać w praktyce i w pracach badawczych zdobytą wiedzę z zakresu tworzenia i analizy business model canvas dla nowych/istniejących przedsiębiorstw oraz poddać krytycznej analizie przydatność i skuteczność stosowanej w praktyce wiedzy (KA7_UW5) - analiza studium przypadku, projekt
MOB_UW3 wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu modelowania biznesu do proponowania rozwiązań i samodzielnego rozstrzygania konkretnych złożonych i nietypowych problemów związanych z wykorzystywanymi przez przedsiębiorstwa modelami biznesowymi (KA7_UW6) - analiza studium przypadku, projekt
MOB_K01 jest przygotowany do udziału w opracowywaniu projektów modeli biznesowych na bazie business model canvas oraz potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki wykorzystania takiego modelu w praktyce przedsiębiorstwa (KA7_K02) - analiza studium przypadku, projekt
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny wynikającej z uzyskanych punktów za pracę własną (rozwiązywanie studiów przypadku, projekt, realizowane indywidualnie i w grupach).
Punktacja:
91-100% - ocena bardzo dobra
81-90% - ocena dobra +
71-80% - ocena dobra
61-70% - ocena dostateczna +
51-60% - ocena dostateczna
Możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach. W przypadku nieobecności podczas powyżej 50% zajęć ćwiczenia nie zostają zaliczone.
|
Zakres tematów: |
Determinanty wyboru modelu biznesowego
Identyfikacja i analiza modeli biznesowych wybranych przedsiębiorstw polskich i zagranicznych
Projektowanie business model canvas – rozwój istniejącego lub tworzenie nowego modelu przedsiębiorstwa:
- propozycja wartości i segmenty klientów
- kanały komunikacji/dystrybucji oraz relacje z klientami
- strumienie przychodów oraz kluczowe zasoby
- kluczowe działania oraz kluczowi partnerzy
- struktura kosztów.
Prezentacja przygotowanych projektów modeli biznesowych i dyskusja oraz ewaluacja.
|