Literatura: |
W. Godzic, Telewizja jako kultura,Rabid, Kraków 1999
W. Godzic, Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”, Universitas, Kraków 2004;
A. Jaskiernia, Od telewizji masowej do Netflixa. Telewizja w Stanach Zjednoczonych w epoce cyfrowej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2016.
M. Bogunia-Borowska, Fenomen telewizji. Interpretacj socjologiczne i kulturowe. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.
A. Kisielewska, Seriale telewizyjne jako wspólnoty symboliczne, IDEA. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych nr 28/2, s. 91-106
Zmierzch telewizji. Przemiany medium. Antologia, pod red. M. Filiciaka, G. Ptaszka, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2011.
M. Halawa, Życie codzienne z telewizorem. Z badań terenowych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006 (Rozdz. 4. Co widzowie robią z telewizją).
H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007 (Rozdz. Adoracja przy ołtarzu konwergencji; Zakończenie
A. Kisielewska, Oglądanie telewizji a kultura czasu wolnego w Polsce. W poszukiwaniu przyjemności (w:) Przyszłość kultury: od diagnozy do prognozy, (red.) A. Kisielewska, A. Kisielewski, M. Kostaszuk-Romanowska, Wydawnictwo Prymat, Białystok 2017, s. 169-183
Literatura dodatkowa:
- W. Godzic, Rozumieć telewizję, Rabid, Kraków 2001.
Kisielewska, Serialowe “prawdziwe życie” jako płaszczyzna gry z kulturą, Artystów gry z kulturą, red. A. Kisielewski, Wydawnictwo Uniwersytetu w Bialymstoku, Białystok 2009, s. 187-198
J. Kończak, Od Tele-echa do Polskiego Zoo. Ewolucja programu TVP, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
- K. Arcimowicz, Teledyskursy o płci i rodzinie w polskich telesagach, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2013.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA
Absolwent zna i rozumie:
- główne kierunki w obrębie nauk o kulturze i religii: 5. nauki o komunikacji społecznej i mediach (KA6_WG4)
- historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych (KA6_WK3)
- zasady działania instytucji kultury oraz orientuje się
we współczesnym życiu kulturalnym (KA6_WK5)
UMIEJĘTNOŚCI:
Absolwent potrafi:
- rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich znaczeń i ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych (KA6_UW4)
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować
i użytkować informacje z wykorzystaniem technologii multimedialnych (KA6_UW6)
- komunikować się z wykorzystaniem poznanej terminologii kulturoznawczej (KA6_UK1)
- przygotowywać wystąpienia ustne, pisemne i prezentacje multimedialne, w języku polskim i języku obcym, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł (KA6_UK4)
- czytać i interpretować teksty kultury (pisane, audialne i wizualne, multimedialne) (KA6_UU2)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Absolwent jest gotów do:
- wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy
i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego (KA6_KK1)
- twórczej analizy nowych sytuacji i związanych z nimi problemów poznawczych i praktycznych
oraz do formułowania propozycji ich rozwiązania lub zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z ich samodzielnym rozwiązaniem (KA6_KK2)
- krytycznego uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów
w oparciu o znajomość aktualnych wydarzeń kulturalnych
i nowych zjawisk w sztuce (KA6_KK3)
- przestrzegania zasad etycznych związanych
z odpowiedzialnością za podejmowane działania
o charakterze tworzenia, upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury (KA6_KR3)
|